Skip links

Optimaliseer je Facebook & Instagram doelgroepen voor succes

- Wat doet Meta vanzelf bij advertenties?
- Custom (nieuwe) doelgroepen
- Klantendata
- Retargeting
- Lookalike audience
- Nog enkele tips
- Samenvattend

Wanneer je begint met adverteren op Facebook en Instagram zul je snel merken dat een deel van het succes afhangt van de advertentie zelf en een ander deel van de gekozen doelgroep.

In dit artikel bespreken we de verschillende soorten doelgroepen die je kan inzetten met telkens enkele tips.

Wat doet Meta vanzelf bij advertenties?

Voor we de verschillende doelgroepopties bespreken, is het belangrijk om ons af te vragen wat Meta reeds vanzelf doet. Zo is het nl. in Meta’s interesse om jouw campagnes en advertenties zo goed mogelijk te laten renderen. 

Het voert dus vanzelf bepaalde optimalisaties door. De gouden regel is vaak dat een advertentie na enige dagen telkens beter zal renderen en dat je er dan beter afblijft. Een belangrijke opmerking hierbij is dat ‘creative fatigue’ niet mag optreden.
Wanneer je een lange periode dezelfde beelden gebruikt, zal de advertentie niet meer goed renderen. Wanneer je een lange campagne wilt instellen, is het dus aangeraden om verschillende beelden als optie te hebben. Of je kan uiteraard na enkele weken een nieuwe variant indienen als advertentie en de oude stopzetten.

Custom (nieuwe) doelgroepen

De meest gebruikte doelgroep is een nieuwe doelgroep ofwel een custom audience op basis van parameters. Meta biedt enkele opties zoals locatie, leeftijd, interesses, taal, … waarop je kan targetten. Bv. alle vrouwen tussen 28 en 38 jaar wonende rond Brugge met een interesse in golf.

Wanneer je dit doet, zal Meta vanzelf jouw advertenties optimaliseren. Stel je hebt een doelgroep die 50k mensen omvat, dan zal het doorheen de dagen zelf kiezen om bepaalde mensen de advertentie meermaals te tonen en anderen niet. Dit op basis van de resultaten, maar ook op basis van jouw campagnedoelstellingen.

We raden altijd aan om een groot deel van het advertentiebudget volledig in te zetten voor nieuwe doelgroepen. Dit zal voor een constante instroom zorgen aan nieuwe bezoekers, nieuwe conversies, … wat finaal het doel moet zijn van online marketing.

Handig om te weten is dat je deze doelgroepen ook kan opslaan. Wanneer je vaak op dezelfde doelgroep wilt adverteren kan je deze opslaan zodat je niet iedere keer heel het keuzemenu moet doorlopen.

Klantendata

Een minder gebruikte doelgroep is de eigen doelgroep op basis van klantengegevens. We zien dit steevast terugkeren in onze audits. Hetzelfde komen we ook tegen bij e-mailmarketing omdat je hiervoor nu eenmaal eerst klantendata moet hebben en dat deze bijhouden niet vaak het meest sexy taakje is voor de marketeer van dienst.

Toch biedt eigen klantendata een uitstekende manier om campagnes op Facebook en Instagram uit te voeren. Zeker wanneer je jouw klanten niet via enkele parameters kan terugvinden. 

Een handige tip is om gsm-nummers altijd te verzamelen en te uploaden. Dan ben je quasi zeker dat je de persoon zult vinden.

Retargeting

Retargeting is zo een typisch buzzword waarmee marketeers fancy willen doen. Los daarvan is het wel een krachtige en musthave doelgroep in je arsenaal.
Met retargeting bedoelen wij de mensen die al eens interesse hebben getoond. Zo kunnen we een advertentie richten op mensen die in de laatste 90 dagen op je webshop kwamen. Je begrijpt snel dat deze manier van online marketing kansen biedt omdat deze doelgroep al eens interesse toonde en zo wel sneller geneigd is om tot conversie over te gaan.

Deze retargeting op Facebook en Instagram bekomen we door een Facebook Pixel en/of de Facebook Conversion API te integreren met jouw website of webshop. Vanaf dat deze actief staat, zal deze bezoekers opslaan. In je Business Manager kan je dan doelgroepen maken met deze data en deze vervolgens gebruiken.
We raden steevast aan om een percentage van al het marketingbudget te besteden aan retargeting advertenties alsook lookalikes hierop.

Lookalike audience

Wil je nieuwe mensen bereiken, maar ook genieten van je reeds verzamelde data of bezoekers, dan zijn lookalike doelgroepen een prima idee. 

Dit geeft Meta de opdracht om nieuwe mensen te zoeken (eventueel met enkele parameters ingeschakeld) die lijken op bv. mensen die in de afgelopen 30 dagen op je website keken. Op deze manier kan je doelgericht aan de marketing voeren. Hetzelfde kan je doen met je klantendata. Zo geef je Meta de opdracht om mensen te zoeken die lijken op de mensen in je klantenbestand.

Nog enkele tips

De belangrijkste tip bij doelgroepen op Facebook en Instagram is om veel uit te testen. Voor slechts 1 euro per dag kan je al een advertentie indienen, maak dus verschillende variaties en test zoveel uit als je maar kan.

Op basis van je resultaten en deze te vergelijken met een gezonde kijk, kom je ook al stappen vooruit.

Voor webshops is de ‘engaged shoppers’ parameter een belangrijke tip bij het bepalen van een doelgroep. Hierdoor komt je advertentie terecht bij mensen die al eens online hebben gewinkeld in de laatste x tijd.

Samenvattend

Het adverteren via sociale media is geen exacte wetenschap, maar door je eigen data te maximaliseren en veel verschillende varianten te gebruiken, kan je snel veel resultaten boeken.

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO