Skip links

Meet, analyseer en verbeter: Google Analytics voor je website

Gepubliceerd op 25 februari 2023

- Hoe koppel ik Google Analytics aan mijn website?
- Naar welke statistieken kijk ik best?
- Hoe vind ik verbeterpunten in mijn website?
- Nog enkele tips
- Samenvattend

Google Analytics is een gratis tool van Google die het verkeer van je website of webshop verzamelt en weergeeft in mooie grafieken met tal van datapunten, parameters en handige informatie. De tool geldt als de standaard in website statistieken en hoort daarom thuis op iedere website.

Door deze informatie geregeld te bekijken en te analyseren, kom je al snel tot nieuwe inzichten om je site verbeteren, alsook je online marketing.

Hoe koppel ik Google Analytics aan mijn website?

De kans is groot dat Google Analytics al gekoppeld is aan je website, net omdat dit al zo lang bestaat. Mocht dit zo zijn, mag je deze stap uiteraard overslaan. Indien je dit niet weet, neem je best eens contact op met je webmaster.

Wat de situatie ook is, surfen doe je best even naar (https://analytics.google.com/analytics/web/). Hier kan je inloggen of een nieuwe account aanmaken.
Indien je Google Analytics nog niet hebt, maak je snel een account aan en vervolgens volg je de stappen. Je geeft de account een naam, je voegt je webadres in en klikt nog enkele malen verder. Eindigen doe je met een ‘id’ of stukje ‘code’. 

Net zoals bij een Facebook Pixel of een andere integratie, moet je deze in de <head> code van je site steken. Dit is een simpel werkje van slechts enkele minuten. Indien dit allemaal Chinees klinkt, vraag het ons gerust om uit te voeren.

Voor WordPress websites is er sinds kort de Google Site Kit plugin. Deze bundelt Google Analytics, maar ook Google Search Console en is ontzettend makkelijk om in te stellen.

Naar welke statistieken kijk ik best?

Het spreekt voor zich dat statistieken interessanter worden naarmate je meer data hebt. Je kan nu eenmaal meer analyseren als je reeds twee jaar Google Analytics actief hebt op je website. Toch kan je ook met minder data veel ontdekken door naar enkele parameters te kijken op het startscherm.

Aantal gebruikers en sessies.

Dit spreekt voor zich. Dit getal toont het aantal bezoekers en bezoekers op je website in een bepaalde periode. Normaal gezien is het aantal bezoeken groter dan het aantal bezoekers. Dit komt omdat mensen uiteraard meermaals op je website kunnen kijken.
Een goede vuistregel is om deze getallen altijd naar beneden af te ronden of bij weinig traffic 10% af te trekken. Dit zorgt ervoor dat je je eigen bezoeken niet meerekent, maar ook bezoeken van vreemde landen. Om trends op te merken, hoeft dit niet.

Bouncepercentage.

Het bouncepercentage toont hoeveel procent van bezoekers meteen de website verlaat zonder op een andere pagina te klikken. Dit percentage komt dus op de website en bouncet als het ware vrij snel. Dit is een interessante parameter die je ook kan zien per pagina, al moet je hier voorzichtig mee omgaan.
De logica leert ons dat een hoog bouncepercentage niet goed is. Als je een bouncepercentage van 60% hebt dan wilt dit zeggen dat meer dan de helft van je bezoekers eigenlijk geen interesse heeft in je dienst of product of dat je website niet goed is.

Redenen hiervoor kunnen zijn dat je website te langzaam is of bijvoorbeeld niet responsief genoeg voor mobiele apparaten. Toch moet je hier voorzichtig mee zijn. Een website die slechts één pagina heeft, zal uiteraard een hele hoge bouncepercentage hebben. Hetzelfde voor de contactpagina.
Mocht je toch een gevulde website hebben en zit je met een hoge bouncepercentage op je homepagina dan heb je een probleem.

Sessieduur.

Ook hier moeten we ons gezond verstand gebruiken. Hoeveel staat er op mijn website? Hoeveel kunnen mensen doen? Een webshop zal normaliter een langere sessieduur hebben dan een kleine informatieve website. 

Acquisitie is vrijwel de nuttigste voor marketing.

Hiermee kan je namelijk zien via welke kanalen bezoekers op je website komen. Komen ze via social, direct of organische zoekopdrachten? Je kan het allemaal terugvinden onder deze noemer. 

Wanneer je hier een stap dieper gaat kan je bijvoorbeeld ook kijken naar de bouncerates of sessieduur van bepaalde groepen. Hoe lang zitten bezoekers via Facebook op mijn website en hoe veel bezoekers bouncen er na een klik uit een Google Ads campagne?
Hiermee kan je de waarde van verschillende doelgroepen, maar even goed campagnes met elkaar vergelijken. 

Google Analytics is een ware schat aan informatie. Doorzoek het allemaal en je vindt vast nog andere belangrijke parameters voor jouw website!

Hoe vind ik verbeterpunten in mijn website?

Het vinden van verbeterpunten gaat hand in hand samen met het analyseren van de verschillende parameters. Het enige dat je moet doen, is met een kritische blik kijken naar de resultaten.

Wij raden aan om te kijken naar het gebruikersgedrag en naar de conversieratio’s. Deze bieden de meeste informatie en geven ook de beste stappen tot verbetering. Het bijhouden van de evolutie of perioden met elkaar vergelijken, loont eveneens. Zo kan je nieuwe trends waarnemen. Het gewoon om de zoveel tijd bekijken, zal je al een voorsprong geven op de concurrentie!

Bouw dus in dat je na prospectie of een nieuwsbrief eens kijkt naar de statistieken of nadat je wijzigingen hebt doorgevoerd aan je site.

Nog enkele tips

Maak gebruik van aangepaste rapporten: Met aangepaste rapporten kun je specifieke gegevens over je website analyseren die niet beschikbaar zijn in de standaardrapporten van Google Analytics. Je kunt aangepaste rapporten maken om te zien hoe gebruikers interageren met bepaalde pagina’s of inhoud op je website, hoe bepaalde demografische groepen zich gedragen op je website, en nog veel meer.

Maak gebruik van doelen en trechters: Het instellen van doelen en trechters in Google Analytics kan je helpen bij het vinden van knelpunten in het conversieproces. Doelen en trechters stellen je in staat om de acties te meten die gebruikers ondernemen om te converteren en de stappen die ze zetten om daar te komen. Op die manier kun je zien waar gebruikers afhaken en waar je de gebruikerservaring kunt verbeteren.

Analyseer je exitpagina’s: Exitpagina’s zijn de pagina’s waar gebruikers je website verlaten. Door deze pagina’s te analyseren, kun je zien waar gebruikers vastlopen en waar je de gebruikerservaring kunt verbeteren. Je kunt deze informatie vinden in het gedeelte ‘Gedrag’ van Google Analytics.

Samenvattend

Google Analytics is een gratis tool die het verkeer van je website verzamelt en weergeeft in grafieken met tal van datapunten en handige informatie. Door deze informatie geregeld te analyseren, kun je nieuwe inzichten verkrijgen om je website en online marketing naar een hoger niveau te tillen.

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO