Skip links

Hoe bekijk ik de marketing advertenties van mijn concurrentie?

- Wie zijn mijn online concurrenten?
- Welke advertenties kan ik bekijken?
- Hoe bekijk ik de online advertenties van mijn concurrentie?
- Wat kan ik met deze informatie doen?
- Samenvattend

Als ondernemer is het essentieel om je concurrentie goed in de gaten te houden. En laat ons eerlijk zijn, het kan stiekem wel leuk zijn.

Het bekijken van de online marketing advertenties en inspanningen van je concurrenten kan je waardevolle inzichten geven in hun strategieën en tactieken. In dit artikel bespreken we hoe je de online marketing advertenties van je concurrenten kunt bekijken en hoe je deze informatie kunt benutten om je eigen bedrijf te versterken.

Wie zijn mijn online concurrenten?

Voordat je de marketing advertenties van je concurrenten kunt bekijken, is het belangrijk om te weten wie je online concurrenten zijn. Ongetwijfeld weet je wel enkele concurrenten van je, maar daarom zijn ze nog niet jouw online concurrenten. 

Om dit te achterhalen, kruip je best even in het hoofd van jouw klanten. Stel je bent een installateur van airco’s, dan begin je best met het doorzoeken van Google op zoektermen zoals ‘airco laten installeren regio x’. Dit geeft je meteen een hele reeks aan potentieel interessante online concurrenten.

Hetzelfde kan je doen op sociale media en online directories. Dit is maar een klein stukje van een concurrentie analyse, maar is essentieel om mee van start te gaan.

Welke advertenties kan ik bekijken?

Vroeger kon je weinig tot geen informatie hierover terugvinden. Sinds de GDPR maatregelen zijn online platformen meer geneigd om transparanter te communiceren over hun adverteerders. Bijgevolg kunnen we haast alle advertenties zien van een bedrijf op Facebook, Instagram en ook op Google.

Om te zien welke nieuwsbrieven een concurrent verstuurt, moet je jezelf simpelweg aanmelden. De meeste bedrijven die inzetten op mailmarketing hebben ergens op hun website wel een sign-up. Je gebruikt hier best niet jouw echt mailadres voor, maar eerder een verzonnen mailadres zodat je incognito blijft.

Het kan ook zijn dat jouw concurrentie direct adverteert op andere websites. In dat geval kunnen we achterhalen welke backlinks de website van jouw concurrent heeft. Dit is minder makkelijk te bekijken, maar is zeker interessant vanuit een SEO standpunt.

Hoe bekijk ik de online advertenties van mijn concurrenten?

Voor Facebook en Instagram gebruiken we de Ad Library (https://www.facebook.com/ads/library/).

Hier geef je het land in, kies je voor ‘all ads’ en vervolgens zoek je de pagina van jouw concurrent. Indien de concurrent advertenties heeft lopen, zal je ze zien. 

Facebook Ad Library

De advertenties staan gerangschikt op basis van hoe lang ze reeds lopen. Je kan er ook zien of de advertenties meerdere varianten heeft en op welke platformen van Meta het wordt getoond (bv. Messenger, Facebook of Instagram). 

In bepaalde gevallen zie je ook het aantal impressies en gespendeerd budget. 

Voor Google Ads werkt het gelijkaardig. We surfen eerst naar https://adstransparency.google.com/?region=BE. Hier kan je een adverteerder of website opzoeken. 

Google ads

Vervolgens zien we de advertenties en kunnen we na het aanklikken de verschillende variaties bekijken.

Belangrijk hierbij is dat je geen adblocker gebruikt. Die kan ervoor zorgen dat je niks ziet.

Wat kan ik met deze informatie doen?

Hoe leuk het ook is om je concurrentie te volgen, moet het ook gewoon nuttig zijn. In de meeste gevallen leert het ons hoe jouw concurrentie advertenties en sociale media gebruikt. Dit is een belangrijk onderdeel in elke concurrentie analyse. 

Door te kijken hoeveel advertenties er lopen, kunnen we een ruw idee hebben over hoeveel budget jouw concurrenten spenderen en wat dit voor hun kan opbrengen. 

Naast de kennis hoeveel ze adverteren, is de inhoud ook interessant. Door te kijken welke advertenties ze inzetten, weten we welke acties of kortingen ze aan de man brengen. 

Samenvattend

Om de marketingadvertenties van je concurrenten te bekijken, kun je gebruik maken van tools zoals de Ad Library van Facebook en Instagram en de transparantiepagina van Google Ads. Met deze tools kun je de lopende advertenties van je concurrenten bekijken, inclusief varianten, platforms en soms zelfs impressies en budgetinformatie. Door deze informatie te verzamelen, kun je waardevolle inzichten verkrijgen in de strategieën en tactieken van je concurrenten, wat je kunt gebruiken om je eigen bedrijf te versterken.

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.