Skip links

Wat is WooCommerce & is het geschikt voor jouw webshop?

Gepubliceerd op 6 augustus 2023

- Wat is WooCommerce?
- Voor wie is WooCommerce geschikt?
- Wat kost een WooCommerce webshop?
- Wat kan je allemaal met WooCommerce?
- WooCommerce vs Shopify en andere platformen
- Samenvattend

Je wilt een webshop (laten) bouwen, maar weet niet goed met welke tool of software? Geen nood, wij leggen je graag alles over WooCommerce uit!

Ontdek de flexibiliteit en kosten effectiviteit van WooCommerce, terwijl we dieper ingaan op de mogelijkheden, geschiktheid voor verschillende bedrijven en hoe het zich verhoudt tot andere e-commerceplatforms.

Wat is WooCommerce?

WooCommerce is de officiële plugin van WordPress voor e-commerce. Met deze plugin maak je van een WordPress website een WordPress webwinkel met alle nodige functionaliteiten.

Net zoals WordPress is WooCommerce open source en ‘gratis’ te gebruiken. Dit betekent dat je niet in een gesloten systeem zit zoals bij Shopify of andere closed source platformen. In de praktijk betekent dit dat je niet afhankelijk bent van het platform en dat je erg makkelijk aanpassingen kunt doorvoeren en zo de functionaliteiten kunt vergroten. 

Dit kan je door zelf code toe te voegen of door externe tools en plugins te gebruiken. Zo kan je net zoals bij WordPress andere plugins gebruiken om extra functies toe te voegen. Denk hierbij aan tools voor de verzending, facturatie, boekhouding, automatische mails, etc. 

WooCommerce met WordPress is dus een krachtig en simpel te gebruiken CMS om jouw webwinkel op te bouwen en te beheren. Alle opties en functies die je nodig hebt bij een webshop zitten er in. 

Voor wie is WooCommerce geschikt?

WooCommerce is voor iedereen geschikt die een webwinkel wilt of heeft. Het is een robuuste keuze die even goed werkt wanneer je 10 klanten hebt, als wanneer je 10 duizend klanten hebt.

Door het open source karakter kan je jouw webwinkel steeds makkelijk uitbreiden. Een extra taal toevoegen? Geen probleem. Wil je veranderen van betaalpartner? Eveneens geen probleem.

Alle functies zoals cross-sell, upsells, statistieken, facturatie, automatische mails, marketing, … zitten reeds standaard ingebouwd. Iets complexere integraties kunnen moeiteloos worden ingebouwd.

Wat kost een WooCommerce webshop?

Net zoals WordPress is WooCommerce gratis software. Je kan deze ‘gratis’ gebruiken om jouw webwinkel mee te bouwen of te laten bouwen.
We hebben een overzicht gemaakt over wat de prijzen zijn bij het laten maken van een website. Zoals meestal is het antwoord op vragen over prijs: het hangt er van af.

Als je zelf met WooCommerce aan de slag wilt gaan, reken je best op enkele honderden euro’s. Laat je liever jouw webshop maken, reken dan op 5000 – 20000 euro afhankelijk van de partij en jouw specifieke noden.

Het grote verschil is dat je bij WooCommerce niet per maand hoeft te betalen en dat zij ook geen procent nemen op jouw bestellingen. Dit staat in schril contrast met hoe Shopify en andere platformen werken.
Bij WooCommerce betaal je uiteraard ook voor jouw domeinnaam, hosting, betaalpartner zoals Mollie en eventuele extra integraties. Dit heb je uiteraard altijd. Je betaalt enkel jouw vaste kosten en dus geen vast abonnement daarbovenop.

Wat kan je allemaal met WooCommerce?

Het korte antwoord is alles. Meer dan 40% van alle websites op het internet zijn gemaakt met WordPress als CMS. Alles wat je maar kunt bedenken, is vast en zeker al eens gedaan. Sterker nog: de meest logische zaken en functies zitten standaard in het systeem of kan je vinden in plugins.

Of je nu digitale producten wilt verkopen, een membership website wilt maken of gewoon jouw producten online wenst te verkopen, met WooCommerce kan je het!

WooCommerce vs Shopify en andere platformen

Het grootste verschil zit in het feit dat WooCommerce net zoals WordPress open source is en daarmee gratis te gebruiken. Platformen zoals Shopify zijn daarentegen closed source en dien je te betalen voor elke maand of jaar dat je het gebruikt. Of je nu 10 bestellingen hebt of geen bestellingen, je moet ze betalen voor het gebruik ervan. Dit is ook waarom je zoveel reclame ziet van dergelijke platformen.

Verder heeft het ook een pak meer mogelijkheden. Wanneer je in Shopify meertaligheid wilt toevoegen, dan moet je hier in hun appstore plugins voor zoeken. Deze zijn vaak duur en moeilijk te gebruiken. Bij WooCommerce heb je vaak verschillende manieren om extra functies toe te voegen. 

Het feit dat er zoveel meer websites WordPress en dus ook WooCommerce gebruiken, zorgt er ook voor dat er meer voor gemaakt wordt.

Dit resultaat haast altijd in betere en goedkopere oplossingen voor WordPress en WooCommerce websites.

Hetzelfde effect zie je bij freelancers en bureau’s. Er zijn meer partijen die werken met WordPress dan met Shopify. Zo kan je dus makkelijker professionele hulp vinden.

Je leest her en der dat Shopify en vaak andere platformen makkelijker te gebruiken zijn dan WooCommerce. Dit is zeker het geval wanneer je zelf jouw webshop wilt maken. Wanneer we louter kijken naar het dagelijks beheer (producten aanpassen, foto’s, bestellingen, …) dan zijn ze beiden even makkelijk in gebruik. 

Als laatste is er ook het bezit van de website. Een Shopify website is niet de jouwe. Wanneer het platform zijn prijzen verhoogt, zal je dit moeten accepteren. Bij een website gemaakt met WordPress en WooCommerce is dit effectief jouw bezit. Je kan er mee veranderen van hosting en kan er mee doen wat je wilt.

Samenvattend

Samenvattend biedt WooCommerce als officiële e-commerce plugin van WordPress een ideale oplossing voor het creëren en beheren van webwinkels.

Met zijn open source karakter heb je volledige vrijheid om aanpassingen te maken en functionaliteiten toe te voegen. Geschikt voor zowel kleine als grote ondernemingen, elimineert WooCommerce de maandelijkse kosten die andere platforms vereisen, waardoor je eigenaar blijft van je website en flexibel kunt reageren op veranderingen. Met een overvloed aan functies en de mogelijkheid om digitale producten, memberships en fysieke producten te verkopen, stelt WooCommerce ondernemers in staat om hun e-commerce ambities te verwezenlijken.

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO