Waarom je beter geen website of webshop met Squarespace maakt
Gepubliceerd op 2 maart 2024
Je overweegt om zelf een website of webshop te maken? Dan is de kans groot dat je bij Squarespace terecht bent gekomen.
Als marketingbureau bouwen wij reeds meer dan 10 jaar websites en webshops voor allerlei klanten. We hebben dan ook rechtstreeks de opmars van dergelijke platformen als Wix, Shopify, Squarespace kunnen ervaren.
In dit blogartikel geven we graag enkele tegenargumenten om je te waarschuwen alvorens je met Squarespace aan de slag gaat.
Wat is Squarespace wel en niet?
Squarespace is een online webdesign systeem waarmee je zelf ‘gemakkelijk’ je eigen website of webshop maakt en beheert. Door de jaren heen is het sterk gegroeid door veel in te zetten of marketing en affiliates.
Het bedrijf is beursgenoteerd en zit momenteel op 4,4 miljard dollar marktwaarde. Uit de laatste cijfers zien we dat het jaar na jaar groeit op inkomsten vlak.
Volgens BuiltWith zijn er momenteel net geen 3 miljoen live websites gemaakt met Squarespace. Wanneer we de inactieve websites erbij rekenen zitten we op bijna 5 miljoen sites. Met andere woorden het is big business.
Een website maken via Squarespace wilt helaas niet zeggen dat de website van jou is. Op Squarespace betaal je nl. voor het gebruik van hun systeem en wanneer je van Squarespace wilt gaan, is jouw website of webshop ook meteen offline.
Dit is mede ook waarom het zo geliefd is op de beurs. Eens iemand klant wordt bij Squarespace en daar zijn website mee bouwt, is de drempel om er van af te stappen erg groot. Hierdoor kunnen ze rekenenen op grote sommen geld maand na maand.
Dit zien we ook bij andere closed source systemen zoals Shopify of Wix en staat in schril contrast met WordPress wat wel open source is en pakken meer vrijheid geeft.
Wat kost Squarespace?
Squarespace profileert zich net zoals andere webdesign systemen zoals Shopify en Wix graag als ‘goedkoop’.
Zo lezen we dat we voor 15 euro per maand al vertrokken zijn. Echter kunnen hier nog tal van extra kosten bij komen.
Dit kan het geval zijn voor je domeinnaam, maar even goed voor je mailadressen, functies, transacties, etc.
Hetzelfde zien we in hun appstore. Wil je extra functies toevoegen aan jouw website zoals bv. een pop-up, dien je hiervoor een betalende app voor te gebruiken.
Waarom is Squarespace zo populair?
Squarespace is populair naargelang wie het zegt en wie er baat bij heeft. Wanneer je marketingbureau’s zoals ons vraagt over hun mening van een closed source systeem zoals Squarespace zal er zelden iets positiefs komen.
Dit is niet omdat we bang zijn van deze systemen, maar omdat ze gewoon veel tekortkomingen hebben.
Wanneer je online kijkt, vind je tal van positieve artikelen en reviews. Wat hier zou moeten opvallen is dat deze allemaal baat hebben met jou te overtuigen om met Squarespace aan de slag te gaan.
Squarespace deelt namelijk hoge referral bedragen uit omdat een klant maandelijks geld zal opbrengen. Dit zorgt ervoor dat je tal van positieve reclame online vindt die Squarespace aanraden. Net omdat ze er zelf aan verdienen. Kijk gerust even op YouTube en je zult tal van creators vinden die Squarespace als sponsor hebben.
De nadelen van Squarespace
Er zijn veel nadelen verbonden aan Squarespace, we duiken er meteen in.
1) Je bent geen eigenaar van de website
We zijn unaniem dat een nieuwe website of webshop een investering is. Het (laten) maken van een nieuwe site kost veel tijd, energie, denkwerk en noem maar op. Daarom moet die ook jaren mee gaan en moet je er steeds aan kunnen verder werken. Je wilt niet elk jaar opnieuw beginnen.
Bij een closed source systeem zoals Squarespace is, valt deze vrijheid wat in het water. Je moet kiezen voor de opties die Squarespace je aanbiedt. Wil je iets anders, dan moet je van Squarespace afstappen en verlies je ook je website.
2) Je bent beperkt in aanpassingen
Met dat je geen eigenaar bent van de website, kan je niet buiten het ecosysteem van Squarespace. Dit kan voor beperkingen zorgen op vlak van integraties, maar even goed op functies die je wilt doorvoeren of bij het design.
Normaal gezien zijn er geen marketingbureau’s die werken aan een Squarespace website, omdat deze gewoon geen vrijheid of maatwerk mogelijk maken. Wil je jouw knoppen anders? Wil je teksten in een specifiek lettertype? Wil je een speciale functie in jouw webshop? In de meeste gevallen zal het kinnenkloppen worden.
3) Er zijn verstopte kosten
Naast de maandelijkse kosten om Squarespace te mogen gebruiken, kunnen er ook kosten bijkomen voor de domeinnaam en mailadressen.
Net zoals Shopify en Wix heeft Squarespace ook een rijkgevulde appstore met extra plugins die jouw website of webshop uitbreiden. Helaas komen veel van deze apps met een prijskaartje per maand.
4) Het oogt goedkoop
Een website gebouwd met Squarespace of een ander closed source systeem kan je herkennen aan subtiele eigenschappen, maar oogt over het algemeen goedkoop.
Dit komt vaak omdat er weinig tot geen maatwerk mogelijk is. Dit resulteert vervolgens in rare onderverdelingen, pagina-indeling, modules, opbouw, etc. waardoor je als bezoeker geen vertrouwen krijgt in het bedrijf.
5) De klantenservice hapert
Zit je met een probleem dan kan je enkel terecht bij Squarespace zelf.
Over de jaren heen zijn de reviews verbeterd, maar het blijkt nog altijd erg moeilijk om in contact te komen met Squarespace voor raad en advies.
Bijkomend is dat de meeste marketingbureau’s zich niet bezighouden met Squarespace. Hierdoor ben je gericht op je eigen kunnen én je eigen tijd. Uit onze ervaring en audits weten we dat websites dan vaak niet voldoende ge-update worden. Een externe partner kan hier veel mee helpen.
6) Mobielvriendelijkheid laat te wensen over
Een website maken gebeurt in Squarespace via één van de ruim honderden verschillende thema’s. Bij Squarespace worden deze intern gemaakt of door externe partijen, waardoor veel thema’s niet up to date zijn met webdesign trends.
Voeg hier aan toe dat er weinig aanpasbaarheid is en je eindigt veelal met websites en webshops die niet 100% werken op mobiel.
Zo zou je bepaalde elementen anders moeten kunnen instellen afhankelijk van het apparaat van de bezoeker bv. een video op desktop en een afbeelding op mobiel.
7) De SEO staat nog niet op punt
Een groot en gekend probleem bij Squarespace was het ontbreken van SEO mogelijkheden. Sinds enige tijd is het platform met die kritiek aan de slag gegaan en heeft het tal van functies toegevoegd waardoor je jouw website of webshop beter kunt optimaliseren voor de zoekmachines.
Squaresoace heeft eigen built-in tools voor SEO (klik). Zijn ze perfect? Alles behalve, maar het is alvast een stap in de juiste richting.
Wanneer is Squarespace wel een goede oplossing?
Zoals je merkt, zijn wij als marketingbureau erg kritisch over Squarespace. Al zijn er wel situaties waarbij we het gebruik van Squarespace kunnen begrijpen.
Stel je moet snel een website of webshop hebben omdat je jouw bedrijf start, dan is Squarespace een goede tijdelijke oplossing. Met de nadruk op tijdelijk. Echter zijn er ook andere goedkope oplossingen om een beginner website mee te laten maken.
Samenvattend
We raden sterk aan om je af te vragen wat je verwacht van je eigen website of webshop. Wanneer je wilt dat jouw site een sales machine wordt voor leads en waarbij je sterk inzet op online marketing, dan is Squarespace allesbehalve een goed idee.
Wil je gewoon een website, omdat je er één moet hebben, dan valt er iets voor te zeggen.
Dit artikel werd geschreven door KNEET.
Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.
Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?
Mag KNEET je helpen?
Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.
Nieuwe website laten maken?
Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.