Help! Mijn Facebook-pagina is gehackt: wat nu? (2025)
Gepubliceerd op 5 februari 2025
Als marketingbureau krijgen wij wekelijks vragen over hulp bij gehackte Facebook-pagina’s, profielen of Instagram-accounts. Dit komt mede door de golf aan phishing pogingen van hackers, maar ook door slechte wachtwoorden en het ontbreken van 2FA.
Lees meer: Bizarre berichten via Facebook? Pas op voor phishing!
Lees meer:
Uiteraard heeft dit gevolgen voor elk bedrijf dat actief is op sociale media. Met jou te hacken krijgen ze nl. toegang tot jouw Meta Business Manager waaruit ze dan kunnen adverteren.
Maar wat kan je nu doen als je gehackt bent?
Stap 1: Surf naar facebook.com/hacked of instagram.com/hacked
Ondanks dat Meta ontzettend slechte support heeft, merken we dat sinds enkele weken nieuwe procedures bestaan waarmee je gehackte profielen kunt terugkrijgen.
Voor Facebook bestaat er deze link: https://www.facebook.com/hacked met nog twee hulp artikels: Fix a login problem https://www.facebook.com/help/283100488694834/ en Recover your Facebook account if you can’t log in https://www.facebook.com/help/105487009541643/.
Voor Instagram bestaat er deze link: https://www.instagram.com/hacked met dit hulp artikel: Hacked Instagram Account https://help.instagram.com/368191326593075/ .
Uit onze ervaringen hebben deze procedures al gewerkt. We raden je dan ook aan deze eerst te volgen, al is snelheid wel essentieel hierbij.

Stap 2: Neem contact op met Meta (Business) Support
Indien stap 1 niet lukt of het is al te lang geleden, moet je contact opnemen met Meta Support zelf. We geven je nu al de tip dat je hier best niet te veel van verwacht en waarschijnlijk zult vloeken.
De voorbije jaren zijn veel jobs verdwenen bij Meta waardoor de support van Facebook & Instagram erg pover is. Het is dus ontzettend moeilijk om iemand te horen die je probleem echt zal helpen.
We delen daarom onze adviezen om toch geholpen te worden!
De beste manier is om contact op te nemen vanuit je Business Manager. De kans bestaat wel dat je hier geen toegang meer tot hebt. Eventueel kan je dit vanuit een collega, medewerker, partner doen, indien er meerdere partijen toegang hadden.
Hiervoor log je in op jouw Business Manager. Vervolgens kan je links onder klikken op ‘? Help’, hierna kan je rechts verder gaan en een nieuwe case/chat starten.
Een alternatief is om te surfen naar: https://www.facebook.com/business/help
Indien je merkt dat de persoon je niet goed helpt, raden we je aan dit opnieuw te doen. Je krijgt telkens een nieuwe persoon. Wij starten vaak ook enkele cases op alvorens we échte hulp krijgen.

Stap 3: Blijf Meta contacteren over je case
De support van Meta is alles behalve wenselijk. De klantendienst zit vaak in het buitenland en is steevast onderbemand.
We raden je dan ook aan om meermaals op te volgen en zelfs nieuwe cases te blijven openen. Op deze manier verhoog je jouw kansen door meerdere werknemers er naar te laten kijken.
Stap 4: Maak alvast een nieuwe Facebook-pagina, profiel of account
De ervaring leert ons verder dat het vaak maanden duurt vooraleer je geholpen wordt. In die tussentijd kan je best het zekere voor het onzekere nemen en alvast een nieuwe Facebook-pagina, profiel of Instagram-account aanmaken.
Op deze manier kan je gewoon verder gaan en later kan je nog altijd in het geval van een Facebook-pagina de beide pagina’s samenvoegen.
Gewoon wachten op Meta Support kan ontzettend lang duren. Verwacht dus NIET dat je meteen geholpen wordt. We merken wel dat Meta voorrang geeft aan cases waarbij het om veel volgers gaat en dewelke al veel hebben geadverteerd. Indien je dus nooit of zelden advertenties uitvoerde, weet je dat je een tijd kan wachten.
Stap 5: Voorkom dat dit nogmaals gebeurt
Als je Facebook-pagina, profiel of Instagram-account gehackt is, komt dat helaas altijd door een onvoorzichtigheid. Geen kritiek naar jou, maar een gewaarschuwd man/vrouw is er meer dan één waard.
Lees daarom even aandachtig volgende best practices en pas deze ook concreet toe. Zo voorkom je het ergste.
- 2-factor-authentication (2FA) aanzetten op al je diensten van Meta en indien mogelijk op je mail-account (lees meer: ).
- Ga niet in op berichten die verzonden worden naar je Facebook-pagina. Deze zijn vaak phishingpogingen om toegang te krijgen tot je business manager (lees meer: Bizarre berichten via Facebook? Pas op voor phishing!).
- Hetzelfde geldt voor phishing-mails.
- Kijk de rechten na voor elke gebruiker. Niet elke persoon heeft ‘alle toegang’ nodig. Let telkens op met (nieuwe) partners/personen toe te voegen aan jouw Meta Business Manager en dubbelcheck telkens de toegang die ze krijgen.
- Verstuur nooit een wachtwoord per e-mail. Geef deze door via een call of in persoon.
- Gebruik indien mogelijk slechts één kredietkaart voor de uitgaven in jouw Ads Manager dewelke je regelmatig controleert.
Bij twijfel, stuur ons gerust vrijblijvend.
Samenvattend
Gehackt worden is nooit fijn. Bij deze alvast onze excuses voor alle ellende die dit kan teweegbrengen.
Zoals je leest, is het belangrijk om onmiddellijk te handelen en contact op te nemen met Meta Support. Al moet je hierbij ook niet op wonderen hopen.
We wensen je alvast veel succes!
Nog andere problemen? Contacteer ons vrijblijvend!
Dit artikel werd geschreven door KNEET.
Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.
Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?
Mag KNEET je helpen?
Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.
Nieuwe website laten maken?
Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.