Skip links

Is SEO nog steeds waardevol in 2024? Een kritische beoordeling

Gepubliceerd op 9 november 2023

- De huidige stand van SEO
- SEO Geschiedenis: Waar we vandaan komen
- Wat is veranderd?
- Belangrijke aandachtspunten
- Mogelijke risico’s
- Moet je in 2024 op SEO inzetten?
- Samenvattend

Het antwoord bij SEO en in feite online marketing als geheel is altijd: ‘het hangt er van af’. We merken echter dat zoekmachine optimalisatie voor veel onzekerheid staat. Alleen al het aantal Google-updates is van een ongekend niveau.

Dit heeft uiteraard alles te maken met de golf aan artificiële intelligentie. Dit alles brengt ons bij de vraag of SEO nog de moeite waard is?
Laat ons er samen in duiken!

De huidige stand van SEO

SEO is nog altijd een cruciale pijler voor online zichtbaarheid! Dit is en blijft van tel. Het zorgt nog steeds voor extra traffic en bijgevolg ook leads en omzet.

De ‘basisregels’ van SEO zoals het optimaliseren van content blijven hetzelfde, al merken we dat in 2024 je niet meer wegkomt met enkel keywords en backlinks. Google slaagt er steeds beter in om het kaf van het koor te scheiden. Ze zetten steeds meer in op echte kwaliteit, maar vooral op expertise en autoriteit. Websites en webshops die een autoriteit zijn binnen hun sector zullen beter scoren.
Ook wordt er naar steeds meer factoren gekeken. Het is een uitgebreid ecosysteem waar gebruikerservaring, technische eisen, snelheid, content, etc. samenkomen. 

SEO geschiedenis: waar we vandaan komen

Het optimaliseren van jouw website voor Google begon als een eenvoudige tactiek om zoekmachines te ‘bespelen’ door keywords te stapelen en backlinks te verzamelen. Maar naarmate zoekmachines slimmer werden, verschoof de focus naar het leveren van waarde aan gebruikers.

Denk maar aan de vele spammy websites en resultaten die je vroeger kreeg. Nu ga je dat amper nog meemaken. Het ‘tricken’ van Google is dus niet meer mogelijk.

De geschiedenis van SEO is een verhaal van constante aanpassing en verandering, waarbij het doel altijd is geweest om de gebruiker voorop te stellen, terwijl de regels van het spel voortdurend veranderden.

Wat is veranderd?

Vroeger was SEO een technische bezigheid; nu is het een multidisciplinaire strategie. In het verleden kon het simpelweg toevoegen van keywords aan je pagina je op de eerste pagina van Google krijgen. Vandaag de dag vereist SEO een diepgaande kennis van gebruikersintentie, contentkwaliteit en zelfs merkpositionering.

Het gaat niet alleen om gevonden worden, maar om het leveren van een ervaring die bezoekers omzet in klanten.

Lees meer: Hoe de EEAT-Richtlijnen van Google je SEO beïnvloeden

Belangrijke aandachtspunten

Voor iedereen die vandaag de dag met SEO bezig is, zijn er enkele kritische elementen om te overwegen: de technische gezondheid van je website, de kwaliteit van je content, en de gebruikerservaring die je biedt.

Zoekmachines, met name Google, blijven hun algoritmes verfijnen om deze aspecten te beoordelen en te belonen met hogere rankings.

Lees meer: Welke factoren hebben invloed op je Google-ranking?

Kwaliteit

Contentkwaliteit staat centraal in moderne SEO. Zoekmachines gebruiken geavanceerde algoritmen om de waarde en relevantie van content te beoordelen. Het is niet langer voldoende om sleutelwoorden te herhalen; je moet diepgaande, goed onderzochte en boeiende informatie bieden die vragen beantwoordt en waarde toevoegt voor de lezer.

Kwantiteit

De kwantiteit van content speelt nog steeds een rol, maar alleen als het hand in hand gaat met kwaliteit. Zoekmachines en gebruikers zijn op zoek naar uitgebreide bronnen die een onderwerp volledig dekken. Maar overproductie zonder aandacht voor kwaliteit kan leiden tot ‘content vermoeidheid’ en uiteindelijk de SEO-inspanningen schaden.

Mobiel

Met mobiele apparaten nu als de primaire toegangspoort tot het internet, moeten websites en webshops geoptimaliseerd zijn voor mobiel om concurrerend te blijven.

Mobielvriendelijkheid is een rankingfactor die niet genegeerd kan worden, omdat een slechte mobiele ervaring rechtstreeks invloed heeft op de positie in zoekresultaten en gebruikersbetrokkenheid.

Autoriteit & Expertise

Autoriteit opbouwen door middel van hoogwaardige content en kwalitatieve backlinks is essentieel. Zoekmachines beoordelen de expertise van de inhoud en de autoriteit van de auteur, wat betekent dat de reputatie van de uitgever een directe invloed heeft op SEO.

Lees meer: Hoe de EEAT-Richtlijnen van Google je SEO beïnvloeden
Lees meer: Topical Authority (SEO): Wat het is & waarom het belangrijk is

Linkbuilding

Hoewel de aanpak van linkbuilding is veranderd, blijft het een belangrijk onderdeel van SEO. Het gaat nu meer om het verdienen van backlinks door middel van hoogwaardige content en echte relaties in plaats van ze te verzamelen via kunstmatige of manipulatieve tactieken.

Lees meer: Backlinks: cruciaal voor SEO en zoekmachineoptimalisatie

Lokale SEO

Voor lokale bedrijven is lokale SEO van vitaal belang. Het optimaliseren van je online aanwezigheid voor lokale zoekopdrachten kan de zichtbaarheid aanzienlijk verhogen en meer voetverkeer naar fysieke locaties leiden.

Mogelijke risico’s

SEO is nog altijd de heilige graag voor marketeers omdat het een ‘gratis’ dagelijkse instroom aan bezoekers geeft.
Tegenwoordig twijfelen we daar aan met alle nieuwigheden die zoekmachines brengen en waar artificiële intelligentie voor zorgt. We bekijken even mogelijke risico’s. 

Voice

Voice search wordt steeds populairder waardoor tekstgebaseerde zoekopdrachten kunnen verdwijnen. 

AI

Kunstmatige intelligentie kan roet in het eten brengen voor jouw SEO-inspanningen. De schrik is momenteel dat Google niet meer websites moet tonen voor de informatie, maar dat het die informatie zelf kan geven. Zonder jouw website dus te vermelden. 

Moet je in 2024 op SEO inzetten?

De investering in SEO blijft een verstandige keuze in 2024. Hoewel de aanpak en tactieken zijn veranderd, blijft het doel hetzelfde: zorgen dat je inhoud wordt gevonden en gelezen. SEO is niet dood; het is simpelweg geëvolueerd.

Samenvattend

SEO in 2024 is geen vraag van “of”, maar “hoe”. Met een focus op kwaliteit, gebruikerservaring en ethische praktijken blijft SEO een onmisbaar onderdeel van een succesvolle digitale marketingstrategie.

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO