Skip links

7 redenen waarom een webshop beginnen geen goed idee is

Gepubliceerd op 4 september 2023

Als marketingbureau helpen we dagelijks bedrijven, ondernemers en merken. Hierdoor hebben we jarenlange hands-on ervaring bij tal van webshops. Zowel winstgevende als verlieslatende webshops.

Je vindt zonder veel moeite tal van positieve verhalen en tips omtrent het beginnen van een eigen webshop. Wij maken graag een kanttekening bij dit alles en vertellen je waarom een webshop starten niet altijd het beste idee is. Laat je uiteraard niet ontmoedigen, maar een gewaarschuwd man. Je kent het wel.

1) De meeste webshops zijn niet winstgevend

Het klinkt gek, maar de meeste webshops zijn niet winstgevend. Dit geldt voor zowel onze eigen streek, maar ook op internationaal vlak.

Bron: Unizo, Knack.

Dat is een stelling die je niet snel hoort, maar het klopt wel degelijk. Grote webshops en marktplaatsen zoals Amazon en Bol.com zijn zeker ook niet winstgevend. Amazon rekent op de AWS zijde van het bedrijf voor geld en Bol.com rekent op Ahold Delhaize. Zo kunnen ze hun groei verder zetten.

Andere grote webshops zoals Zalando kennen vaak ook geen tot zeldzame winsten. 

Dit heeft nog een groter gevolg, omdat deze verlieslatende grote spelers vaak oneerlijke concurrentie zijn voor kleinere webshops. Zij zorgen voor hogere marketingkosten en een klant die steeds meer verwend wordt. Hierdoor wordt het als kleine of beginnende speler vaak onmogelijk om te concurreren met je webshop.

2) Hoge en vaak onderschatte kosten

De reden waarom de meeste webshops niet winstgevend zijn, valt niet ver te zoeken. Er zijn nl. ontzettend veel kosten verbonden bij een webshop. We weten allemaal dat er vaste kosten zijn zoals de hosting, verzending, materiaal, inkoop, personeel, fulfilment, integraties, etc.

Vaak wordt hierbij nog de grootste kost vergeten nl. online marketing. Als je niet kan teren op een reeds opgebouwde online following of klantenbestand, dan dien je relatief veel te betalen voor een bezoeker en bijkomend een nieuwe klant. 

Bij een webshop kan je beroepen op Google Ads, Facebook, Instagram of SEO voor marketing om nieuwe klanten aan te trekken. Wanneer hiervan slechts 1-2% converteert en je betaalt 1-2 euro per klik, dan kan je al snel berekenen hoe duur een bestelling wordt.

Het halen van bezoekers en bijgevolg bestellingen, kan een dure aangelegenheid worden die vaak niet rendabel is. Tenzij je erg bekend bent, gratis of goedkope marketing kan bekomen of zelf al klanten hebt.

3) De online klant is te verwend

Wanneer je de rollen omdraait en zelf online shopt bij een webshop, ben je vast erg kritisch. Je koopt waarschijnlijk alleen bij een bekende webshop met de beste prijs, snelste levering, goede retourperiode, veel reviews, mooi design en alle betaalmogelijkheden.

Wanneer je dezelfde ervaring wilt geven aan je klanten, moet je veel inspanningen leveren. Dit kost je bakken geld.

Reken alleen al maar eens uit wat een retour je kost.

4) Je maakt niet je eigen producten

Uiteraard zijn er wel winstgevende webshops. Vaak zijn dit de webshops van een specifiek merk zelf die niet afhankelijk zijn van derden voor hun producten en tevens ook een grotere marge genieten.

Wanneer je producten van derden verkoopt, heb je vaak geen vrijheid over prijzen of kortingen, maar moet je ook opbotsen in bv. Google tegen de makers van dezelfde producten die je online verkoopt.

Het is dus een groot voordeel om zelf in te staan voor je producten of reeds een verkooppunt hebben.

5) Verzadigde markt en eindeloze concurrentie

Webshops en online shoppen zijn reeds goed ingeburgerd. Eender wat je wilt kopen, kun je online terugvinden. Vaak bij een webshop gespecialiseerd in dat product of die specifieke niche. 

Dit zorgt ervoor dat je van erg goede huize moet zijn om de gevestigde waarden van hun positie te stoten.

6) Je maakt niet je eigen webshop

Wanneer je uitblinkt in het maken of verkopen van je producten, maakt dat jou geen webdesigner. Hoewel je beroep kunt doen op ‘goedkope’ systemen zoals Shopify of Wix ben je veelal afhankelijk van een marketingbureau die jou helpt bij het maken en beheren van jouw webshop. Net zoals bij de marketingkant.

Dit kan resulteren in hogere kosten waar je niet meteen rekening mee hebt gehouden. Ook moet je oppassen voor de vele cowboys die je maar al te graag naar de mond praten en jou illusies maken over de resultaten van jouw webshop.

7) Seizoensgebonden verkoop

De verkoop bij een webshop is erg seizoensgebonden. Het gross van de omzet komt uit het vierde kwartaal. Mede door de stormloop rond Black Friday, maar even goed tijdens de aanloop naar Kerstmis en de feestdagen.

Bij andere webshops kan dit afhankelijk van het product meer dan gewoonlijk variëren. Denk maar aan webshops met cadeaus of retail webshops die erg inzetten op de solden.

Samenvattend

Zoals het gezegde geldt: bezint eer ge begint.

We raden elke startende webshop aan om een goede inschatting te maken naar hun vaste kosten, maar zeker ook naar hun online marketing kosten.
Je moet een duidelijk idee krijgen over hoeveel een bezoeker je kost, maar ook de kost per bestelling in verschillende situaties.

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops waarbij we uitblinken in zoekmachine optimalisatie (SEO).
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO