Skip links

Hoe maak ik een online marketing analyse?

Gepubliceerd op 6 september 2023

- Wat is een online marketing analyse?
- Wat omvat een goede online marketing analyse?
- Hoe analyseren we de concurrentie?
- Wat kost een goede marketing analyse?
- Hoe vaak bekijk ik mijn resultaten?
- Samenvattend

Wanneer je enige tijd bezig bent met de online marketing van je bedrijf loont het om een stapje achteruit te zetten en na te gaan wat je nu juist allemaal deed. Welke budgetten hebben we in advertenties gestoken? Wat leverden deze inspanningen op en wat kan beter?

Wat is een online marketing analyse?

Een analyse van jouw online marketing zou in kaart moeten brengen wat je allemaal doet op online vlak en wat dit je oplevert.

De eerste keer dat je dit doet, zal dit wat tijd kosten. De bedoeling is echter dat je voor jouw bedrijf specifiek weet op wat je moet letten. Hierdoor kan je elke maand of elke 3 maanden de belangrijkste parameters bij houden en snel schakelen.

Jouw online marketing zomaar laten gebeuren voor maanden aan een stuk is zelden een goed idee.

Wat omvat een goede online marketing analyse?

Een goede analyse omvat alle aspecten van online marketing en ook wat concurrenten. Laten we onderdeel per onderdeel bekijken.

Website

Het verbaast ons nog dagelijks dat er bedrijven zijn die geen idee hebben wat hun website doet. Quasi iedere zaakvoerder weet ongeveer wat er op de bank staat, wat de omzet is, maar websitebezoekers… het is vaak ongekend.

Bijhouden hoeveel bezoekers je had in een bepaalde maand is ontzettend eenvoudig en zou je eerste prioriteit moeten zijn. Deze cijfers vergelijken met het vorige jaar is een goed idee en vraagt weinig moeite.

Google Analytics is de go-to tool om inzicht te krijgen in jouw site.

Afhankelijk van jouw bedrijf, loont het ook om verder te kijken dan puur het aantal websitebezoekers.
Vanwaar komen de bezoekers? Hoeveel pagina’s bekijken ze? Hoe lang duurt een websitebezoek?
Dit zijn interessante vragen om te stellen zeker wanneer je actief aan je website bezig bent.

De belangrijkste data blijft echter het aantal bezoekers, alsook hoeveel het je kost voor deze bezoekers en hoeveel conversies je kreeg. Hoeveel telefoons, bestellingen, aanvragen, etc, kwamen er uit de website of webshop voor.

Sociale media

Onder sociale media verstaan we voornamelijk Facebook & Instagram, maar de principes gelden ook voor andere platformen zoals TikTok of LinkedIn.

Hier willen we voornamelijk kijken naar de kosten, het bereik en wat dit bereik concreet oplevert.

Het heeft dus minder zin om je blind te staren op aantal volgers of vind-ik-leukjes. Verdoe daar dus geen tijd aan.
Wanneer je niet adverteert op deze platformen heeft het ook weinig tot geen zin om je bezig te houden met de resultaten. Het bereik ligt toch vrij laag en is hoofdzakelijk een zelfde groep mensen.

Wanneer je echter wel adverteert kijk je globaal, maar even goed per campagne naar de resultaten. Kijk na hoeveel bezoekers op je website een campagne opbracht indien dit van toepassing was, maar kijk ook naar aantal interacties. Of eventuele bestellingen indien je een webshop hebt.

Google Ads

Google Ads zijn een pak simpeler om bij te houden omdat het in de interface al de belangrijkste cijfers toont. Zo toont het jouw campagnes’ aantal kliks, de kost per klik en het minder belangrijke aantal weergaves.

Wanneer je jouw Google Analytics koppelt aan jouw Google Ads, kan je nog dieper ingaan op deze bezoekers. Zo kan je kijken en eventueel vergelijken wat de bezoekers uit een Google Ad deden op jouw website

Dit is belangrijk om na te gaan of de bezoekers uit een Google Ad wel de juiste zijn. Hebben ze interesse? Nemen ze je website door?

Nieuwsbrieven

Ook bij nieuwsbrieven is het analyseren van resultaten kinderspel. Per verstuurde nieuwsbrief krijg je direct zicht op het aantal opens en kliks naar je website of webshop.

Wanneer je dit koppelt aan jouw Google Analytics kan je nog een pak dieper in de data duiken.

De resultaten per nieuwsbrief zullen nooit veel varieren tenzij je stevig inzet op kortingen zoals dat bij webshops wel eens het geval kan zijn.

Voor andere bedrijven loont het om te kijken naar de groei van je contactenlijst en het aantal mail automatiseringen. Hoeveel nieuwe contacten schreven zich in voor jouw nieuwsbrief? Hoeveel nieuwe klanten of contacten heb je er manueel ingestoken? Dat zijn betere parameters om naar te kijken.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Jouw website of webshop optimaliseren voor Google is een proces dat nooit klaar is. Er is altijd wel iets dat je kan verbeteren dat voor zowel je bezoekers loont als voor je posities in de zoekmachines.

Echter is het soms moeilijk om na te gaan wat nu echt belangrijk is. 

Starten doe je best met jouw Google Search Console. Deze tool is gratis en toont je per dag het aantal weergaves. Dit is een belangrijke metric om bij te houden, omdat dit het eerste is dat zal moeten stijgen. 

Lees meer: Google Search Console: De ultieme tool voor SEO

Wanneer we verder kijken, richten we ons op het aandeel bezoekers uit organic search. Een groot deel of zelfs het merendeel zullen kliks zijn komende zoekterm gerelateerd aan jouw bedrijfsnaam. Deze filter je er best uit. 

Ook loont het om te kijken voor welke zoektermen je wel en niet tevoorschijn komt. Dit is best iets dat je maand na maand herbekijkt of ziet in een grote zoekwoordenonderzoek.  

Hoe analyseren we de concurrentie?

De concurrentie zit nooit stil. Op alle quasi alle vlakken kunnen we de concurrentie in de gaten houden.

Lees meer: Hoe bekijk ik de marketing advertenties van mijn concurrentie?

Voor nieuwsbrieven moet je wel in hun lijst komen. Dit kan vaak al snel met een fictief mailadres zodat ze niet weten dat jij het bent.

Het moeilijkste om van concurrenten in de gaten te houden is hoe ze scoren in zoekmachines op vlak van SEO.
Hier loont het om een betaalde tool zoals Ahrefs of Semrush aan te schaffen.

Wat kost een goede marketing analyse?

Een marketing analysere uitbesteden kan lonen, wanneer je het schip volledig wilt veranderen van koers.

De meeste bekwame marketingbureau’s zullen je vaak een gratis analyse (wij ook!) aanbieden of voordat ze beginnen de nodige resultaten bekijken.
Let hier wel op voor cowboys!

Bij elke samenwerking is het ook belangrijk om geregeld de koppen samen te zetten om enerzijds te brainstormen, maar anderzijds ook de resultaten te bekijken.

Deze kost zit dan vaak ook meegerekend in jouw online marketing.

Hoe vaak bekijk ik mijn resultaten?

Eens je een grondige marketing analyse hebt gemaakt over alles wat je doet, volstaat het om de belangrijkste parameters eens per maand of 3 maanden te bekijken.

Hierbij is het wel belangrijk dat je dezelfde koers aanhoudt. Wanneer je inzet op iets nieuws of budgetten verandert, kan je veel informatie winnen door sneller resultaten te bekijken.

Samenvattend

Weet je niks van de cijfers van je website, webshop of online marketing dan wordt het groot tijd dat je een analyse maakt van wat jouw bedrijf nu juist online doet.

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO