Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is de doos van Pandora binnen online marketing. Elk bedrijf, helaas ook cowboys, hebben hier wel een eigen visie en mening over. Dit zorgt voor tal van geruchten, slechte strategieën en veel verloren euro’s.
Toch wilt iedereen hoger scoren in Google. In dit artikel bespreken we de feitelijk enigste tool die je nodig hebt om jouw SEO-inspanningen op te volgen: Google Search Console. Én goed nieuws, de tool is gratis!
Wat is de Google Search Console?
De Google Search Console is een gratis te gebruiken tool van Google die je helpt voor SEO optimalisatie. Je kan er bijhouden hoeveel weergaves jouw website of een specifieke pagina heeft, maar ook hoeveel kliks. Verder kan je nieuwe en oude pagina’s laten indexeren of problemen oplossen wanneer pagina’s niet geïndexeerd raken.
De tool ziet er eenvoudig uit in gebruik, maar biedt een duidelijk overzicht waarmee je jouw website’s progressie in de zoekmachine kunt opvolgen. Wanneer je meer in detail gaat, kan je er tal van inspiratie uithalen en werkpunten om jouw site te verbeteren.
Hoe koppel ik Google Search Console aan mijn site?
Vooraleer je gebruik kunt maken van Google Search Console, moet je bewijzen dat je de eigenaar bent van jouw eigen website of webshop.
Afhankelijk van welk CMS systeem je gebruikt (Bv. WordPress, Shopify, …), kunnen de manieren verschillen. In alle gevallen duurt het integreren van Google Search Console nooit langer dan enkele minuten werk. Je kan dit zelf doen, maar als het te technisch lijkt, laat je dit best over aan jouw webpartner.
In de meeste gevallen, voldoet het om te surfen naar Google Search Console: https://search.google.com/search-console/about en hier te starten. Wanneer je reeds beheerder bent van Google Analytics op jouw site, koppelt die het automatisch.
Zodra de dienst is gekoppeld aan jouw website of webshop is het enkele dagen wachten vooraleer je de data ziet verschijnen. De data wordt gewoonlijk elke dag meermaals geüpdate, maar loopt wel 24u achter. Je moet dus een dag of twee geduld hebben om de data van vandaag te bekijken.
Is mijn website geïndexeerd op Google?
Elke website of webshop wilt gevonden worden via Google. Vooraleer je kunt genieten van bezoekers uit Google moet je geïndexeerd zijn. Dit wil zeggen dat jouw webpagina’s in de zoekmachine moeten zitten zodat Google deze kan tonen op basis van de zoektermen.
Stel je installeert airco’s en warmtepompen, maar vind jouw website niet terug wanneer je dergelijke zoektermen ingeeft. Dan wilt dit niet per se zeggen dat jouw website niet geïndexeerd is. Jouw website kan wel geïndexeerd zijn, maar pas op plaats 80 staan of nog veel verder.
Vroeger kon je via ‘site:jouwwebsite.be’ achterhalen of jouw website geïndexeerd was of niet. Wanneer je dit in Google ingeeft, zie je normaal de pagina’s die Google heeft laten indexeren.
Echter gebruiken we nu de Google Search Console om dit in meer detail te achterhalen.
In jouw Google Search Console zie je een handig overzicht met al jouw geïndexeerde pagina’s, maar ook de pagina’s die niet geïndexeerd zijn met daarbij de redenen. Dit kan je helpen om niet-geïndexeerde pagina’s aan te passen of toch geïndexeerd te krijgen.
Hoe versnel ik de indexatie van nieuwe pagina’s?
Wanneer je nieuwe content toevoegt aan jouw website bv. een blogartikel of een nieuwe dienstenpagina, is het een goede gewoonte om deze meteen te laten indexeren door Google.
Google zal uit zichzelf om de zoveel tijd jouw website bekijken (dit heet crawlen). Dit gebeurt automatisch door de Googlebot en hierdoor ziet het veranderingen op jouw site.
We kunnen dit proces echter versnellen door Google te laten weten dat we een nieuwe pagina hebben of dat we wijzigingen hebben doorgevoerd op een bestaande pagina.
Dit doen we door in de Google Search Console onze nieuwe of vernieuwde URL in te geven en deze vervolgens te laten indexeren.
Let op: er is een dagelijkse limiet van aantal pagina’s dat je zo kan laten indexeren.
Welke statistieken volg ik op?
Wanneer je actief bezig bent met SEO, is het belangrijk om de resultaten van jouw inspanningen op te volgen. Het behalen van resultaten, maar ook het ontbreken van dergelijke resultaten geeft belangrijke feedback waarmee je verder aan de slag kunt.
Hieronder enkele statistieken waarop je kan letten in Google Search Console.
Impressies en kliks
Binnen SEO let je altijd op twee parameters: het aantal impressies en het aantal kliks. Dit kan je op de hele website bekijken of op specifieke pagina’s.
Met het aantal impressies bedoelen we het aantal keer dat jouw website getoond wordt in Google. Hoe meer, hoe beter uiteraard.
Het aantal kliks wilt dan weer zeggen hoeveel kliks en dus bezoekers je hebt gehaald uit deze impressies in Google. Met andere woorden, het aantal ‘gratis’ bezoekers dat je die dag of die periode kreeg door jouw weergaves in Google.
Deze twee parameters zijn de belangrijkste om in de gaten te houden. Echter moet je niet blindstaren op deze statistieken. Het is heel normaal dat jouw impressies in Google dagelijks sterk kunnen verschillen. Het belangrijkste is om de trend in de gaten te houden. Stijgt het aantal impressies van de laatste 90 dagen in verhouding met de 90 dagen daarvoor? Stijgt het aantal impressies wanneer je geregeld content toevoegt? Dat is een belangrijkere conclusie dan elke dag de aantallen bijhouden.
We moeten onthouden dat SEO inspanningen een marathon zijn en geen sprint.
Het is ook heel normaal dat jouw grafiek niet stijgt of zelfs wat daalt wanneer je geen inspanningen doet op SEO vlak. Google verkiest websites die regelmatig hun website aanpassen en nieuwe content toevoegen. Wanneer jij dus maanden jouw site onveranderd laat en jouw concurrentie wel de nodige inspanningen levert, is het normaal dat zij hoger zullen scoren en jij wat zult dalen.
Impressies per pagina
Het systematisch toevoegen van nieuwe content op jouw website heeft meestal als doel extra bereik en kliks te verkrijgen.
Een handige manier om binnen de week te zien hoe goed jouw nieuw blogartikel het doet is om te filteren op die URL. Wanneer je meteen impressies ziet na enkele dagen is het meestal een goed opgebouwd artikel dat zal blijven scoren.
Op deze manier kan je ook nagaan welke artikelen of pagina’s helemaal geen impressies genereren of te weinig. Deze kan je dan aanpassen en extra optimaliseren om dan opnieuw te laten indexeren en kijken of jouw aanpassingen hebben geholpen.
Positie in Google
In Google Search Console kun je ook jouw (gemiddelde) positie in Google bekijken. Dit is echter geen parameter die we aanraden actief te volgen. Het geeft namelijk niet goed weer of je aan het groeien bent of niet.
Op paginaniveau kan het wel nuttig zijn om de positie in Google op te volgen. Echter valt dit samen met het aantal impressies. Hoe hoger je in Google staat met een pagina, hoe meer impressies deze zal krijgen.
Ook is het pas interessant wanneer je op positie 10 of hoger staat. Dit is nl. de eerste pagina van Google.
Zoektermen
Wanneer je filtert op basis van impressies, eventueel per pagina, dan zie je op welke zoektermen jouw pagina of website getoond wordt. Deze termen kunnen interessante zoekwoorden zijn waarop je jouw blog, pagina of website verder kunt aanpassen.
Wanneer de wereld van SEO nieuw voor je is, zal hier weinig tussen staan. Dan zal je voornamelijk vindbaar zijn op jouw bedrijfsnaam wat logisch is. Het doel moet dan zijn om ook vindbaar te worden op zoekwoorden zonder jouw bedrijfsnaam, maar over jouw producten en diensten.
Alternatieven voor Google Search Console
De meeste tools van Google zoals Google Analytics zijn volledig gratis te gebruiken. Het is daarom vaak te zot voor woorden om een betalend alternatief te gebruiken. Toch zijn er bepaalde tools die het overwegen waard kunnen zijn in bepaalde gevallen.
Bing Webmasters Tool
Wat in Google, Google Search Console heet, noemen ze bij Bing, Bing Webmasters Tool (https://www.bing.com/webmasters). Deze tool is grotendeels hetzelfde, maar dan voor de zoekmachine Bing en eveneens gratis te gebruiken.
Gezien Bing veel minder gebruikt wordt, heeft het minder data en vaak ook minder nut om te gebruiken. Toch raden we aan dit actief te hebben en na te gaan dat tenminste jouw website en pagina’s geïndexeerd zijn.
Ahrefs & Semrush
Deze betaalde tools zijn de populairste SEO tools op de markt. Ze analyseren een pak meer informatie en kunnen jou helpen met het zoeken naar interessante termen om op te focussen.
Ook kunnen ze jou helpen om de concurrentie te analyseren en na te gaan waar de verschillen liggen tussen jouw pagina’s en deze van online concurrenten. In de dashboards vind je tal van tools waarmee je jouw eigen website en pagina’s kunt bestuderen, waar je werkpunten netjes weergegeven ziet, maar waar je ook kan bijhouden hoe goed je scoort, hoe je verbetert, hoe de concurrentie evalueert, etc.
Echter is de informatie die je ziet in deze tools nooit 100% de juiste. Je moet dus altijd de data in de tools vergelijken met andere data in dezelfde tool.
Ook worden deze tools vooral gebruikt voor Engelstalige websites. Wanneer jouw website zich focust op een Nederlandstalig doelpubliek, heb je sowieso al een pak minder gegevens in deze tools voor jouw zoektermen.
Uit onze ervaring zijn dergelijke tools vaak niet hun geld waard omdat je de voornaamste parameters al in Google Search Console krijgt.
Samenvattend
De Google Search Console is een gratis, bijna alles omvattende tool om jouw website’s SEO naar een hoger niveau te tillen.
De interface is makkelijk in gebruik en geeft je alle belangrijke datapunten zoals impressies, kliks en zoektermen.
Nieuwe pagina’s of gewijzigde pagina’s kan je snel laten indexeren door ze vooraan in de wachtrij te plaatsen bij de zoekmachine.
Mag KNEET je helpen?
Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.
Nieuwe website laten maken?
Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.