Skip links

Hoe kom je hoger in Google in 2024? Gebruik deze 10 tips

Gepubliceerd op 8 september 2023

Hoe kom je hoger in Google? Het is dé vraag bij uitstek wanneer het om websites en zoekmachine optimalisatie (SEO) gaat. En met goede reden. 92% van al het zoekverkeer op internet loopt via de zoekmachine van Google.
Aanwezig zijn in die resultaten is dus essentieel geworden.

We lijsten graag onze 10 beste tips op zodat jij gewapend bent om te scoren in Google.

1) Schrijf goede (de beste) content!

Het is een tip die je zelden zult lezen. Je leest over tags, website snelheid, zoekwoorden onderzoek, bla bla bla.
Die tips zijn ook belangrijk en zullen je ook helpen, maar het belangrijkste is nog altijd de inhoud. 

Wanneer jij de beste content schrijft over een bepaald onderwerp, zal je hier vroeg of laat voor scoren. Voor je dus alles aanpast aan jouw website of webshop, vraag jezelf eens af of jouw inhoud wel de beste is.

Wanneer jij wilt scoren voor zoekterm XYZ, zoek deze dan op in Google. Klik de 10 eerste websites aan en vergelijk de inhoud met de jouwe. Bespreken zij onderwerpen of vragen die jij niet doet? Is hun inhoud vollediger? Hebben zij bijpassende beelden?
Aan de hand van de verschillen, kan je jezelf al afvragen welke content beter is.

Pas wanneer er geen twijfel meer is en je zeker bent dat je op dat moment de beste inhoud hebt, pas dan raden we aan om verder te kijken!

2) Gebruik de juiste zoekwoorden

Wanneer je wilt scoren in Google, is het belangrijk dat je de juiste zoekwoorden gebruikt. Zonder doel kan je ook niet scoren.

Hierbij zijn een aantal zaken belangrijk. 

Zo zijn er namelijk moeilijke en minder moeilijke zoekwoorden.
Wat denk jij dat het moeilijkste is om voor te scoren: ‘warmtepomp laten installeren’ of ‘hoe werkt een warmtepomp’ of ‘subsidies warmptepomp’?

Inderdaad: ‘waterpomp laten installeren’ is de moeilijkste en meest gegeerde in dit geval.

Wanneer je net start aan de SEO van je website, helpt het om je te focussen op de zoektermen die ondergeschikt zijn aan je hoofd zoektermen. Denk hierbij aan inhoud die antwoord geeft op hoe, wat, welke, waarom vragen, maar ook berichten zoals tips bij of x vs. y. 

Bij deze zoektermen ga je sneller effect zien, maar ga je ook jouw autoriteit opbouwen voor de andere, meer begeerde zoektermen.

Een gratis tool hiervoor is de keyword planner van Google zelf. Hiervoor heb je een Google Ads account nodig, maar je moet deze daarom niet gebruiken.
De tool toont je hoeveel traffic een bepaalde zoekterm heeft en toont gelijkaardige zoektermen.

Andere betaalde tools zoals Ahrefs en Semrush hebben ook dergelijke functies die nog meer data tonen.

3) Optimaliseer paginatitels

Wanneer je een stuk content maakt met als doel om te scoren op een bepaalde zoekterm, helpt het dat dit ook voorkomt in jouw titel.

We raden aan om een titel op te stellen van 50 tot 60 tekens.

4) Schrijf voldoende inhoud die overzichtelijk oogt

De meeste zoekresultaten op pagina 1 hebben veel met elkaar gemeen. Ze zijn bv. behoorlijk lang. Of dat is meestal toch zo. 

Wanneer jij slechts 200 woorden aan een onderwerp of vraag wijdt, bestaat de kans dat je niet volledig bent. Bijgevolg zal er dus iemand anders zijn die wel volledig is en zo hoger zal scoren. 

Het is nl. Google’s doel om de zoeker het beste resultaat voor te leggen.

Probeer daarom altijd voldoende te schrijven.

Een handige tip hierbij is de ‘people also ask’ sectie in Google. 

Bij veel zoektermen komt dit pack tevoorschijn. Het geeft je rechtstreeks de vragen van mensen bij een bepaalde zoekterm en zijn dus goede inspiratie om over te nemen in je artikel of pagina.

Daarnaast is het ook belangrijk om ‘scrollable’ content te maken. Zorg ervoor dat je dus geen grote blokken tekst hebt, witruimte gebruikt, niet al te lange alinea’s, etc.

5) Correct gebruik van H1, H2, H3, H4.. tags

Google is dol op structuur en heeft dit ook nodig. Let daarom op correct gebruik van H1, H2, H3, … titels. Deze geven vorm aan je tekst, maar zijn ook belangrijk voor Google om de inhoud van je teksten te begrijpen.

Een H1 titel mag ook maar één keer voorkomen op een pagina. De andere titels mogen meermaals gebruikt worden, maar uiteraard wel in de juiste volgorde. 

Onder een H1 titel, moet dus eerst een H2 titel komen en geen H3. Je mag ook meerdere H2 titels onder elkaar hebben.

6) Gebruik afbeeldingen met alt tags

Gebruik maken van afbeeldingen doorheen je content heeft meerdere voordelen.

In de eerste plaats maken ze jouw teksten aangenamer om te lezen en verduidelijken ze jouw boodschap. Hierdoor blijven bezoekers langer op jouw pagina, wat dan weer een goed signaal aan Google geeft.

Een tweede voordeel is dat je ook kan scoren in de zoekresultaten onder afbeeldingen. Dit zorgt voor extra impressies en wie weet wel extra kliks.
Wanneer je afbeeldingen gebruikt, is het belangrijk dat deze wel technisch in orde zijn. Hiermee bedoelen we het toevoegen van een alt tag, duidelijke bestandsnaam en titel. Google kan namelijk nog geen foto’s bekijken en baseert zich dus op de technische gegevens die wij beschikbaar stellen.

We raden bij kwaliteitsvolle pagina’s aan om minstens één afbeelding te gebruiken en zelfs meer wanneer het de content beter maakt.

7) Links, links & nog eens links

Links zijn van cruciaal belang bij SEO.
We bespreken de verschillende types.

Backlinks

Backlinks zijn links naar jouw website of webshop op een andere site. Deze geven zoekmachines het signaal dat jouw website belangrijk is. Zeker wanneer deze van kwalitatieve andere websites komen met min of meer dezelfde niche. 

Het is echter niet zo dat backlinks cruciaal zijn. Je kan ook op positie één komen met weinig of geen backlinks. Toch is het van kapitaal belang. Zeker bij meer begeerde zoektermen waar backlinks het verschil maken.

Lees meer: Backlinks: cruciaal voor SEO en zoekmachineoptimalisatie

Interne links

Interne links zijn dan weer links op jouw eigen website naar andere pagina’s binnen je eigen site.

Het meest logisch is de menubalk en de footer van elke website. Deze bevatten interne links naar jouw meest belangrijke pagina’s zoals ‘over ons’, jouw diensten pagina’s of productgroepen, maar even goed de contactpagina.

Wat we hier eigenlijk echt mee bedoelen is verwijzen naar andere of extra content. Wanneer je een pagina hebt over jouw dienst ‘het installeren van warmtepompen’, kan het handig zijn om door te linken naar jouw andere pagina’s over ‘garantie bij warmtepomp’, ‘voordelen warmtepomp’, ‘subsidies warmtepomp’, … en vice versa.

Op deze manier verhoog je de gebruiksvriendelijkheid van je website, maar geef je ook de autoriteit van je pagina’s door aan elkaar. Ook helpt dit Google om de content van jouw website in kaart te brengen. Wat jou dan weer helpt om hoger te scoren.

Externe links

Externe links zijn links op jouw website naar een andere site. Of te wel een backlink voor iemand anders.

Belangrijk hierbij is dat je instelt dat dit opent als een nieuw tabblad. Zo blijft jouw sessie behouden.

Linken naar andere websites heeft zijn voordelen op dezelfde manier dat interne links dat hebben. Je verwijst verder door naar relevante content en geeft zo duiding aan Google waarover jouw content gaat.

8) Speel in op autoriteit

Google wilt weten of je wel ervaring hebt over hetgeen je spreekt. Je gaat ook niet bij de slager voor medisch advies, net zoals je bij de dokter niet vraagt wat salami nu juist is.

Dit heeft natuurlijk veel te maken met de trend van AI gegenereerde content. Tegenwoordig kan iedereen expert lijken in eender welk topic dankzij tools zoals ChatGPT.

Zorg daarom dat je website een duidelijk ‘about’ pagina heeft, maar voeg even goed een stukje over de auteur toe bij elk artikel. Op die manier weet Google wie het artikel schreef en wat deze persoon zijn of haar credentials zijn.

Lees meer: Hoe de EEAT-Richtlijnen van Google je SEO beïnvloeden

9) Update regelmatig je website en content

Geregeld nieuwe content toevoegen, is iets dat Google graag heeft. Je zult dus hoger scoren door elke maand een nieuw artikel toe te voegen aan jouw website.

Ook is het belangrijk om je oude content aan te passen en te blijven updaten. Afhankelijk van hoeveel inhoud er op je website staat, is het aan te raden om elke 3 of 6 maanden te kijken of er aanpassingen mogelijk zijn.

Herlees je oude pagina’s en artikels en kijk of alles nog wel klopt. Is er inhoud die verouderd is of onwaarheden bevat, pas deze dan aan. Wie weet kan je ook extra content toevoegen aan eenzelfde artikel of pagina.

Wanneer je oude content aanpast, let dan ook op mogelijkheden om intern te linken. Vaak zijn deze er omdat je hopelijk geregeld nieuwe content toevoegt aan je website waarnaar je kan linken in jouw oudere artikels.

10) Website snelheid

De snelheid van een website of webshop speelt al jaren een belangrijke rol in de criteria van zoekmachines. En maar goed ook! Niemand wilt lang wachten wanneer je iets opzoekt.

Je website optimaliseren voor de snelst mogelijke tijd is dus een belangrijk aspect bij SEO.

Lees meer: Test de snelheid van jouw website: tips en tools
Lees meer: 7 tips om de snelheid van je website te verbeteren

Samenvattend

Zoals het gezegde geldt: bezint eer ge begint.

We raden elke startende webshop aan om een goede inschatting te maken naar hun vaste kosten, maar zeker ook naar hun online marketing kosten.
Je moet een duidelijk idee krijgen over hoeveel een bezoeker je kost, maar ook de kost per bestelling in verschillende situaties.

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops waarbij we uitblinken in zoekmachine optimalisatie (SEO).
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO