Skip links

Hoe pak je Black Friday aan als webshop? Tips & voorbeelden

Gepubliceerd op 21 oktober 2023

- Wat is Black Friday?
- Waarom is Black Friday zo belangrijk voor webshops?
- Wat verander je op de webshop?
- Hoe pak je online marketing rond Black Friday aan?
- Wat als je niet mee wilt doen met Black Friday?
- Samenvattend

Het einde van november is een periode waar veel webshops naar uitkijken. Black Friday, oorspronkelijk uit de Verenigde Staten, heeft zich wereldwijd verspreid als een fenomeen dat enorme verkoopkansen biedt. 

Het optimaliseren van je webshop en online marketing voor Black Friday is essentieel om een goed vierde kwartaal te hebben. In dit artikel duiken we in de wereld van Black Friday en geven we je concrete tips en voorbeelden om van deze dag en periode een groot online succes te maken.

Wat is Black Friday?

Black Friday vindt plaats op de vrijdag na Thanksgiving, wat altijd de vierde donderdag van november is. Het markeert het officiële begin van het kerstinkoopseizoen. Winkels, zowel fysiek als online, bieden enorme kortingen en promoties aan, wat leidt tot een stormloop van koopjesjagers.

Wat is Cyber Monday?

Cyber Monday is het ‘online antwoord op Black Friday’ en staat voor de officiële start van het online shopping seizoen als start van de inkopen voor de feestdagen. Dit is steeds de eerste maandag na Black Friday.

In praktijk zien we echter dat zowel Black Friday als Cyber Monday geen regels kennen en dat vele bedrijven al dagen op voorhand beginnen met flinke kortingen. Het is dus niet ongewoon dat je als webshop al begint met een korting tijdens de week voor Black Friday om dan die vrijdag en het weekend de grootste kortingen te geven. 

Cyber Monday wordt dan gebruikt om de laatste twijfelaars nog te overtuigen of de laatste stock te verkopen. 

Welke kortingen vind je rond Black Friday?

Tijdens Black Friday ga je klanten niet overtuigen met een korting van -10%. We zijn de laatste jaren als consument gewoon geworden dat deze periode kenmerkend is voor ware bodemprijzen en stevige kortingen. -50% of meer is dus eerder de regel dan de norm. 

Het is zelfs zo dat merken specifieke collecties en stock laten maken puur voor Black Friday om dergelijke kortingen te kunnen aanbieden. 

Je stelt jezelf dus best de vraag: wat is de maximale korting die ik kan aanbieden?

Waarom is Black Friday zo belangrijk voor webshops?

Het vierde kwartaal is het belangrijkste kwartaal voor webshops, omdat tijdens deze 3 maanden de meeste bestellingen plaatsvinden. Denk maar aan de vele bestellingen voor eindejaarscadeaus, maar dus ook rond de Black Friday periode.

Wanneer je hier niet maximaal op inzet, loop je dus veel omzet mis.

Black Friday helpt jouw webshop of merk ook nieuwe doelgroepen aan te trekken. Tijdens deze periode zijn mensen sneller geneigd om op nieuwe webshops te kijken en nieuwe merken te ontdekken.

Wat verander je op de webshop?

Communicatie is erg belangrijk voor iedere website, maar zeker voor webshops. Wanneer je meedoet aan Black Friday, kondig dit dan ook aan via een balk of visual op de homepage.
Begin hier zeker al enkele dagen op voorhand zodat bezoekers weten dat ze best nog even wachten met bestellen. 

Tijdens het Black Friday weekend zien we veel webshops ook werken met een aftelklok. Dit maakt duidelijk hoe lang de kortingen nog van tel zijn en zet bezoekers aan om sneller actie te ondernemen. 

Wanneer je andere regels hanteert omtrent retours, is het eveneens belangrijk dit duidelijk te communiceren op de webshop.

Hoe pak je online marketing rond Black Friday aan?

Voor je begint met online marketing voor Black Friday is het belangrijk dat je weet wat je gaat doen. Welke kortingen bied je aan en wanneer, alsook voor hoelang? Eens je deze planning hebt, kan je beginnen aan het marketingplan.

Nieuwsbrieven

Beginnen doe je best met nieuwsbrieven. Deze kan je eenvoudig op voorhand opmaken zodat je zowel de dagen voor Black Friday nieuwsbrieven uitstuurt, maar ook de vrijdag zelf, het weekend en eventueel op Cyber Monday.

We zien vaak dat merken en webshops hun huidige cliënteel voorrang geven op de kortingen. Door middel van kortingscodes kan je jouw mailbestand een extra korting aanbieden bovenop de getoonde kortingen of eerder laten shoppen voor Black Friday. Ook dit helpt weer de conversies, maar ook de klantenbinding.

Sociale media

Advertenties via Facebook & Instagram zijn tijdens Black Friday erg belangrijk. Ook hier raden we merken en webshops aan om aparte advertenties te maken voor enerzijds nieuwe doelgroepen en anderzijds de bestaande en gekende doelgroepen door retargeting

Je kan de boodschap aanpassen en eventueel een extra korting aanbieden, maar belangrijk is dat je de bezoekers van de afgelopen x dagen van je webshop bereikt via retargeting zodat zij weten wat je doet tijdens Black Friday.

Wat als je niet mee wilt doen met Black Friday?

Naast de stormloop op ongekende kortingen waar velen fan van zijn, kent Black Friday ook veel kritiek.
Voor veel retailers zonder webshop is het nl. niet mogelijk om mee te doen met de grote kortingen. Vaak ook omdat ze niet mogen vanwege de merken. 

Ook is er kritiek vanuit de circulaire en ecologische kant. Veel grote spelers maken speciaal collecties om aan lagere prijzen te verkopen. Een reactie hierop is ‘Green Friday’ wat merken in de kijker zettn die hoogwaardige producten leveren gemaakt van kwaliteitsvolle materialen en vaak lokaal. Geen fast fashion dus of goedkopere producten.

In welk kamp je ook verkeert, het is altijd belangrijk om te communiceren over wat je wel of niet doet tijdens Black Friday!

Samenvattend

Black Friday valt op de dag na Thanksgiving, wat jaarlijks valt op de 4e donderdag van November.

Tijdens de dagen ervoor, maar ook het weekend erna, alsook de maandag (Cyber Monday) vind je overal gigantische kortingen. Het is belangrijk dat je op voorhand nadenkt over wat je wilt en kan aanbieden van acties en kortingen. Eens je dat weet zet je al jouw communicatie kanalen in om dit aan de bezoekers en klanten te communiceren.

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO