Skip links

User Generated Content (UGC) de voordelen voor jouw marketing

Gepubliceerd op 11 oktober 2023

- Wat is UGC?
- De voordelen van User Generated Content
- De nadelen van User Generated Content
- Hoe begin je met UGC in jouw marketing?
- Samenvattend

De kans bestaat dat je niet weet wat User Generated Content is, maar het reeds onbewust zag. UGC staat voor de content die gebruikers zelf maken. Hiermee bedoelen we vooral foto’s en video’s met jouw dienst, product of merk in de kijker gemaakt door alledaagse mensen.

Vergelijk het gerust met influencers, maar dan zonder per se een influencer. UGC kan door klanten gemaakt worden, maar even goed door Jan Modaal. Hierdoor heeft het een lagere kost en meer authenticiteit.

Wat is UGC?

User Generated Content (UGC), letterlijk vertaald als “door de gebruiker gegenereerde inhoud”, verwijst naar alle vormen van content die zijn gemaakt en gepubliceerd door onbetaalde bijdragers, vaak fans of volgers van een merk.

Dit kan variëren van tekst en foto’s tot video’s en recensies. In plaats van dat merken de boodschap sturen, nemen consumenten de leiding en delen hun eigen ervaringen, meningen en perspectieven, vaak via sociale media.

In de praktijk is het verschil vaak moeilijk te zien tussen UGC content en content uit een samenwerking met een influencer.
Al maakt dit in feite niet uit.

De bedoeling is dat je in jouw website, webshop en online marketing content gebruikt die je niet zelf hebt gemaakt. Beelden van klanten en kleinere influencers maken een groot verschil en kosten je vaak niet veel.

De voordelen van User Generated Content

Authenticiteit:
UGC wordt gezien als authentieker in vergelijking met door merken gemaakte content. Het weerspiegelt echte ervaringen en meningen van echte klanten.

Vertrouwen opbouwen:
Mensen vertrouwen mensen. Wanneer potentiële klanten echte recensies, foto’s of video’s van bestaande klanten zien, kan dit hun vertrouwen in het merk of product vergroten.

Beïnvloeding van aankoopbeslissingen:
Bijna 80% van de mensen geeft aan dat UGC hun aankoopbeslissing beïnvloedt. Het zien van echte mensen die een product gebruiken of een dienst ervaren, kan anderen over de streep trekken.

Kostprijs:
UGC content kan gratis verkrijgbaar zijn of kost minder dan fotoshoots. Hierdoor heb je een goedkope of zelfs gratis manier van content creatie, die je ook in jouw advertenties kan verwerken.

De nadelen van User Generated Content

Tijd en inspanningen:
Het samenwerken met kleine influencers en het opzetten van dergelijke acties vergt veel tijd en inspanningen. 

Variabele kwaliteit:
Omdat UGC afkomstig is van een breed scala aan gebruikers, kan de kwaliteit sterk variëren. Sommige bijdragen kunnen van hoge kwaliteit zijn, terwijl andere van mindere kwaliteit kunnen zijn of niet relevant zijn voor het merk.

Hoe begin je met UGC in jouw marketing?

Stimuleer het delen:
Moedig je klanten aan om hun ervaringen te delen door middel van hashtags, wedstrijden of beloningen.

Werk samen met influencers en bloggers:
Vele webshops hebben een pagina waar staat dat ze samenwerken met influencers. Het hebben van zo een pagina zorgt ervoor dat bloggers en content creators zich aanmelden voor eventuele samenwerkingen.

Indien je hier net mee start, kan je ook zelf op zoek gaan naar mensen. 

Vraag toestemming:
Voordat je de content opnieuw deelt, is het essentieel om toestemming te vragen aan de oorspronkelijke maker. 

Geef credits:
Wanneer je UGC deelt, zorg er dan altijd voor dat je de oorspronkelijke maker erkent. Dit kan door ze te taggen of hun naam te vermelden in je post.

Adverteer:
Wees niet bang om naast je huidige advertenties ook de beelden van klanten en influencers te gebruiken. 

Website:
Pas je website of webshop aan om UGC in te werken.

Samenvattend

User Generated Content is niet zomaar een marketingtrend; het is een reflectie van de verschuivende dynamiek in de relatie tussen merken en hun klanten.

In een wereld waar authenticiteit en vertrouwen meer dan ooit tellen, biedt UGC merken een unieke kans om dieper in contact te komen met hun publiek en een gemeenschap rond hun merk te bouwen.

Door UGC op de juiste manier te integreren in jouw marketingstrategie, kunnen merken profiteren van de kracht van authentieke klantverhalen en hun merk naar nieuwe hoogten tillen.

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO