Skip links

Wat is het verschil tussen SEO & SEA? (uitleg, tips + voorbeelden)

Gepubliceerd op 22 september 2023

- Wat is SEO?
- Wat is SEA?
- Vergelijking tussen SEO & SEA
- Tips voor het combineren van SEO & SEA
- Veelgestelde vragen bij SEO & SEA
- Samenvattend

Wat is het verschil tussen SEO & SEA? Het is een belangrijke vraag om te begrijpen omdat quasi iedereen op het internet zoekt via een zoekmachine als Google.

Hoog scoren in Google is dus essentieel om jouw diensten en producten aan de man te brengen en te genieten van verkeer uit deze bron.

In dit artikel leggen we jou uit wat SEO & SEA zijn en hoe ze verschillen van elkaar.

Wat is SEO? (Search Engine Optimization)

SEO (Search Engine Optimization) is het proces van het optimaliseren van een website of webshop om hoger te ranken in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Het doel is om organisch verkeer naar jouw site te trekken door relevante en kwalitatieve content te bieden die antwoord geeft op de zoekintentie.

Hoe werkt SEO?

SEO is niet iets dat je zomaar start of even doet. Zoekmachineoptimalisatie vergt een grondige aanpak en een lange commitment voor het verbeteren van jouw website, jouw content en autoriteit. 

Lees meer: Topical Authority (SEO): Wat het is & waarom het belangrijk is
Lees meer: Hoe de EEAT-Richtlijnen van Google je SEO beïnvloeden

Pas na maanden en waarschijnlijk zelfs jaren, pluk je hier echt de vruchten van.

We belichten graag kort enkele zaken waarbij je rekening moet houden om jouw website te verbeteren in de ogen van de zoekmachines.
Google heeft nl. een waslijst aan ranking factoren waarop het let. 

Lees meer: Welke factoren hebben invloed op je Google-ranking?

Keyword onderzoek

Een keyword onderzoek is de basis van jouw SEO. Het helpt je te begrijpen welke zoekwoorden en zinnen mensen gebruiken om naar jouw producten of diensten te zoeken.

Je start hier dus best mee om vervolgens een duidelijk plan op te stellen.

On-page SEO

On-page SEO omvat het optimaliseren van de content op jouw website of webshop

Dit omvat het gebruik van relevante keywords, het optimaliseren van titels (H1, H2, H3, …), headers en meta-beschrijvingen.
Alles wat dus op jouw site leesbaar is voor de zoekmachines

Hier doelen we ook op het blijven creëren van meer en betere content. Hoe meer kwalitatieve inhoud er op jouw website staat, hoe meer kans je hebt om hoog te scoren in Google.

Off-page SEO

Off-page SEO verwijst naar alle activiteiten die je buiten je website uitvoert om de ranking van jouw site en pagina’s te verbeteren. In de praktijk is dit hoofdzakelijk linkbuilding waarbij je doelt op het verzamelen van kwalitatieve backlinks binnen jouw sector. 

Even goed bedoelen we hier ook sociale media marketing mee of het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf profiel.

Technische SEO

Technische SEO omkadert het optimaliseren van de technische aspecten van je website of webshop. Denk hierbij aan de laadsnelheid, hoe mobiel responsief jouw site is, maar even goed de structuur en opmaak.

Lees meer: Test de snelheid van jouw website: tips en tools
Lees meer: 7 tips om de snelheid van je website te verbeteren

Voordelen van SEO

Zoals je hopelijk reeds merkt, is SEO alles behalve kattenpis en vergt het een constante commitment om jouw website of webshop te verbeteren, optimaliseren en er nieuwe content aan toe te voegen.

Net omdat het zo moeilijk is en zo lang duurt vooraleer je resultaten ziet, haken veel bedrijven en ondernemers af.
Toch is SEO de heilig graag voor marketingbureaus én met goede reden.

SEO biedt nl. duurzame resultaten met een hoge, maar vooral lange ROI. Vanaf bepaalde pagina’s of artikels van jouw site beginnen te scoren in Google, kan je hier dagelijks nieuwe bezoekers door krijgen. Al deze bezoekers zijn in feite ‘gratis’ omdat je reeds het nodige werk deed om deze binnen te halen.
Dit is de reden waarom SEO zo wenselijk is!

Verder helpt het ook bij het opbouwen van merk autoriteit en vertrouwen bij je doelgroep. Hoe meer kwalitatieve content er op jouw site staat, hoe meer vertrouwen je uitstraalt bij jouw bezoekers, wat conversies dan weer verbetert.

Ook kun je de inhoud hergebruiken. Een goed artikel over een bepaald onderwerp kan evengoed gebruikt worden als nieuwsbrief of een bericht op LinkedIn.

Wat is SEA? (Search Engine Advertising)

SEA (Search Engine Advertising), ook wel Google Ads genoemd, is het kopen van advertentieruimte binnen zoekmachines om je producten of diensten te promoten. Het doel hiervan is om verkeer naar je website te trekken en onmiddellijke zichtbaarheid te krijgen.

Wanneer je eender wat zoekt op Google, zul je eerst wat betaalde resultaten zien. Dit zijn dergelijke advertenties en komen als eerste in de resultaten.

Hoe werkt SEA?

SEA is een vorm van online marketing die je snel kunt inzetten voor jouw website of webshop én die ook snel voor resultaten zorgt.

We belichten graag kort enkele zaken waarbij je rekening moet houden bij het gebruik van Google Ads.

Keyword onderzoek

Net als bij SEO, begint SEA met keyword onderzoek om te begrijpen welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw advertentiecampagnes.

Bij Google Ads is het belang hiervan wel significanter omdat je nl. betaalt per klik. Wanneer je dan instelt om jouw advertenties te tonen bij niet al te beste zoekwoorden, betaal je voor kliks waar je weinig aan hebt.

Een simpel voorbeeld: stel je plaatst zonnepanelen. Wanneer je jouw Google Ads instelt, wil je waarschijnlijk ‘zonnepanelen’ als zoekterm hebben.
Echter wil je wel gevonden worden op iemand die ‘zonnepanelen’ ingeeft? Of wat als iemand zoekt naar ‘opleiding zonnepanelen plaatsen’ of ‘wat kosten zonnepanelen’ of ‘subsidie zonnepanelen’, … ?

Je merkt dus hoe belangrijk je jouw zoekwoorden correct moet ingeven en rekening houden met uitsluitingszoektermen, alsook brede zoektermen en specifieke zoektermen.
Dit uiteraard in functie van jouw situatie en budgetten.

Advertentie creatie

Eens je de juiste zoektermen hebt en jouw doelgroep moet je aantrekkelijke advertenties opstellen. Hierbij kan je slogans gebruiken en beschrijvingen, maar even goed een foto, telefoonnummer en extra links naar andere pagina’s op jouw website.

Biedstrategieën

Bij SEA moet je bieden op de zoekwoorden waarop je wilt adverteren. Dit verloopt via een biedstrategie die vervolgens jouw kosten beheert en zo naar het maximale rendement gaat voor jouw uitgaven.

Een mogelijke biedstrategie is bv. het maximaliseren van website bezoekers. Een andere kan het maximaliseren van leads zijn. Mits je hiervoor de nodige tags hebt geïnstalleerd op jouw site.

Campagnebeheer

Eens jouw advertenties in Google lopen, is het belangrijk dat je deze in de gaten houdt en geregeld aanpast afhankelijk van de resultaten. Dit zal ervoor zorgen dat je steeds de beste resultaten haalt.

Het is nl. niet ongezien dat de kost per klik aanzienlijk kan veranderen door de weken en maanden.

Voordelen van SEA

Google Ads heeft als voordeel dat het meteen extra zichtbaarheid brengt, maar vooral extra verkeer naar jouw website of webshop. Bijkomend is het ook makkelijk te meten en kan je jouw doelgroep nauwkeurig bepalen door zoekwoorden, maar ook door locaties.

Vergelijking tussen SEO & SEA

Hoewel SEO en SEA beiden zorgen voor extra zichtbaarheid in de zoekmachines, alsook extra verkeer naar jouw site, zijn ze erg verschillend.
We bespreken enkele belangrijke verschillen.

SEO & SEA

Kosten

SEO is over het algemeen kosteneffectiever op de lange termijn, terwijl SEA onmiddellijke resultaten biedt, maar tegen hogere kosten.

Bij Google Ads reken je best op 1-2 euro per klik terwijl je bij SEO kan rekenen op in principe ‘oneindig’ veel kliks eens je artikel en website beginnen te scoren. Echter zul je tegen dan veel hebben geïnvesteerd in backlinks, goede content en een geoptimaliseerde website of webshop.

Lees meer: Hoeveel kost adverteren in Google? (Google Ads)

Tijd

SEO vereist tijd en geduld om resultaten te zien, terwijl SEA onmiddellijke zichtbaarheid biedt. Wanneer je als bedrijf net begint of meteen nieuwe leads wilt, is Google Ads zeker de beste optie.

Bij SEO reken je best op 1-2 jaar voordat je echte resultaten zult waarnemen. Dit verschilt uiteraard sterk afhankelijk van je website, bedrijf en content.

Er is ook een verschil wanneer je stopt. Wanneer je stopt met Google Ads stoppen ook de bezoekers en bijgevolg leads en aanvragen.
Wanneer je bij SEO eens twee maanden niet meer aan je website werkt, blijven jouw posities wel min of meer hetzelfde. Je blijft dus rekenen op nieuwe bezoekers.

Zichtbaarheid en verkeer

Beide strategieën kunnen aanzienlijk verkeer naar je website trekken, maar op verschillende manieren en met verschillende snelheden.

Meetbaarheid en analyse

SEA biedt nauwkeurige en onmiddellijke meetgegevens, terwijl SEO een langere termijn analyse vereist. Tools zoals Google Search Console kunnen je hierbij helpen.

Tips voor het combineren van SEO & SEA

In een ideale wereld raden we onze klanten aan om zowel SEO als SEA in te zetten voor hun website of webshop én idealiter ook andere vormen van online marketing zoals nieuwsbrieven of advertenties via Facebook & Instagram.

Hierdoor geniet je van het beste van beide werelden en kan je op zowel de korte als lange termijn genieten van resultaten.
Wanneer je SEO achterwege laat en enkel rekent op SEA, blijf je afhankelijk van de hoge kosten, maar ook van de verschillen in kost per klik.

Bij beiden raden we aan om gebruik te maken van retargeting. Dit is een vorm van marketing waarbij je een advertentie toont aan een persoon die reeds op jouw site is geweest of dewelke reeds een actie ondernam. Dit is erg doelgericht wat de kosten laag houdt.
Ook moeten we erkennen dat mensen graag vergelijken. Ze zullen dus in Google meerdere websites aanklikken alvorens ze overgaan tot actie. Retargeting kan jou dus helpen om nog even in het achterhoofd te blijven.

Lees meer: Conversies verhogen met retargeting marketing op sociale media

Bij SEO is de grootste tip de focus op kwalitatieve content. Je moet de beste content maken die er is over jouw niche en het zoekwoord waarvoor je wilt scoren. Topical authority kan je ook een grote boost geven.

Lees meer: Topical Authority (SEO): Wat het is & waarom het belangrijk is

Daarnaast raden we aan om de content die je maakt te hergebruiken in nieuwsbrieven en jouw online marketing. Hierdoor is de extra investering of inspanning makkelijker te verantwoorden en blijf je gemotiveerd.

Veelgestelde vragen bij SEO & SEA

Enkele vragen die we geregeld krijgen.
Mocht je nog met vragen zitten, aarzel niet om ons te contacteren.

Hoe kies ik tussen SEO en SEA?

De keuze tussen SEO en SEA hangt af van je budget, doelen op korte en lange termijn, alsook jouw niche, type bedrijf en vele andere factoren.

In een ideale wereld kies je vooral zowel SEO als SEA, maar voor lokale bedrijven biedt SEO vaak minder voordelen.

Ook moeten we kijken naar andere vormen van online marketing die evenwel nuttig zijn voor jouw bedrijf.

Een goede audit of eens vrijblijvend praten met ons, zal vast helpen.

Kan ik SEO en SEA tegelijkertijd gebruiken?

Jazeker! Dit is ook aan te raden omdat je zo geniet van de onmiddellijke traffic uit Google Ads, terwijl je jouw organische posities via SEO opbouwt en verbetert.

Hoe meet ik het succes van mijn SEO en SEA inspanningen?

Vanuit jouw Google Ads account kan je de belangrijkste parameters bekijken zoals de kost per klik, kost per conversie, maar ook het aantal extra bezoekers.

Via Google Analytics kun je nog een stapje verder gaan en kijken wat deze bezoekers specifiek doen op jouw website. Hoe lang zitten ze op jouw website, hoeveel pagina’s bekijken ze, etc. Zo kan je ook de traffic uit Google Ads vergelijken met andere bronnen en jezelf afvragen of je wel de juiste bezoekers aantrekt.

Voor SEO is de belangrijkste tool de Google Search Console. Hiermee kan je het aantal weergaves dag per dag bijhouden van jouw site in Google, maar kan je ook nieuwe content laten indexeren en kijken op welke zoektermen je vindbaar bent.

Lees meer: Meet, analyseer en verbeter: Google Analytics voor je website
Lees meer: Google Search Console: De ultieme tool voor SEO

Samenvattend

Ziezo, nu weet je het verschil tussen SEO & SEA. Zoals je ondervond hebben ze hetzelfde effect, maar verschilt de manier alsook de tijd en inspanningen.

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO