Skip links

Hoe plan je gratis Facebook en Instagram posts in? (2024)

Gepubliceerd op 4 september 2023

- Welke berichten kan je allemaal inplannen?
- Waarom sociale media berichten op voorhand inplannen?
- Kan je advertenties inplannen?
- Welke tools gebruiken we om berichten in te plannen?
- Wat kost het inplannen van berichten?
- Samenvattend

Het op voorhand inplannen van berichten voor Instagram, Facebook, LinkedIn, etc. is een echte must wanneer je online marketing serieus neemt.

Het geeft je tijd en ruimte om op voorhand de beste content te maken en zorgt ervoor dat je last minute nog zaken kunt wijzigen. In dit artikel bekijken we de opties hoe jij de online marketing van je bedrijf beter kunt managen.

Welke berichten kan je allemaal inplannen?

Het verbaast mensen soms dat een nieuwsbrief op voorhand gemaakt kan worden en vervolgens ingepland kan worden voor een specifieke tijd en datum van verzending.

Net zoals een nieuwsbrief kan je ook een bericht (post) of verhaal op voorhand inplannen zodat deze op een specifiek moment online komt op jouw Facebook, Instagram of ander kanaal.

Waarom sociale media berichten op voorhand inplannen?

Het voordeel van jouw sociale berichten op voorhand in te plannen, is de tijdsbesparing. In plaats van iedere paar dagen dezelfde handelingen uit te voeren, kan je op één dag de online marketing van een hele week of zelfs een hele maand inplannen.

Daarnaast zorgt het meestal ook voor betere marketing berichten. Doordat je op voorhand kan nadenken en brainstormen, kom je meestal op betere ideetjes. De tijd die je hiermee bespaart, geeft je ook extra mogelijkheden om last minute nog berichten tussen de planning te steken of berichten op te schuiven indien nodig.

Denk maar terug aan de momenten dat je een belangrijke dag of actie was vergeten. Dat is door in te plannen dus verleden tijd.

Lees meer: Sociale media kalender: belangrijke data om te scoren

Kort samengevat bespaart het je tijd en geeft het je meer ademruimte om betere online marketing berichten te creëren.

Kan je advertenties inplannen?

Berichten op jouw tijdlijn en bedrijfsprofielen inplannen is één ding, maar kan je ook advertenties inplannen?
Dat kan zeker! Al hangt het er vanaf wat we hiermee bedoelen.

Zo kunnen we nl. instellen wanneer bepaalde Google Ads zichtbaar zijn en wanneer niet. Dit is niet per se het inplannen van advertenties, maar wel het bepalen wanneer een advertentie zichtbaar is en wanneer niet. Dit is erg handig wanneer je gebonden bent aan bepaalde uren of dagen.

Op Meta (Facebook & Instagram) kunnen we dit ook. Zo kan je instellen tijdens welke uren van de dag of welke dagen jouw advertenties getoond worden.
Ook kunnen we op voorhand advertenties inplannen. Het aanmaken van campagnes en advertenties, zeker wanneer je verschillende varianten maakt, kan erg tijdrovend zijn. 

Stel je voor dat je voor een drukke Valentijn of Black Friday periode staat en ook nog eens jouw webshop moet aanpassen, dan begrijp je snel hoe nuttig het inplannen van advertenties wel kan zijn.

Het proces is grotendeels hetzelfde als eender welke advertentie. Echter selecteer je bij de data vanaf wanneer je wilt dat de advertentie actief is. De rest gebeurt vanzelf nadat de campagne correct werd ingediend en gecontroleerd.

Welke tools gebruiken we om berichten in te plannen?

Om verhalen en berichten in te plannen op sociale media kunnen we rekenen op een brede waaier aan tools. Zowel betalende als gratis oplossingen. We bespreken enkele van de populairste tools.

Instagram app

Sinds enige tijd kunnen bepaalde bedrijfsprofielen vanuit hun Instagram applicatie berichten inplannen. Dit is gratis te gebruiken en erg handig wanneer je content van je smartphone wilt delen.

Meta Business Suite

Een andere gratis oplossing is om via je bedrijfsmanager te navigeren naar de Meta Business Suite

Van hieruit kan je berichten en verhalen inlannen voor zowel je Facebook als Instagram. Hoewel je zou denken dat dit een prachtige tool is, merken we veel frustraties bij het gebruik van deze oplossing. Het hapert vaak, bestanden uploaden verloopt traag.
Het is daarom ook dat er zoveel andere tools bestaan die stukken beter werken.

Meta Business Suite

Buffer

Buffer was één van de eerste tools die het mogelijk maakte om berichten in te plannen op Instagram. Ondertussen kan je er ook verhalen inplannen, net zoals berichten op tal van andere kanalen. Denk hierbij aan Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest, TikTok en X (Twitter).

Naast het inplannen van de content heeft het tal van leuke extra functies waardoor je sociale media managen kinderspel wordt. Zo kan je zelf een eerste comment inplannen bij Instagram om één voorbeeld te noemen.

Buffer is gratis te gebruiken tot 3 sociale media kanalen, wat het ideaal maakt als gratis tool voor je eigen bedrijf.
Wil je meer kanalen inplannen of verschillende gebruikers toelaten, dan dien je te betalen.

Buffer.com

Later

Later is een gelijkaardige tool als Buffer die grotendeels dezelfde functies aanbiedt. Ook werkt het op dezelfde manier en kan je moeiteloos berichten inplannen voor Instagram, Facebook, X (Twitter), Pinterest en TikTok.

Het grootste verschil zit hem in de prijs. Later biedt namelijk geen gratis plan aan, waardoor je na een gratis trial van 14 dagen dient te betalen. Ook al link je maar één of twee profielen.

Later.com

Hootsuite

Hootsuite is een minder populaire dienst die ook weer dezelfde tools grotendeels aanbiedt. Vanwege de hogere prijs, raden we deze tool niet aan voor jouw bedrijf.

Ook merken we dat de nieuwste integraties en functies eerst bij de populairste tools worden ingebouwd

Hootsuite

Kontentino

Kontentino is nog een tool die het mogelijk maakt om berichten in te plannen. Deze richt zich meer op marketingbureau’s of grotere bedrijven. Zo heb je bij het inplannen van berichten de mogelijkheid om feedback te geven of een bericht wel of niet goed te keuren.

Ook hier merken we dat nieuwe mogelijkheden eerder bij Buffer en Later komen.

Kontentino

Wat kost het inplannen van berichten?

Het inplannen van berichten vanuit de kanalen zelf is altijd gratis. Helaas bieden niet alle platformen de beste interface en zijn daarom betaalde oplossingen erg populair.

Het is een beetje een kip en ei verhaal. Zijn er veel tools omdat het zo moeilijk is of blijft het moeilijk omdat er veel tools zijn?

De meeste betalende oplossingen zoals Buffer, Later, Hootsuite, … kosten je per medewerker en per kanaal. Indien je slechts je Instagram berichten wilt inplannen, zal het je minder kosten dan wanneer je 4 profielen wilt beheren vanuit de applicatie.

De meeste tools bieden een gratis trial aan. Test gerust uit wat voor jouw bedrijf werkt.

Samenvattend

Nu je weet hoe je sociale media berichten kunt inplannen, heb je geen excuses meer om de beste online marketing te voeren voor jouw bedrijf.

Succes!

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO