Skip links

Conversieratio: Alle info voor jouw website, webshop en online marketing

- Wat is een conversieratio?
- Hoe bereken ik de conversieratio?
- Wat is een goede conversieratio?
- Hoe verhoog ik mijn conversies?
- Samenvattend

Meten is weten. Zo is dat ook bij online marketing.
Een belangrijke parameter hierbij is de conversioratio. Dit toont het percentage dat overgaat tot een conversie. Een conversie kan een bestelling plaatsen zijn, maar even goed contact opnemen. Je kan ook je eigen conversiedoelen instellen om zo nog andere zaken op jouw website of webshop te meten.

Wat is een conversieratio?

Een conversieratio geeft het percentage weer dat converteert. Met conversies bedoelen marketingbureau’s dan weer acties waarop we inzetten zoals een bestelling plaatsen op een webshop of een formulier indienen voor contact, het downloaden van een gids of zelfs het aanmelden op de nieuwsbrief.

Op al deze acties kunnen we het percentage berekenen dat converteert.

Het bijhouden van deze conversies doorheen de tijd en deze vergelijken met het aantal inspanningen dat je ervoor hebt gedaan, alsook het gespendeerde budget is een must do voor ieder bedrijf dat serieus bezig is met zijn website en online marketing.

Hoe bereken ik de conversieratio?

Het berekenen van jouw conversieratio’s is afhankelijk van jouw situaties. Er bestaat nl. niet één specifieke conversieratio en het is ook interessant om verschillende conversies bij te houden.
Net zoals een webshop vooral kijkt naar de ratio van bezoekers in vergelijking met het aantal bestellingen, is het ook nuttig om het aantal bezoekers bij te houden dat een item in de winkelwagen legt of langer dan 60 seconden op de website kijken.

Conversies berekenen op website of webshop

De meeste CMS systemen (bv. WordPress, Shopify, …) hebben al ingebouwde statistieken om dergelijke conversies en acties bij te houden of kunnen dit via plugins.

Je kan ook altijd kiezen om deze conversies in Google Analytics bij te houden. In Google Analytics kan je overigens je eigen ‘doelen’ aanmaken en kan je dus eender welke conversie meten.

Conversies berekenen op sociale media advertenties

Wanneer we kijken naar adverteren hebben Meta (Facebook & Instagram), maar ook Google Ads eveneens ingebouwde statistieken en parameters om het succes ervan te meten.

Hiervoor moet je wel jouw website of webshop koppelen met de Meta Pixel, Meta Conversion API en Google Tags toevoegen met bv. de Google Tag Manager. Pas wanneer deze stukjes code actief zijn, kan je daadwerkelijk de return op jouw advertenties bijhouden.
Wanneer je dit niet doen, kan je louter het aantal weergaves en interacties bijhouden.

Meta gebruikt hier de term ROAS voor bij webshops. Deze staat voor return on ad spend. Met andere woorden de ROI.
Wanneer je geen webshop hebt, maar gewoon een website met als doel leads dan bereken je de kosten per lead.

Conversies berekenen uit nieuwsbrieven

De meeste e-mail platformen (bv. Mailchimp, Brevo, …) laten je toe om te integreren met andere diensten. Wanneer je jouw nieuwsbrieven koppelt aan jouw Google Analytics, kan je deze doelgroep onderscheiden van jouw andere websitebezoekers. En zo kan je dan ook jouw conversies en doelen blijven bijhouden. 

De meeste CMS systemen (bv. WordPress, Shopify, …) kunnen traffic uit een nieuwsbrief onderscheiden en zullen de bestellingen bij een webshop uit deze doelgroep anders rapporteren.

Wat is een goede conversieratio?

Dit is een zeer moeilijke vraag omdat deze grotendeels afhankelijk is van jouw situatie. Hoeveel je adverteert, heeft bv. een directe invloed op jouw conversieratio’s omdat je dan meer nieuwe bezoekers lokt.

Bij webshops is een conversieratio van 2-3% gemiddeld en zelfs goed te noemen. Dit wilt meteen ook zeggen dat 98% van bezoekers niet besteld of overgaat tot actie. Wanneer die 98% ook nog eens veel geld hebben gekost, dan begrijp je meteen waarom veel grote webshops niet rendabel zijn. En waarom conversies verhogen zo’n belangrijk topic is.

Bij andere acties zoals een contactformulier indienen, een telefoonnummer bellen, etc. is de conversieratio ook slechts 1-2% gemiddeld.

Wanneer je bij jouw site merkt dat geen 1% overgaat tot de gewenste acties, dan maak je best een audit over alles wat je reeds doet om werkpunten aan het licht te brengen.

Hoe verhoog ik mijn conversies?

Wanneer de resultaten van jouw site of online marketing uitblijven, is het een betere strategie om aan de basis te werken dan meer budget te steken in campagnes. Door de basis te verbeteren, verhogen we jouw conversies en kan je met minder budget, meer resultaat boeken.

Conversies verhogen door marketing

Eén manier van conversies te verhogen is jouw online marketing onder de loep nemen. Wanneer je jouw campagnes richt op verkeerde doelgroepen is het niet zo bijzonder dat deze niet overgaan tot actie.
Het aantrekken van de juiste websitebezoekers is essentieel.

Vaak zit dit in kleine details zoals het toevoegen van uitsluitingswoorden in Google Ads of het nazien dat er geen slechte zoektermen in zitten.

Bij sociale advertenties op Facebook en Instagram is het ook belangrijk om je doelgroepen goed op te zetten. Het voordeel is dat advertenties opzetten reeds kan met slechts enkele euro’s en je daarom dus veel kunt testen. Plan campagnes in op geslacht, maar even goed op interesses en leeftijden. Deze resultaten kunnen ervoor zorgen dat je doelgerichter adverteert en hogere conversies geniet.

Conversies verhogen kan ook door retargeting in te zetten waar allemaal mogelijk.

Conversies verhogen door website aanpassingen

De tweede plek waar je conversies kan verhogen is jouw eigen website of webshop. Hoe beter deze werkt, hoe sneller bezoekers zullen converteren. Deze helemaal op punt zetten en constant blijven optimaliseren, zou dus je eerste prioriteit moeten zijn.

Zo is het hebben van een snelle laadtijd een essentieel gegeven voor conversies.

Lees meer: Test de snelheid van jouw website: tips en tools
Lees meer: 7 tips om de snelheid van je website te verbeteren

Verder moet je als website genoeg kwalitatieve inhoud presenteren en vertrouwen uitstralen. Je website moet verder ook mobielvriendelijk zijn en een logische indeling hebben. Wanneer je op één pagina zit, moet je makkelijk naar een andere pagina kunnen doorklikken.

Puur naar conversies gekeken, is het van cruciaal belang dat er voldoende call-to-actions aanwezig zijn en dat deze vlot kunnen plaatsvinden. Dit kan door jouw contactgegevens duidelijk in beeld te brengen, maar eveneens door meerdere contactformulieren.

Samenvattend

Het bijhouden van je conversies begint bij het meten van zoveel mogelijk datapunten. Jouw huidig CMS systeem, maar ook de advertentie interfaces kunnen een goede start zijn. Al raden we aan op het creëren van eigen doelen in Google Analytics.

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO