Skip links

Hoe stel ik een online marketing strategie of plan op?

Gepubliceerd op 18 september 2023

- Wat is een online marketing strategie?
- Wat omvat een goede online marketing strategie?
- Wat is een voorbeeld van een online marketing strategie?
- Hoe vaak moet ik mijn marketingplan bijwerken?
- Samenvattend

Nadat je een analyse hebt gemaakt van jouw online marketing, is het tijd om een digitale strategie op te stellen. Met dit plan weet jij, alsook je personeel wat je moet doen en waarom?

Zonder een doel kan je niet scoren en wanneer je wilt scoren online, helpt de juiste strategie enorm.

Wat is een online marketing strategie?

Een online marketing strategie is een plan van aanpak waarin je vastlegt hoe je de online marketing voor jouw bedrijf of merkt gaat voeren om je doelstellingen te bereiken.

Dit kan gaan om het vergroten van je naamsbekendheid, het genereren van leads, mer bezoekers op je website of het verhogen van de verkoop in je webshop. Waarschijnlijk heb je meerdere doelen en overlappen ze elkaar wat.

De strategie die je opstelt, helpt jou of jouw personeel om zich aan een plan te houden. Budgetten worden gerespecteerd en er wordt niet gefreestyled op vlak van marketing.

Wat omvat een goede online marketing strategie?

Een goede online marketing strategie omvat verschillende elementen:

1) Doelstellingen

Bepaal eerst wat je wilt bereiken met je online marketing inspanningen.

  • Wil je meer bezoekers op je site?
  • Wil je meer leads en aanvragen?
  • Wil je jouw doelgroep meer informeren?
  • Wil je meer naamsbekendheid?
  • Wil je openstaande vacatures invulle?
  • Wil je dat klanten vaker terugkomen?

2) Doelgroep

Denk na over wie er allemaal in je doelgroep zit. Hoogstwaarschijnlijk heb je meerdere doelgroepen en loont het om persona’s op te stellen.

Denk ook na hoe je jouw doelgroep kunt bereiken. Sommige doelgroepen zijn makkelijker vindbaar op één online platform dan een ander. 

3) Kanaalkeuze

Op welke online kanalen ga je inzetten? Denk hierbij aan sociale media zoals Facebook & Instagram, maar even goed nieuwsbrieven, SEO, SEA of anderen. 

Hierbij is het van cruciaal belang dat je niet kiest wat jij het leukste vindt, maar dat je kiest in functie van jouw budget, tijd, ervaring, hoeveelheid content en beelden, etc.

Wanneer je meer leads wilt is Google Ads bv. interessant, maar wanneer je meer naamsbekendheid wilt, dan kan adverteren via sociale media weer interessanter zijn.

4) Contentstrategie

Denk na over welke content je gaat delen en hoe je deze interessant kan houden. Mensen hebben geen interesse om elke week dezelfde call-to-action te zien.

Maak hier een leuke mix tussen commerciële en niet-commerciële content en gebruik een kalender om op voorhand berichten in te plannen.

5) Budget

Hoeveel geld wil en kun je investeren in jouw online marketing? Deze vraag zal deels ook bepalen welke kanalen je best inzet.

Let hierbij ook op hoeveel tijd jij of jouw personeel heeft. Een deel van de marketing kosten gaat nl. naar tijd. Net zoals veel marketing je geen geld hoeft te kosten, maar wel tijd.

6) Blijven meten en optimaliseren

Plan een moment in per maand of kwartaal waarop je de resultaten gaat bekijken. Hierdoor kom je op betere ideeën en kan je bijsturen waar nodig.

Wat is een voorbeeld van een online marketing strategie?

Een online marketing strategie is voor elk bedrijf uiteraard anders.

Helaas zien we uit onze audits dat de meeste bedrijven geen strategie hanteren en zomaar wat doen op online marketing vlak. Hoogstens hebben ze een budget dat ze per maand of per kwartaal willen inzetten.
Wanneer jij dus wel een strategie hebt en je hieraan houdt, sta je al mijlen voorop op jouw concurrenten.

Een online marketing strategie hoeft niet veel werk te zijn en kan je makkelijk op een A4’tje noteren na een uur na te denken.

Laat ons een voorbeeld nemen. Je bent bedrijf XYZ en repareert, installeert airco systemen in jouw regio bij particuliere en kleine bedrijven.
Omdat je nog maar één jaar bezig bent, hebben we de logische doelstelling van meer leads, maar ook meer naamsbekendheid en extra sollicitanten om deze groei verder te zetten.

De doelgroep is vrij simpel, want het zijn mensen die een nieuwe airco nodig hebben in onze omgeving van laat ons zeggen +60km.

Hieruit volgt dat we best inzetten op zoekmachines met zowel SEO en SEA. Voor SEO vlak kunnen we elke maand 2 artikels/pagina’s toevoegen die we zelf schrijven voor onze website.
Op SEO vlak steken we dan bijna heel ons budget omdat we zo websitebezoekers krijgen uit de regio die op dat moment zoekende zijn.

Een laatste deel van inspanningen gaat naar naamsbekendheid in de regio. Hiervoor laten we onze camionette rappen en sponsoren we de lokale krant zodat ons logo terugkomt en we een backlink krijgen.

Ziezo… Duidelijk en simpel.

Hoe vaak moet ik mijn marketingplan bijwerken?

Het is aan te raden om je marketingplan minstens één keer per jaar te herzien. De online wereld verandert snel, en wat vandaag werkt, is morgen misschien niet meer effectief.

Door regelmatig je strategie te evalueren en bij te sturen, blijf je up-to-date en kun je inspelen op nieuwe kansen en ontwikkelingen.

In een ideale wereld stuur je jouw online marketing maandelijks bij afhankelijk van de resultaten en waar je de komende maand op wilt focussen, alsook hoe je het budget wilt indelen.

Samenvattend

Een online marketing strategie is essentieel voor elk bedrijf dat online succes wil behalen. Door duidelijke doelstellingen te stellen, je doelgroep te kennen, de juiste kanalen en content te kiezen, alsook regelmatig je resultaten te evalueren, leg je de basis voor een effectieve en resultaatgerichte online aanwezigheid.

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO