Skip links

Hoeveel kost adverteren in Google? (Google Ads)

Gepubliceerd op 14 september 2023

- Wat zijn Google Ads?
- Hoe werkt adverteren in Google?
- Hoe spendeert Google mijn budget?
- Google Ads prijzen
- Tips bij Google Ads
- Samenvattend

Google Ads is een veelgebruikte manier om nieuwe leads te scoren, vooral onder nieuwkomers in online adverteren.
De kosten zijn afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de kwaliteit van de advertenties, targeting en de gemiddelde kosten per klik voor de zoekwoorden.

We proberen in deze gids een zo duidelijk mogelijk overzicht te maken over de kosten en wat je kunt verwachten.

Wat zijn Google Ads?

Google Ads, voorheen bekend als Google AdWords, is het online advertentieplatform van Google. Hier kunnen bedrijven advertenties maken die worden weergegeven in de zoekresultaten van Google, op andere Google-eigendommen zoals YouTube en op websites die deelnemen aan het Google Display Netwerk.

Bij de meeste zaken die je ingeeft in Google, kom je eerst wat betaalde resultaten tegen. Dit zijn de meest gekende vorm van Google Ads.

Hoe werkt adverteren in Google?

Adverteren in Google werkt op basis van een veilingmodel.

Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert, worden advertenties die relevant zijn voor die zoekopdracht getoond. De positie van deze advertenties wordt bepaald door een combinatie van het bied bedrag en de kwaliteitsscore, die wordt bepaald door de relevantie van de advertentie, de verwachte klikfrequentie en de gebruikerservaring van de bestemmingspagina.

In realiteit is het vaak degene die het meeste overheeft voor de klik, die vanboven zal staan.

Hoe spendeert Google mijn budget?

Google gebruikt een geavanceerd algoritme om te bepalen welke advertenties worden weergegeven en hoeveel er voor elke klik wordt betaald. Dit is afhankelijk van jouw dagelijkse budget, jouw bod en de concurrentie voor de gekozen zoekwoorden.

Advertenties inplannen

Je kunt instellen wanneer jouw advertenties worden getoond. Door jouw advertenties te plannen, kan je ervoor zorgen dat ze alleen op specifieke dagen of uren worden getoond, wat nuttig kan zijn als je bijvoorbeeld een fysieke winkel hebt en alleen wilt adverteren tijdens openingstijden.

Ook voor de B2B sector is het handig om bepaalde advertenties enkel op weekdagen te tonen.

Het beste voorbeeld is misschien wel een actie van een pizzaketen die enkel op een bepaalde dag geldig is.

Locatie

Met geografische targeting kan je kiezen waar jouw advertenties worden weergegeven, van landniveau tot specifieke steden of zelfs een straal rondom een bepaalde locatie.

De kosten per klik in Google Ads variëren sterk afhankelijk van jouw sector en de gekozen zoekwoorden. Gemiddeld liggen de kosten tussen de €1 en €2 voor het zoeknetwerk en minder dan €1 voor het Display netwerk.

Wat zijn de duurste zoekwoorden in Google Ads?

Zoekwoorden in zeer concurrerende branches, zoals verzekeringen, leningen en juridische diensten, kunnen aanzienlijk meer kosten, soms wel meer dan €50 per klik.

In deze sectoren ligt de opbrengst of lifetime value van een klant ook een pak hoger.

Long-tail zoekwoorden

Dit zijn specifiekere zoekopdrachten die vaak minder competitief en dus goedkoper zijn. Ze kunnen echter zeer waardevol zijn omdat ze vaak een hoge koopintentie aangeven.

‘Verzekering’ is geen long-tail keyword, terwijl ‘welke verzekering is de beste voor op reis in de EU’ dat wel is.

Wat spendeer je als bedrijf best in Google Ads?

Dit is een moeilijke vraag waarop het antwoord zoals quasi altijd met marketing ‘het hangt er van af’ zal zijn.

Kleine tot middelgrote bedrijven besteden gemiddeld tussen de €1000 en €1500 per maand aan hun online marketing campagnes.
Een deel daarvan gaat best naar Google Ads, maar dit hangt sterk af van jouw doelgroep, maar ook jouw huidige situatie. Scoor je al organisch (SEO) in Google, heb je al een clienteel dat je herbereikt via nieuwsbrieven? Hoe goed converteert jouw website?

Wat wel zeker is, is dat je best 10 euro per dag steekt in Google. Wanner je minder dan dit bedraagt uitgeeft, is het de kost vaak niet verantwoorden.
Op dit moment loopt er ook een leuke actie voor nieuwe klanten waarmee ze in maand twee 400 euro budget cadeau krijgen, wanneer ze dit in maand één hebben gespendeerd.

Tips bij Google Ads

1) Zorg voor een goed converterende website of webshop.

Adverteren in Google zorgt voor extra kliks en dus bezoekers. Niet meer, maar ook niet minder. Alles hangt dus af hoe goed jouw site is. Laadt die traag, is die niet gebruiksvriendelijk, straal je geen vertrouwen uit, … dan ga je ook niks aan deze bezoekers hebben.

2) Overweeg Bing Ads

Google heeft een absoluut monopolie op ‘search’ met 92% van alle zoekopdrachten die via hun zoekmachine lopen. Het is dan ook een uitgemaakte zaak dat ieder bedrijf met Google Ads begint.

Toch biedt de zoekmachine Bing van Microsoft ook voordelen. Net omdat hier minder concurrentie op zit en je zo goedkopere kliks kunt behalen. Het is zeker en vast het proberen waard.

3) Zet in op retargeting

Wanneer jij zoekt in Google, klik je hoogstwaarschijnlijk meerdere websites aan. Het is daarom interessant om in te zetten op retargeting. Hierdoor herbereik je deze nieuwe bezoekers nog enkele malen en verhoog je jouw conversies.

4) Optimaliseer jouw advertenties en resultaten

Niks is zo stom om te adverteren op de verkeerde zoekwoorden. Onze audits leren ons dat bedrijven vaak hun campagnes niet genoeg optimaliseren of naar de resultaten kijken. Er zitten vaak dure zoektermen bij die geen resultaat bieden.

Dergelijke zaken kan je er makkelijk uithalen wanneer je wekelijks of maandelijks een korte analyse maakt.

5) Maak gebruik van conversietracking

Zorg ervoor dat jij een lead, aankoop of telefoongesprek kan tracken. Op deze manier kan je de resultaten van jouw Google Ads beter bijhouden, maar kan Google ook voor betere resultaten zorgen.

Samenvattend

Google Ads is een krachtig platform voor bedrijven die hun online zichtbaarheid willen vergroten. De kosten variëren afhankelijk van factoren zoals zoekwoorden, kwaliteit van advertenties en targeting.
Gemiddeld zien we dat een klik tussen de 1 en 2 euro schommelt. 

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO