Cookies op het internet kende je vast al, maar ken je al EEAT?
Deze smakelijke afkorting staat voor Ervaring, Expertise, Autoriteit en Vertrouwen (Trust) en werd door Google in 2023 aangekondigd als zijnde een belangrijke parameter in de rangschikking van organische resultaten.
Ervoor zorgen dat jouw website of webshop voldoet aan deze richtlijnen is essentieel om hoog te scoren in zoekmachines op SEO vlak. Laten we er samen in duiken!
Wat is EEAT?
EEAT staat voor Ervaring, Expertise, Autoriteit en Vertrouwen (Trust) en komt rechtstreeks van het Search team bij Google (klik voor documentatie).
Deze richtlijnen geven ons een rechtstreekse blik in de interne keuken van Google. Het is onze taak als online marketeers om bij SEO jouw website zo te optimaliseren dat we van boven uit komen als resultaat. Elke informatie die Google daarom deelt als zijnde ‘tips’ zijn voor ons super belangrijk om rekening mee te houden.
Om de resultaten te rangschikken gebruikt Google nl. een waslijst aan parameters. Deze parameters zijn echter niet bekend en niemand (op Google na) weet welke het zijn en welke belangrijker zijn. Toch hebben wij en andere marketeers een goed zicht op welke parameters er zijn en welke belangrijker zijn dan andere. Dit komt door het uitvoeren van testen door de jaren heen en het delen van ervaringen rond deze testen.
Om de zoveel jaren komt Google zelf met informatie omdat ze een duidelijk richting willen signaleren. Deze EEAT-richtlijnen zijn daar zo een voorbeeld van.
Wat met YMYL?
Bij SEO houden we van afkortingen en YMYL is daar nog zo eentje van. Het staat voor Your Money, Your Life en wilt zeggen dat Google erg voorzichtig omspringt bij websites en artikelen die over geld en gezondheid gaan in brede zin.
Probeer even terug te denken naar jaren terug. Wanneer je toen iets opzocht over bv. hoofdpijn kwam je vaak terecht op ‘rare’ websites vol met advertenties. Tegenwoordig toont ‘Dokter Google’ alleen maar professionele websites van ziekenhuizen, ziekenfondsen of bepaalde vzw’s waarvan het dus zekerder is dat de bron betrouwbaar is.
Na de nieuwe EEAT-richtlijnen zal het nog belangrijker zijn om jouw ervaring en betrouwbaarheid uit te lichten wanneer jouw site informatie deelt die over verzekeringen, geld, investeringen, wetgeving, gezondheid, … gaat.
Waarom komt Google met deze richtlijnen?
Wanneer Google zijn algoritme grondig aanpast, komen ze meestal met tekst en uitleg. Gelukkig maar, want de meeste websites ondervinden zware verandering in hun SEO-resultaten.
Doorheen het jaar komen er constant kleinere updates omdat het nu eenmaal Google’s doel is de beste resultaten te genereren voor de zoekende gebruikers.
Nu de richtlijnen al enige tijd bestaan valt de extra ‘E’ op wanneer we dit naast de AI-boom leggen. Google heeft deze trend voorspeld en heeft zich op voorhand al uitgesproken hoe het zich zal gedragen tegen de overvloed aan nieuwe content die AI kan creëren.
Waarom is EEAT zo belangrijk voor mijn website?
We merken vaak uit onze audits dat bedrijven niet (willen) inzetten op SEO. Het lange wachten op resultaten, de hoge inspanningen, het veranderen en optimaliseren van de website of zelfs een slechte ervaring met een voorgaand marketingbureau, … het draagt allemaal mee waarom SEO nog te vaak vergeten of uitgesteld wordt.
Echter is werken aan je SEO ook gewoon werken aan je website. Een simpel voorbeeld hiervan is de snelheid van je website. Google is heel duidelijk dat het een snelle website verkiest in de zoekresultaten. Echter is een snelle website ook gewoon prettig voor elke bezoeker die je hebt.
Hetzelfde kunnen we zeggen over het schrijven van goede content of je navigatie duidelijk opstellen. Voldoen of letten op de EEAT-richtlijnen zijn naast goed voor SEO, ook gewoon goed voor je websitebezoekers en toekomstige klanten. Hoe beter jij jouw ervaring duidelijk maakt, hoe meer vertrouwen bezoekers ervaren en hoe sneller ze overgaan tot conversie.
Hoe verbeter ik mijn website voor EEAT?
Jouw website moet los van zoekmachines zoals Google ook voor jouw bezoekers vertrouwelijk zijn. Wanneer jouw site geen vertrouwen uitstraalt, zullen conversies wegblijven en zal online marketing niet renderen.
Dat Google hier nu meer op focust, zou voor jouw bedrijf geen nieuwe uitdagingen mogen brengen, maar juist mogelijkheden om te scoren.
We gaan er nl. van uit dat je een krak bent in je vak en geen louche zakenman. Zolang dat het geval is, heb je dus niks te vrezen.
Vertrouwen uitstralen kan je op veel manieren en Google heeft via documentatie zelf enkele voorbeelden gegeven. Een voorbeeld dat ze gaven was een website van een restaurant. Dit restaurant had een ‘over’ pagina waarop de geschiedenis stond. Zo kan je er als bezoeker lezen in welk jaar het werd opgericht, wie er in de keuken staat en waar het restaurant gesitueerd is. Ook benadrukten ze het belang van openingsuren en contactgevens op de site.
Dit voorbeeld toont ons dat EEAT niet moeilijk hoeft te zijn, we moeten gewoon eerlijk communiceren over de informatie die belangrijk is voor een bezoeker. Gezond verstand en logisch nadenken, is dus al voldoende.
Andere voorbeelden kunnen het delen van reviews zijn of linken naar de algemene voorwaarden bij een webshop. Ook duidelijk communiceren over het verzend- en retourbeleid is belangrijk, alsook vermelden welke betaalmethoden mogelijk zijn.
Wat met AI-gegenereerde tekst?
Wie tussen de regels van de documentatie leest, merkt op dat de extra E van Ervaring wel eens kan verwijzen naar AI-gegenereerde content.
Met tools zoals ChatGPT is het vandaag de dag niet moeilijk om content te maken. Je moet geen expert zijn om een artikel te (laten) maken, maar daar dienen deze richtlijnen dus voor.
Google zal voortaan verder kijken dan de tekst en nagaan of jouw website en bedrijf wel echt weten waarover ze praten.
Wat met AI-gegenereerde content? Zoekmachines zoals Google hebben er geen probleem mee. De grote kanttekening hierbij is dat er wel een mens aan te pas komt. De huidige AI-tools kunnen je helpen met het maken van teksten, maar zonder de finetuning van een echte expert mist het toch de nodige flair.
Samenvattend
De EEAT-richtlijnen mogen je zeker niet afschrikken om te blijven inzetten op de SEO van je website. Het is eerder een teken dat Google zijn zoekresultaten wilt verbeteren en kijkt hier steeds meer naar de ervaring van een bedrijf of persoon.
Hoe beter je dus bent in je stiel en hoe beter je dit kunt tonen, hoe hoger je zult scoren in zoekmachines.
Dit artikel werd geschreven door KNEET.
Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.
Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?
Mag KNEET je helpen?
Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.
Nieuwe website laten maken?
Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.