Meet, analyseer en verbeter: Google Analytics (GA4) voor je website
Gepubliceerd op 25 februari 2023
Google Analytics is een gratis tool van Google die het verkeer van je website of webshop verzamelt en weergeeft in mooie grafieken met tal van datapunten, parameters en handige informatie. De tool geldt als dé standaard in website statistieken en hoort daarom thuis op iedere site.
Door deze informatie geregeld te bekijken en te analyseren, kom je al snel tot nieuwe inzichten om je site verbeteren, alsook je online marketing. De nieuwe versie GA4 laat ook eenvoudig toe het aanmaken van doelen en gebeurtenissen om nog sneller zicht te krijgen op het slagen van je marketingdoelen.
Hoe koppel ik Google Analytics aan mijn website?
De kans is groot dat Google Analytics reeds gekoppeld is aan je website, net omdat dit al zo lang bestaat. Mocht dit zo zijn, mag je deze stap uiteraard overslaan. Indien je dit niet weet, neem je best eens contact op met je marketingbureau.
Wat de situatie ook is, surfen doe je best even naar (https://analytics.google.com/analytics/web/). Hier kan je inloggen of een nieuwe account aanmaken.
Indien je Google Analytics nog niet hebt, maak je snel een account aan en vervolgens volg je de stappen. Je geeft de account een naam, je voegt je webadres in en klikt nog enkele malen verder. Eindigen doe je met een ‘id’ of stukje ‘code’.
Net zoals bij een Facebook Pixel of een andere integratie, moet je deze in de <head> code van je site steken. Dit is een simpel werkje van slechts enkele minuten. Indien dit allemaal Chinees klinkt, vraag het ons gerust om uit te voeren.
Voor WordPress websites is er sinds kort de Google Site Kit plugin. Deze bundelt Google Analytics, maar ook Google Search Console en is ontzettend makkelijk om in te stellen. Andere CMS platformen zoals Shopify, Wix, Squarespace, … maken het ook eenvoudig om te koppelen.
Naar welke statistieken kijk ik best?
Statistieken worden waardevoller naarmate je meer data verzamelt. Hoewel het handig is om een paar jaar aan gegevens te hebben in Google Analytics, kun je zelfs met minder data waardevolle inzichten verkrijgen door naar een paar kernstatistieken te kijken op het GA4-dashboard.
Gebruikers en Gebeurtenissen
GA4 werkt met een event-gedreven model, wat betekent dat niet alleen sessies en gebruikers worden gemeten, maar ook elk interactiemoment van de gebruiker (gebeurtenissen). Het aantal gebruikers toont hoeveel mensen je website of webshop hebben bezocht in een bepaalde periode, terwijl gebeurtenissen zoals pageviews en clicks hun interacties meten.
Een handige tip is om bij weinig traffic een correctie van 10% toe te passen om je eigen bezoeken en mogelijk ongewenste traffic uit vreemde landen uit te sluiten. Dit kan helpen om trends accurater te analyseren.
Bouncepercentage versus Betrokkenheid
In GA4 wordt het traditionele bouncepercentage vervangen door “betrokkenheid.” In plaats van te meten hoeveel mensen de site verlaten zonder door te klikken, focust GA4 op de betrokkenheid van gebruikers door te kijken naar metrics zoals ‘geëngageerde sessies.’ Een sessie wordt als geëngageerd beschouwd als de gebruiker minstens 10 seconden op je site blijft, een conversie uitvoert, of meerdere pagina’s bezoekt.
Een hoog percentage van niet-geëngageerde sessies kan nog steeds een teken zijn dat bezoekers niet de informatie vinden die ze zoeken of dat je website mogelijk traag is. Echter, een pagina met een duidelijke call-to-action kan kortere sessies hebben zonder negatief effect op betrokkenheid. Kijk daarom altijd naar de specifieke context van de pagina.
Ook is het mogelijk dat je via online marketing de verkeerde mensen aantrekt waardoor deze doelgroep niet genoeg op je site doet.
Sessieduur en Betrokkenheidstijd
In GA4 meet je sessieduur door te kijken naar de “gemiddelde betrokkenheidstijd per sessie.” Dit toont hoe lang gebruikers actief met je website of webshop bezig zijn. Webshops zullen doorgaans een langere betrokkenheidstijd hebben dan eenvoudige informatieve websites, maar dit is altijd afhankelijk van de inhoud en de functies van je site.
Acquisitie: Inzichten in waar je gebruikers vandaan komen
De acquisitie-rapporten in GA4 laten zien via welke kanalen bezoekers op je website of webshop komen. Denk aan organisch verkeer, social media, betaalde advertenties (Google Ads) of directe bezoeken. Je kunt per bron kijken naar betrokkenheid, sessieduur, en zelfs conversieratio’s, zodat je de prestaties van verschillende campagnes en kanalen goed met elkaar kunt vergelijken.
Wanneer je deze gegevens combineert met andere statistieken, zoals gebeurtenissen en conversies, kun je de waarde van verschillende doelgroepen en marketinginspanningen nauwkeurig evalueren.
Hoe vind ik verbeterpunten in mijn website?
Het vinden van verbeterpunten gaat hand in hand samen met het analyseren van de verschillende parameters. Het enige dat je moet doen, is met een kritische blik kijken naar de resultaten. Deze vergelijken met elkaar en jezelf in het hoofd van een bezoeker uit je doelgroep proberen plaatsen.
Wij raden aan om te kijken naar het gebruikersgedrag en naar de conversieratio’s. Deze bieden de meeste informatie en geven ook de beste stappen tot verbetering. Het bijhouden van de evolutie of perioden met elkaar vergelijken, loont eveneens. Zo kan je nieuwe trends waarnemen. Het gewoon om de zoveel tijd bekijken, zal je al een voorsprong geven op de concurrentie!
Bouw dus in dat je na prospectie of een nieuwsbrief eens kijkt naar de statistieken of nadat je wijzigingen hebt doorgevoerd aan je site.
Nog enkele tips
Maak gebruik van aangepaste rapporten: Met aangepaste rapporten kun je specifieke gegevens over je website analyseren die niet beschikbaar zijn in de standaardrapporten van Google Analytics. Je kunt aangepaste rapporten maken om te zien hoe gebruikers interageren met bepaalde pagina’s of inhoud op je website, hoe bepaalde demografische groepen zich gedragen op je website, en nog veel meer.
Maak gebruik van doelen en trechters: Het instellen van doelen en trechters in Google Analytics kan je helpen bij het vinden van knelpunten in het conversieproces. Doelen en trechters stellen je in staat om de acties te meten die gebruikers ondernemen om te converteren en de stappen die ze zetten om daar te komen. Op die manier kun je zien waar gebruikers afhaken en waar je de gebruikerservaring kunt verbeteren.
Analyseer je exitpagina’s: Exitpagina’s zijn de pagina’s waar gebruikers je website verlaten. Door deze pagina’s te analyseren, kun je zien waar gebruikers vastlopen en waar je de gebruikerservaring kunt verbeteren. Je kunt deze informatie vinden in het gedeelte ‘Gedrag’ van Google Analytics.
Samenvattend
Google Analytics is een gratis tool die het verkeer van je website verzamelt en weergeeft in grafieken met tal van datapunten en handige informatie. Door deze informatie geregeld te analyseren, kun je nieuwe inzichten verkrijgen om je website en online marketing naar een hoger niveau te tillen.
Dit artikel werd geschreven door KNEET.
Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.
Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?
Mag KNEET je helpen?
Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.
Nieuwe website laten maken?
Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.