Skip links

18 Online Marketing Tips voor succes + voorbeelden voor 2024

- Algemene online marketing tips
- SEO (Zoekmachine optimalisatie)
- SEA (Google Ads)
- Sociale media advertenties
- Conversie optimalisatie
- E-mail marketing (nieuwsbrieven)
- Samenvattend

In de digitale wereld van vandaag is online marketing van cruciaal belang voor het succes van elk bedrijf. Het stelt ondernemers in staat om hun merk te promoten, potentiële klanten te bereiken en bestaande klanten te behouden. Maar met zoveel verschillende marketingkanalen en strategieën kan het overweldigend zijn om te weten waar te beginnen. 

Daarom bieden we in dit artikel een verzameling waardevolle online marketingtips om je op weg te helpen.

Algemene online marketing tips

Tip 1: Begin met een eigen audit

Tenzij je net bent begonnen met je eigen zaak, is het van cruciaal belang dat je start met een audit. Je hebt ongetwijfeld al iets online gedaan en dan loont het om die resultaten eerst te bekijken. Ook jouw website of webshop onder de loep nemen, kijken naar resultaten, opportuniteiten en zelfs concurrenten. Het helpt om pijnpunten bloot te leggen en ideetjes te krijgen.

Tip 2: Doe online research

Schrijf je in op de nieuwsbrieven van je concurrenten, idealiter met een privémailadres. Kijk ook wat je concurrenten online doen van marketing. Bekijk hun advertenties, neem hun sociale media door. Doe overal waar je kan ideetjes op.

Het belangrijkste is hierbij dat jij je in het hoofd van jouw potentiële klant of bezoeker stelt. Geef wat zoektermen in via Google en bekijk welke websites vindbaar zijn op belangrijke zoektermen voor jouw producten of diensten.

Tip 3: Verspreid je advertentiebudget

Zet niet al je geld in één kanaal. We komen vaak bedrijven tegen die enkel Google Ads gebruiken of enkel adverteren via Facebook. Online marketing is een én én én verhaal. Je mag gerust een percentage van je huidige advertentiebudget verschuiven.

Tip 4: Meet je resultaten

Het is zinloos om je online marketing te verbeteren als je geen resultaten bijhoudt. Naast het bijhouden van de resultaten is het ook belangrijk om hier vragen bij te stellen en conclusies uit te trekken. Stoppen met de zaken die niet werken en meer inzetten op wat wel werkt.

Belangrijke statistieken om bij te houden zijn het aantal bezoekers die je site krijgt, bouncepercentages, via wat of waar ze op jouw website komen, …

Tip 5: Online marketing inplannen

Online marketing is het eerste taakje dat verdwijnt van de to-do lijst wanneer het druk wordt bij bedrijven. Probeer daarom zoveel mogelijk marketing in te plannen. Nieuwsbrieven kan je op voorhand maken, maar ook je sociale media berichten kan je inplannen. Zelfs advertenties kan je inplannen.

SEO (Zoekmachine optimalisatie)

Tip 6: Zet je Google Mijn Bedrijf op punt

Sinds enige tijd laat Google Mijn Bedrijf meer informatie toe. Zo kan je er nl. jouw diensten aan toevoegen met extra uitleg. Besteed daarom de nodige tijd om jouw Mijn Bedrijf volledig op punt te zetten.

Tip 7: Verzamelen Google Reviews

Google Reviews zijn een belangrijke parameter voor lokale zoekopdrachten. Hoe meer beoordelingen je hebt, hoe hoger je acht te scoren. Wanneer je klanten aanzet om een een review te schrijven, spoor hen dan aan om bepaalde termen te gebruiken waarop je gevonden wilt worden. Zoals ‘Ik ben zeer tevreden over de installatie van mijn warmtepomp’.

Tip 8: Voeg content toe aan jouw website

Het systematisch toevoegen van content op jouw website is en blijft de beste manier om te scoren op SEO vlak. Dit kan eenvoudig door de toevoeging van een blog, maar ook door jouw diensten of producten uitgebreider te beschrijven op jouw website. Kijk hiervoor naar jouw online concurrenten die beter scoren in Google. Wat vertellen zij? Hoeveel pagina’s hebben zij? …

Tip 9: Google Search Console

Resultaten duren helaas lang bij zoekmachineoptimalisatie. Het is daarom belangrijk dat je om de zoveel tijd de resultaten bekijkt van je inspanning. Er bestaan hier veel (betaalde) tools, al adviseren wij om gewoon gebruik te maken van de gratis tool: Google Search Console.

Wanneer je nieuwe blog artikelen of pagina’s toevoegt, kan je na enkele dagen ook bekijken of deze al worden weergegeven in Google. Dit is een belangrijk signaal dat de content die je toevoegt interessant is.

SEA (Google Ads)

Tip 10: Analyseer je website

Bij Google Ads hangt een groot deel van het succes af van je website. Je betaalt immers per klik. Wat die personen dan verder doen op jouw website hangt grotendeels af van de webpagina waarop ze komen. Analyseer daarom jouw website of webshop of laat deze bekijken door mensen in jouw omgeving. Vergeet zeker niet te kijken naar de mobiele variant, gezien het merendeel een website via zijn mobiel bezoekt.

In Google Analytics kun je ook filteren op acquisaties wanneer je jouw Google Ads koppelt. Hierdoor kan je de doelgroep die via Google Ads komt apart analyseren. Hoeveel pagina’s bekijken ze? Hoe lang blijven ze op de webpagina? En uiteraard vergelijken met de andere groepen die niet via Google Ads komen.

Tip 11: Adverteer op Bing

Niet iedereen gebruikt Google als zijn of haar standaard zoekmachine. Dat biedt mogelijkheden om te adverteren in andere zoekmachines zoals Bing. Verder is het ook ontzettend eenvoudig om je huidige campagnes te kopiëren. Uit ons onderzoek blijkt het zeker de moeite en kunnen kosten lager liggen doordat minder adverteerders op Bing zitten.

Sociale media advertenties

Tip 12: Storytelling

Waarom bekijk je zelf Instagram of Facebook? Waarom volg je bepaalde profielen wel en anderen niet? Waarschijnlijk niet om telkens dezelfde berichten of advertenties te zien. Je wilt en verwacht een leuke mix tussen nieuwtjes, een blik achter de schermen, nieuws over je vrienden en familie. Probeer daarom om via storytelling leuke verhalen te delen. Vertel niet dat je een nieuwe menu hebt in jouw restaurant, maar vertel van waar de inspiratie komt, van waar de verse ingrediënten komen, hoe het past bij een lekkere wijn, … Vertellen i.p.v. je call to action te scanderen doet wonderen.

Tip 13: Adverteren

Wanneer je niet adverteert op sociale media als bedrijf of merk, zal slechts een klein aantal van je volgers jouw berichten zien. Het is daarom belangrijk om je berichten te promoten zodat deze bij meer mensen terecht komen en ook nieuwe mensen die jouw zaak nog niet kennen.

Tip 14: Verschillende advertenties

Een advertentie is relatief snel gemaakt en kan perfect met slechts enkele euro’s per dag. Varieer daarom zoveel als je kan in het begin. Maak een aparte advertentie met andere foto’s voor bv. mannen en vrouwen en nog een andere voor doelgroepen die je al kent. Varieer in tekst, in creative, in alles dat je maar kan en bekijk dan de verschillende resultaten. Het zal ervoor zorgen dat je steeds betere advertenties zult maken en sneller terechtkomt bij de doelgroepen die het meest converteren.

Conversie optimalisatie

Tip 15: Optimaliseer jouw site voor mobiel

Een overgroot deel van de bevolking surft via een mobiel apparaat op het internet. Toch zijn mensen vaak geneigd om hun website alleen aan te passen voor desktop weergaves en bekijken ze nog te weinig hoe hun website of webshop eruit ziet op een tablet of mobiel.

Tip 16: Gebruik retargeting

Retargeting is gebruik maken van aparte advertenties specifiek voor de doelgroep die jouw zaak al kent of die ermee in contact komt. Stel je bekijkt een printer bij Coolblue, dan is de kans groot dat je diezelfde printer of een reeks andere terug tegenkomt. Dit is een voorbeeld van een retargeting advertentie.

E-mail marketing (nieuwsbrieven)

Tip 17: Deel je contactenlijst op

Stuur je nog altijd dezelfde nieuwsbrief naar al je contacten? Stop ermee en breng variatie in jouw nieuwsbrieven op basis van de contacten.

Alles valt en staat bij het verzamelen van deze gegevens. Splits je contacten op volgens taal, geslacht, maar ook op basis van hoeveel ze al hebben gekocht bij je of andere parameters.

Tip 18: Automatiseer nieuwsbrieven

Via e-mailmarketing kan je automatisering inschakelen. Zo kan je één of meerdere nieuwsbrieven laten versturen op basis van een actie of het ontbreken van een actie. Denk hierbij aan reeks e-mails wanneer iemand klant wordt, zich aanmeldt of een contactformulier invult.
Bij webshops kan dit evengoed. Een automatische mail na een maand van je bestelling te hebben of een mail met een korting in nadat iemand al 6 maanden niet meer heeft besteld.

Samenvattend

De belangrijkste tip blijft om zoveel mogelijk te experimenteren en te blijven doen wat werkt. Hiervoor is het belangrijk dat je op de hoogte bent van je eigen sterktes en werkpunten op online gebied. Zowel in jouw website, maar ook in jouw online marketing. Op basis van die data krijg je nieuwe inzichten. Veel succes!

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO