8 Fouten die je bij online marketing beter niet maakt
Gepubliceerd op 9 september 2023
De drempel om zelf met online marketing te starten is erg klein. Dat is nu eenmaal een gegeven met zo zijn voor- en nadelen.
Bedrijven die hun eigen marketing doen, vallen vaak prooi voor simpele fouten. We lijsten graag de fouten op die we uit onze audits vaststellen. Op deze manier til jij straks de online marketing van je bedrijf een niveau hoger!
1) Niet of te laat beginnen met SEO
Bedrijven die online beginnen, durven hun website wel eens geen prioriteit geven. Hoewel we dit uiteraard begrijpen, is jouw website onderhouden erg belangrijk. Zeker wanneer je een langetermijnvisie hebt met jouw bedrijf.
Maandelijks een blog artikel toevoegen of content wijzigen, geeft een duidelijk signaal aan Google en helpt jou beter te scoren.
Hoe sneller je begint met SEO, hoe dankbaarder future you zal zijn. Hierdoor spaar je ook kosten uit die je niet in Google Ads moet steken.
2) Nieuwsbrieven vergeten
Nog iets dat veel bedrijven vergeten of achterwege laten, zijn nieuwsbrieven.
Dit is nog altijd de beste manier om klanten in de loop te houden van je nieuws, acties, kortingen, vacatures en noem het maar op.
Ook het systematisch bijhouden van contactgegevens van klanten is vaak iets dat niet ten gronde wordt genomen. Wanneer je geen gegevens bijhoudt kan je ook geen nieuwsbrief versturen of inzetten op gerichte targeting.
Gebruik een sign up voor je nieuwsbrief op je website of maak gebruik van een pop-up voor het verzamelen van mailadressen. Je zult versteld staan hoeveel je er zo op een jaar kunt verzamelen.
Wanneer je echter wel een integratie legt met je website of kassasysteem, opent dit een extra wereld van automatische nieuwsbrieven. Zeker bij webshops is dit big business.
Denk maar aan automatische mails op de verjaardag van je klant, x dagen na zijn bestelling of wanneer hij al x dagen niet meer heeft besteld. Dergelijke automatisaties worden nog te vaak vergeten. Wat jammer is omdat ze zo goed werken.
Lees meer: 5 nieuwsbrief automatisering manieren voor jouw online marketing
Lees meer: Hoe je met e-mail automatisatie de omzet van je webshop verhoogt
3) Resultaten fout of niet genoeg bekijken
Uit onze audits blijkt vaak dat bedrijven niet genoeg bezig zijn met hun resultaten of deze ook helemaal verkeerd bekijken.
Een simpel voorbeeld kan het aantal bezoekers zijn op de website. Hoe meer bezoekers, hoe beter. Of dat zou je toch denken. Niets is minder waar, het gaat om de kwaliteit van de bezoeker en wat deze doet op jouw website of webshop.
Het opzetten van specifieke doelen of conversies in jouw Google Analytics kan hierbij helpen.
Meet dus concrete acties ipv louter websitebezoekers of vind ik leukjes. Vraag je zelf ook af of jouw resultaten goed zijn en bekijk alles met een kritische blik.
Lees meer: Hoe maak ik een online marketing analyse?
4) Website niet optimaliseren en updaten
Hoe je het draait of keert, hangt veel af van jouw website of webshop. Hoe beter deze is, hoe beter jouw online marketing zal werken en hoe meer het zal opbrengen.
Werk daarom eerst aan een goede basis vooraleer je veel budget steekt in online marketing. Door marketing te voeren met Google Ads, Facebook of Instagram zorg je voor extra bezoekers die jouw bedrijf nog niet of amper kennen.
Wanneer deze op jouw site komen, moet deze goed informeren en converteren. Anders betaal je veel geld voor kliks die je niks zullen opleveren.
Een website die gebruiksvriendelijk is en geregeld world aangepast, ge-update en nieuwe content krijgt, scoort ook beter in zoekmachines op vlak van SEO. Een win win dus.
5) Niet de juiste doelgroepen gebruiken bij advertenties
Niks is zo kostelijk als adverteren op de verkeerde doelgroep.
Wanneer je zelf de marketing van je bedrijf in handen neemt, kan het zijn dat je hier te dicht bij staat. Misschien denk je jouw doelgroepen te kennen, maar vis je er keer op keer naast.
Duidelijke persona’s maken voor je diensten en producten is dus geen slecht idee.
Met dat adverteren op sociale media zo goedkoop kan, raden we aan om verschillende campagnes op te stellen aan verschillende doelgroepen.
Zie wat werkt, stop met wat niet werkt. Zo ga je gaandeweg een beter zicht krijgen op jouw doelgroepen.
6) Te afhankelijk zijn van één kanaal
Wat we ook steevast merken uit onze audits is dat veel bedrijven te afhankelijk zijn van één kanaal. Ze steken al hun energie en budget in Instagram of Google Ads bv.
Goede online marketing moet voor een leuke marketingmix zorgen. Zowel in de gedeelde content, maar ook in de kanalen.
Een beetje Google Ads, wat advertenties op Facebook en Instagram, een maandelijkse nieuwsbrief, elke maand 2 artikels op jouw site voor SEO, …
Op deze manier ben je niet afhankelijk van één enkel platform, want we weten allemaal dat algoritmes snel kunnen veranderen.
We zien het ook keer op keer met Google Ads. De kost per klik kan op één maand tijd erg sterk stijgen door de komst van nieuwe concurrenten. Wanneer je enkel afhankelijk bent van deze traffic kan dit pijnlijke gevolgen hebben.
Wed dus op meerdere paarden.
7) Niet adverteren
Ja, we hebben het tegen jou. Die berichten van je op Facebook en Instagram zijn wel leuk, maar je vist elke keer in dezelfde vijver. Valt het je niet op dat het telkens Ronny is die het bericht leuk vindt?
Het moet gezegd worden. Wanneer je als bedrijf iets deelt op sociale media ligt het organische bereik steeds lager en lager. Ongeveer 20% van je volgers zal het bericht effectief zien en deze volgers kennen normaal gezien reeds jouw producten en diensten.
Het doel waarom je iets online zet, zou toch gedeeltelijk het bereiken moeten zijn van nieuwe mensen binnen jouw doelgroepen.
Adverteren is dus niet wenselijk, maar noodzakelijk.
Ook moet je weten dat er sowieso concurrentie is die wel adverteert en zo dagdagelijks nieuwe mensen bereikt die jouw bedrijf nooit zullen zien.
8) Geen retargeting gebruiken
Wanneer je inzet op een leuke marketingmix met voldoende advertenties, loont het ook om in te spelen op retargeting.
Dit is het richten van advertenties op mensen die al een kijkje namen op je website en webshop. Wat in feite je belangrijkste doelgroep is om te converteren en warm te houden.
Lees meer: Conversies verhogen met retargeting marketing op sociale media
Lees meer: Facebook Pixel installeren: hoe, waarom en voordelen
Dit artikel werd geschreven door KNEET.
Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops waarbij we uitblinken in zoekmachine optimalisatie (SEO).
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.
Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?
Mag KNEET je helpen?
Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.
Nieuwe website laten maken?
Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.