Skip links

ChatGPT: Artificiële intelligentie bij jouw online marketing

Gepubliceerd op 5 oktober 2023

- Wat is ChatGPT?
- ChatGPT voor zoekmachineoptimalisatie (SEO)
- ChatGPT voor sociale media
- ChatGPT bij nieuwsbrieven
- ChatGPT bij jouw website of webshop
- Samenvattend

Over ChatGPT is er al ontzettend veel geschreven, maar hoe haal je er nu het maximale uit? Hoe gebruik je ChatGPT voor jouw online marketing?

We lijsten graag enkele manieren op zodat jij jouw website, webshop of online marketing kunt verbeteren door middel van artificiële intelligentie.

Wat is ChatGPT?

In een vorig blogbericht bekeken we al eens uitgebreid wat ChatGPT is.

Kort samengevat is het op dit moment de meest populaire en toegankelijke artificiële intelligentie dienst.
Je kan het eender wat vragen en het zal je een antwoord geven. De dienst is een large language model, wat wil zeggen dat het getraind is op gigantisch grote hoeveelheden tekst. Hierdoor kan het veel begrijpen en kan het jou een antwoord geven. 

Je ziet ChatGPT het beste als een soort persoonlijke assistente. In plaats van zelf iets op te zoeken in bv. Google, kan je nu exact vragen wat je wilt, op welke manier en waar het op moet letten.
Bv. ‘Ik ben een installateur van thuisopladers, wat zijn leuke acties die ik kan ondernemen om aan klanten te geraken?’ 

Lees meer: ChatGPT: De Ultieme Gids voor Effectief Gebruik van deze AI-tool

ChatGPT voor zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Zoekmachineoptimalisatie is een grote en beladen term binnen online marketing waar ontzettend veel facetten aan te pas komen. De grootste inspanning daarbij gaat naar het bedenken en maken van content.

ChatGPT kan ons daarbij helpen.

Weet je even niet waar te beginnen, vraag het dan voor inspiratie. Vraag het naar mogelijke titels, maar even goed zoekwoorden voor jouw niche of tussentitels voor jouw artikel. Dit zal je uiteraard geen perfect resultaat geven, maar het brainstormen hoef je al niet meer te doen.

Ook het schrijven van een eerste versie of jouw eerste kladversie verbeteren kan je aan ChatGPT overlaten. De extra ‘E’ in Google’s EEAT richtlijnen was wel een duidelijke reactie op de stormvloed aan AI geschreven content. Google zal nog altijd content belonen die geschreven is door een ervaringsdeskundige. Het is dus extra belangrijk om jouw eigen twist te geven aan de content. Ook het etaleren van je ervaring en autoriteit is dus belangrijk.  

Door gebruik te maken van AI tools, zien we dat kleinere bedrijven nu makkelijker grote hoeveelheden content kunnen maken.
Denk maar aan een webshop met honderden producten. Nu kan je ontzettend snel aparte meta- titels en beschrijvingen laten maken om maar een voorbeeld te belichten.

ChatGPT voor sociale media

Er bestaan AI tools die beelden maken, maar op sociale media scoren nog altijd eigen beelden van jouw diensten, producten en mensen het beste. 

Wat ChatGPT en andere diensten wel kunnen, is helpen brainstormen over leuke slagzinnen, ideetjes en noem maar op. Zo heb je een gevulde doos ideetjes voor op Facebook en Instagram.

ChatGPT bij nieuwsbrieven

Een nieuwsbrief is in de meeste gevallen nog altijd enkele alinea’s tekst. Ideaal dus voor ChatGPT. 

Kopieer en plak gerust jouw vorige nieuwsbrief zodat het begrijpt hoe je praat en communiceert. Geef daarbij de informatie over jouw nieuwste nieuwsbrief en je zal een vrij goede eerste versie hebben waarmee je verder aan de slag kunt gaan.

Veel bedrijven linken in hun nieuwsbrieven ook naar hun blogberichten. Met dat ChatGPT veel tijd kan besparen, kan je normaal gezien een pak meer blogberichten online zetten.

ChatGPT bij jouw website of webshop

ChatGPT kan ook coderen wat het een bijzonder interessante assistent maakt om code voor jou te schrijven of jouw code te corrigeren.
Gedaan met zoeken in fora.

Alles van HTML, CSS en Javascript lukt moeiteloos al merken we wel dat het nog vaak trial and error zal zijn. Het gebeurt zelden dat de code meteen werkt zonder eigen input of aanpassingen. 

Met bepaalde plugins kun je ChatGPT ook andere websites en pagina’s laten bekijken. Dit stelt je in staat om jouw website of webshop te vergelijken met deze van een concurrent. Zo kan je gaten in jouw content beter in kaart brengen en werkpunten verzamelen.

Samenvattend

ChatGPT is een prachtige tool waarmee we best leren werken om onze output te verhogen en beter te scoren op vlak van online marketing.

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO