Alles wat je moet weten om te beginnen met e-mailmarketing
Gepubliceerd op 26 februari 2023
Nieuwsbrieven versturen naar je klantenbestand is vaak een persoonlijke, alsook een goedkope manier van online marketing. Helaas wordt deze vaak geassocieerd met spam en denkt men dat dit moeilijk is.
Bedrijven die reeds lange tijd bestaan of veel met mensen in contact komen, kunnen hier zelfs een grote ROI uithalen. Laten we vandaag de eerste hand leggen aan je e-mail marketing.
Wat heb je nodig om te starten met mailmarketing?
Starten met nieuwsbrieven is erg eenvoudig. Toch blijkt het in de praktijk vaak moeilijker om andere redenen.
Hetgeen je nodig hebt, is een lijst met al je contacten. Hier volstaat een lijst met de mailadressen, maar als je ook de namen kent, kan je mensen persoonlijk aanschrijven. Deze lijst kan je bekomen door je CRM-systeem, je mailprogramma, lade met visitekaartjes of een combinatie van dit alles.
Het is altijd aan te raden om hier wat tijd voor te spenderen. Hoe meer contacten je hebt, hoe plezanter het wordt en eens je zoekt, kom je vanzelf een hoop contacten extra bij. Ga door je inbox, kijk op LinkedIn, doorzoek je boekhouding en je komt al snel aan een aardige lijst van contacten.
Eens je bezig bent met mailmarketing loont het om de instroom van contacten te vergroten. Dit kan je doen door een koppeling te maken met je website, maar ook door actief adressen te vragen van klanten indien je een fysieke winkel hebt.
Naast een lijst met adressen hebben we ook een programma nodig om de nieuwsbrief in op te maken en mee te versturen. Er bestaan vast 1001 programma’s, maar allemaal werken ze ongeveer hetzelfde met variaties onderling.
Indien je alles zelf wilt doen, raden we Mailchimp aan om mee te starten. Dit kan zelfs gratis tot een bepaald aantal contacten.
Wat moet ik schrijven in mijn nieuwsbrief?
Een veelvoorkomende oorzaak van slechte resultaten ligt aan het te veel versturen van mails met slechte inhoud of onderwerpen.
Een goede nieuwsbrief bestaat uit verschillende onderwerpen met verschillende alinea’s en call-to-actions.
Een voorbeeld om dit te illustreren.
Stel je bent een vastgoedkantoor en hebt een lijst van je contacten. Hierin zitten dan mensen die op zoek zijn naar iets te koop, iets te huur, maar zitten ook mensen bij die al iets hebben gekocht of iets te huur aanbieden bij jouw kantoor. Mocht je dan elke maand een nieuwsbrief sturen met enkel nieuwe panden in de kijker, dan ga je al snel een groot deel van deze contactlijst kwijtraken omdat dit simpelweg niet relevant is voor hen.
Een betere tactiek is dan om andere onderwerpen mee te nemen in de nieuwsbrief. Je mag uiteraard nog steeds beginnen met een nieuw project of pand, maar zet daaronder dan een sectie met nieuws van de zaak. Een nieuwe werknemer in de kijker bijvoorbeeld of ander nieuws gerelateerd aan je branche. Zijn er nieuwe wetten van tel bij erven of schenken, iets over zonnepanelen, isolatie, verbouwen, premies misschien? Of geef een update over de regio, het klimaat, hypotheken of een combinatie hiervan.
Door meer onderwerpen te behandelen in je mail heb je een grotere kans dat meer ontvangers de mail als nuttig zullen beschouwen.
Hoe vaak verstuur ik een nieuwsbrief?
De frequentie van je nieuwsbrieven is iets subjectief waar we oneindig lang over kunnen discussiëren. De ene vindt één mail per kwartaal goed, de andere wilt dan weer één mail per week uitsturen. Omdat de meeste programma’s je per maand laten betalen, is één nieuwsbrief per maand een goede frequentie om mee te starten.
Indien je vaker gaat mailen ga je merken dat je niet genoeg inhoud hebt, stuur je minder vaak dan merk je dat mensen je zullen vergeten.
De beste manier is echter om je lijst op te delen. Logische filters hiervoor zijn taal, B2B/B2C, maar je kan ook verder filteren op basis van hun connectie met je zaak of hoe ver ze zijn gevorderd in het proces. Dit is echter in praktijk een grote uitdaging. De meeste bedrijven hebben vaak gewoon één lijst en bewaren niet veel andere parameters.
Om ons voorbeeld van het vastgoedkantoor verder te zetten, zou er een filter kunnen gezet worden op zoekende mensen en mensen die gewoon in het systeem zitten. Zo kan er bijvoorbeeld een globale mail per maand of kwartaal verstuurd worden naar iedereen met sector nieuws, tips en een lijst van nieuwe panden, maar kunnen er daarnaast meerdere mails worden verstuurd naar de mensen die meer zoekende zijn.
Hoe past een nieuwsbrief in je marketing strategie?
Nieuwsbrieven worden onderschat en zijn absoluut niet sexy om over te praten. We krijgen aanvragen om te helpen bij sociale media, maar zelden luidt de vraag om hun mailmarketing te verbeteren. Dit illustreert de gedachtegang dan ook mooi.
De meeste bedrijven willen op sociale media actief zijn. Zelfs bedrijven die al 10 jaar bestaan, krijg je sneller overtuigd om iets op Facebook of Instagram te doen dan te starten met nieuwsbrieven.
Dat is op zich niet gek, maar het is wel gek als je weet dat een bedrijf dat al enige tijd bestaat een mooie lijst moet hebben met contacten. Dan is het logischer dat ze eerst deze mensen informeren, alvorens ze via sociale media op zoek gaan naar nieuwe mensen. Dit dan ook vaak met een hogere kost.
Het is om die redenering dat mailmarketing een basispositie moet innemen in je marketingplan. Qua inhoud mag of moet deze vaak hetzelfde zijn. Wat je wilt delen in een nieuwsbrief, zal je waarschijnlijk ook via andere kanalen verkondigen. De manier waarop zal echter telkens verschillen.
Hoe haal je meer uit je nieuwsbrieven?
De makkelijkste manier is om meer mailadressen in je bestand te krijgen. Dit kan door een koppeling of pop-up met je website, maar ook door actief deze gegevens te verzamelen. Bij elke aanvraag die binnenkomt, zou er automatisch een reflex moeten komen om deze gegevens in de CRM te steken en in de contactenlijst voor de nieuwsbrief. Hetzelfde uiteraard voor elke klant die in je winkel staat of voor elke tevreden bezoeker van je restaurant.
Een andere manier is om automatisatie in te bouwen. Je kan nieuwsbrieven versturen, maar je kan ook nieuwsbrieven automatisch laten versturen als er iets gebeurt. Wanneer je jarig bent, is de kans groot dat je van je mobiele operator of enkele webshops een mail ontvangt. Dit is een voorbeeld hiervan.
Om wederom bij ons fictief vastgoedkantoor te blijven, kunnen we ook hier een automatisatie inbouwen. De meeste websites hebben ondertussen wel een formulier om je in te schrijven op de nieuwsbrief. Deze converteert meestal nooit veel, maar het is uiteraard beter dan niks.
Stel ons vastgoedkantoor heeft een mooi nieuwbouwproject dan kunnen we dit vermelden op de website, maar met een trigger om bijvoorbeeld meer informatie te ontvangen nadat er een mailadres wordt ingevoerd. Op deze manier converteert je website meer bezoekers en kan er automatisch één of meerdere mails worden verstuurd met de informatie van het project.
Een andere manier kan een giveaway zijn waarbij ze eerst moeten aanmelden met hun mailadres om kans te maken.
Samenvattend
Nieuwsbrieven zijn een belangrijke tool in je marketingarsenaal om huidige contacten te informeren en te converteren met goede informatie. Dit doe je best op een regelmatige basis met verschillende onderwerpen en call-to-actions.
Je zet best je website in gang om je lijst met adressen organisch te laten groeien, maar een goede CRM-koppeling doet ook al veel. Hoe meer adressen je hebt, hoe goedkoper het wordt en hoe groter je effect.
Dit artikel werd geschreven door KNEET.
Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.
Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?
Mag KNEET je helpen?
Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.
Nieuwe website laten maken?
Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.