Skip links

Hoe plaats ik een advertentie op Facebook of Instagram? (Meta Ads)

Gepubliceerd op 9 september 2023

- Waarom adverteren op Facebook & Instagram?
- Een bericht promoten of boosten
- Welke advertenties zijn allemaal mogelijk?
- Hoe maak ik een advertentie op Meta?
- Wat kost adverteren op Meta?
- Tips bij het maken van advertenties
- Samenvattend

Je wilt dus een advertentie plaatsen op Facebook of Instagram? Super om dat te horen! Meta is niet voor niets het populairste platform om je boodschap te verkondigen en te promoten om nieuwe klanten te bereiken.

Laten we stap voor stap overlopen hoe je een campagne opzet en jouw eerste resultaten boekt.

Waarom adverteren op Facebook & Instagram?

De kans is groot dat je reeds berichten plaatst op Facebook of Instagram. Maar waarom zou je ervoor kiezen om te adverteren?

Simpelweg omdat adverteren jouw bereik gigantisch kan vergroten. Met miljoenen gebruikers dagelijks actief, bieden deze platforms een unieke kans om je doelgroep direct te bereiken. Bovendien zijn de opties naar targeting toe zeer gedetailleerd, waardoor je specifieke demografische gegevens, interesses en gedrag kunt targeten.

Dit alles maakt dat jij al met enkele euro’s honderden nieuwe mensen bereikt met jouw boodschap.

Een bericht promoten of boosten

Je hebt de blauwe knop onder een bericht vast al eens opgemerkt. Hiermee kan je in enkele klikken jouw berichten ‘promoten’ of ‘boosten’.

We raden je aan om dit NIET te doen. Deze optie is te simpel en laat je weinig opties om de advertentie te bepalen wat leidt tot minder goede resultaten.

Als je dit al in het verleden hebt gedaan, zou je dit normaal al hebben opgemerkt. Je krijgt wel meer vind ik leukjes, maar veel echte resultaten zal het niet hebben opgebracht.

Welke advertenties zijn allemaal mogelijk?

Er zijn verschillende soorten advertenties die je kunt plaatsen op Facebook en Instagram, waaronder afbeeldingsadvertenties, videoadvertenties, carrouseladvertenties, en meer. 

Alles wat je als bericht kan plaatsen, kan je ook als advertentie plaatsen.

Het is ook belangrijk dat je weet dat je een advertentie kan steken op een bestaand, gepubliceerd bericht. Hierdoor is jouw advertentie/bericht te zien voor iedereen op je tijdlijn.

Want je kan namelijk ook een advertentie maken die enkel te zien is als je in de doelgroep zit. Dit is wat het meeste voorvalt.
Grote bedrijven hebben vaak tientallen of honderden advertenties lopen op een moment, maar hun bedrijfsprofiel zullen dit niet tonen.

Lees meer: Hoe bekijk ik de marketing advertenties van mijn concurrentie?

Afhankelijk van je doelstelling kan je voor verschillende doelen kiezen als advertentie. Je kan kiezen tussen verkoop, leads, betrokkenheid, app promotie, websiteverkeer en merkbekendheid.

We raden de meeste bedrijven aan om te gaan voor betrokkenheid en bekendheid of verkoop indien ze een webshop hebben.

Hoe maak ik een advertentie op Meta?

Ga naar het Advertentiebeheer van Meta in jouw Business Manager (https://adsmanager.facebook.com/adsmanager/).

Indien dit Chinees klinkt, moet je eerst een Business Manager aanmaken voor jouw bedrijf. Dit start je door te surfen naar https://business.facebook.com.

Eens in het advertentiebeheer (Ads Manager) klik je op de groene knop om een campagne te maken.

Belangrijk om te weten is dat een advertentie in een campagne zit. We kunnen dus meerdere advertenties of varianten in eenzelfde campagne steken.

Dit kan ingewikkeld klinken en voor de meeste bedrijven raden we aan het simpel te houden en een campagne als een advertentie te zien.

Eens we klikten op de groene knop opent een pop-up venster met daarbij enkele keuzemogelijkheden. We kiezen hier het doel van onze campagne. Voor de meeste bedrijven raden we aan om te kiezen voor bereik of betrokkenheid. Indien je werkt met een webshop kan verkoop ook nuttig zijn.

Zoals in online marketing vaak het geval is, loont het om te experimenten en te leren uit jouw resultaten.

Voor deze test advertentie gaan we kiezen voor bereik (awareness) als doel wat ervoor zal zorgen dat de advertentie aan zoveel mogelijk mensen getoond zal worden die er interesse in zullen hebben.
Een goed doel dus bij nieuwe boodschappen of wanneer je iets van jouw bedrijf in de kijker wilt zetten.

Tip: Onderaan zie je ook de optie om jouw campagne een naam te geven. Dit is louter voor jezelf. We raden aan om een vast systeem te hanteren dat duidelijk maakt wat het doel is van de campagne, maar eventueel ook de doelgroep of data. Wanneer je meerdere campagnes en advertenties hebt lopen, kan je zo makkelijk het overzicht bewaren.

Eenmaal verder geklikt opent het eerste van drie schermen van de campagne.

Dit is eerste scherm toont nogmaals het doel van jouw campagne en geeft de optie om A/B testen in te schakelen alsook een optie om jouw budget slim in te zetten.
Deze opties mag je negeren.

Wanneer je campagne gaat over financiering, vacatures, vastgoed of politiek, moet je dit wel aangeven in de ‘special ad categories’.

Het tweede scherm van de campagne toont belangrijkere instellingen. Hier gaan we bv. het budget van jouw campagne ingeven.

Je kan kiezen voor een totaalbudget, maar ook voor een dagbudget. Hierbij kan je ook een start-en einddatum ingeven, wat het mogelijk maakt om advertenties op voorhand in te plannen

Lees meer: Hoe plan je gratis Facebook en Instagram posts in? (2023)

Bij ‘Audience controls’ heb je de mogelijkheid om jouw doelgroep te bepalen. Dit doe je via locatie, leeftijd, taal, maar ook via interesses en gedrag. Sinds enige tijd kan Meta hier vanzelf een voorstel voor maken, maar we raden toch nog aan om deze opties zelf in te stellen.

Ook nieuw is de begunstigde en betaler. Dit veld is verplicht in te vullen en geeft weer wie betaald voor de advertentie. Dit zal meestal altijd je eigen bedrijf zijn, tenzij je een samenwerking bent aangegaan.

Het laatste op het tweede scherm is de plaatsing van de advertentie. Dit is een ontzettend belangrijk onderdeel en staat tegenwoordig standaard ingesteld dat Meta dit bepaalt. We raden sterk aan om dit zelf te bepalen.

Hierdoor kan je instellen of jouw bericht getoond wordt op Instagram, Facebook, alsook op messenger. Het belangrijkste hierbij is dat het ook de opties van elk platform geeft.
Hierdoor zie je veel advertenties verschijnen tussen je verhaal die helemaal niet gemaakt zijn om in een verhaal te tonen.

Wij raden dus aan om enkel te selecteren dat wat je advertentie is. Als je advertentie een bericht is, promoot het dan enkel als een bericht.

We zijn er bijna. We zitten nu op het derde en laatste scherm van jouw eerste campagne en advertentie.
Het enige dat nu nog moet gebeuren is de advertentie maken of selecteren.

Afhankelijk van het doel dat je koos bij het begin, kunnen deze opties anders zijn. Bij bereik en betrokkenheid raden we bv. aan om de advertentie te plaatsen op een reeds bestaand bericht van jouw pagina.
Dit kan je doen door bij ‘ad setup’ te kiezen voor ‘use exuisting post’ en daaronder dan het bericht te selecteren uit jouw reeds gepubliceerde berichten.

Wanneer je liever een nieuw bericht maakt voor de advertentie, heb je hier de keuze om jouw advertentie te maken.

Als laatste op pagina drie hebben we de optie om jouw Facebook Pixel te selecteren zodat je nog beter resultaten en conversies kunt bijhouden.

Ziezo, nu mag je op de groene kop van ‘publiceren’ drukken.

Na een dikke minuut zou je moeten zien dat jouw campagne en advertentie ‘in review’ staan. Na enkele duren zal deze aanvaard worden en zal deze beginnen lopen. Je krijgt hier een automatische mail van. In sommige gevallen kan het tot meer als 24u duren.
Indien jouw advertentie niet goedgekeurd wordt, kan je deze manueel laten nakijken door de stappen uit die mail te volgen. Soms gebeurt het dat het automatische systeem een foutje maakt. Dit wordt dan snel rechtgezet.

Wat kost adverteren op Meta?

Net zoals bij Google Ads en andere manieren van online marketing is het standaard antwoord: het hangt er van af!

Ook bepaal je zelf wat het jouw kost. Bij elke campagne en advertentie stel jij zelf het budget in. Meestal kies je voor een dagbudget. Je geeft dus in hoeveel je per dag wilt spenderen. Het minimumbedrag hierbij is 1 euro per campagne per dag.

Met elke gespendeerde euro kan je ongeveer enkele honderden mensen bereiken. Dit hangt af van verschillende factoren:

  • De gekozen doelgroep
  • Hoe de advertentie eruit ziet (tekst, foto, video)
  • De plaatsing van de advertentie

Let wel op dat een weergave niet per se betekent dat jouw advertentie ook echt bekeken werd. Wanneer iemand snel over jouw advertentie scrollt en erna niks meer van weet, telt dit ook mee als een weergave.

Het is dus belangrijk dat je goed kijkt naar het aantal impressies en zelf kijkt hoe je de resultaten kunt analyseren. Dit kan bv. door te kijken naar extra traffic naar je website.

Tips bij het maken van advertenties

  1. Gebruik goede afbeeldingen. Afbeeldingen met mensen op scoren haast altijd beter. Wanneer je een product in de kijker wilt zetten, gebruik dan echte beelden en geen webshop beelden met een witte achtergrond.
  2. Zet in op storytelling en gebruik goede teksten waar mensen aan uit geraken. Wees duidelijk, speels en sluit ook af met een link naar je website, product, dienst of contactgegevens indien van toepassing.
    #spreek#dus#niet#op#deze#manier#nietdoenheookalzeggengurusdathetwerkt#itdoesnot
  3. Maak verschillende varianten van jouw campagnes en advertenties oor verschillende doelgroepen.
  4. Zet een bepaald gedeelte van jouw advertentiebudget in op retargeting advertenties.
  5. Analyseer duidelijk jouw resultaten om te weten welk soort advertenties werken voor jouw bedrijf en welke niet. Hierbij kan je extra tools zoals Google Analytics voor gebruiken.
  6. Sla veelgebruikte doelgroepen op om jezelf tijd te besparen.

Samenvattend

Adverteren op Facebook en Instagram is een krachtige manier om je boodschap te verspreiden en je doelgroep te bereiken.
Of je jouw berichten aan meer mensen wilt tonen of een uitgebreide advertentiecampagne wilt opzetten, met de juiste strategie en content kun je effectieve resultaten behalen.

Zorg ervoor dat je jouw doelgroep kent, aantrekkelijke visuals gebruikt en je boodschap duidelijk overbrengt. Veel succes met jouw online marketing! Aarzel zeker niet om ons te contacteren bij hulp.

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO