Skip links

Waarom jouw website een blog nodig heeft (tips & voorbeelden)

Gepubliceerd op 16 september 2023

In het huidige landschap van online marketing is bloggen allesbehalve populair. We krijgen meer vragen over Facebook, Instagram en TikTok dan we over blogs of SEO krijgen.

Toch is het hebben van een blog of nieuwssectie van cruciaal belang voor jouw website of webshop en biedt het talloze voordelen. We bespreken er graag enkele met voorbeelden en tips zodat jij straks begint met bloggen!

1) Meer vindbaarheid en verkeer

Het is ieders doel om op positie 1 van Google te komen. Helaas is dit voor begeerde zoektermen allesbehalve simpel.

Stel je bent een bouwpromotor en zet appartementen en huizen neer in Vlaanderen. Dan is het uiteraard je doel om op ‘appartementen te koop’ of ‘appartement nieuwbouw + regio’ hoog te scoren. Dit zal heel moeilijk worden vanwege de vele concurrentie.

Door blogartikels te schrijven over onderwerpen waar je doelgroep naar zoekt, bekom je uiteindelijk hetzelfde effect. Iemand die zoekt over wetgeving, btw, subsidies, bouwtrends, etc. heeft waarschijnlijk ook interesse om jullie aanbod te bekijken. Deze zoektermen zijn makkelijker om op te scoren waardoor je sneller resultaat zal zien.

Stel dat je maandelijks 2 artikels publiceert op goed uitgezochte zoektermen en onderwerpen. Dan kan je na een jaar al rap extra traffic en bereik genieten door al deze artikels. 

Dit geeft je meer vindbaarheid en verkeer naar jouw website of webshop, waaruit dan ook klanten zullen vloeien. 

Lees meer: Topical Authority (SEO): Wat het is & waarom het belangrijk is

2) Blogs kunnen hergebruikt worden in marketing

Het schrijven of laten schrijven van een blogartikel klinkt vaak als een extra inspanning en kost. Toch moet je het anders zien en bekijken in het groter geheel van jouw online marketing

Stel je publiceert 2 blogartikels per maand op jouw website. Dan moet je dat niet zien als 2x extra werk.
Want die blogartikels kan je verwerken en linken in je maandelijkse nieuwsbrief. Ook kan je deze plaatsen op Facebook en LinkedIn en wie weet kan het tijdens een sales gesprek ook dienen als extra informatie of bijlage.

3) Autoriteit, professionaliteit en geloofwaardigheid

Google let sinds de EAT update en de EEAT richtlijnen steeds meer op expertise en beloont daarom autoriteit.
Het hebben van meerdere, kwalitatieve artikels helpt jouw algemene positie in Google dus.

Los van zoekmachines helpt het jouw bezoekers ook. Het geeft bezoekers vertrouwen dat jij wel effectief weet wat je doet of verkoopt. Het kan bezoekers ook antwoord geven op andere vragen, wat dan weer de gebruiksvriendelijk van jouw site verhoogt.

Lees meer: Hoe de EEAT-Richtlijnen van Google je SEO beïnvloeden

4) Langdurige resultaten

Eens je scoort op SEO vlak met jouw extra artikels, kan je hier lang van genieten en kost het je geen extra werk of geld meer.

Dit staat in schril contrast met Google Ads of andere betaalde vormen van online marketing zoals op Facebook of Instagram. Waar je vroeger moest betalen per klik, kan je nu rekenen op een constante instroom van bezoekers dankzij jouw artikels.

5) Interactie, extra leads & verkoop

Het hebben van meerdere blogartikels zorgt voor meer bezoekers. Dit is telkens een kans op een nieuwe lead en meer omzet.

Eens ze op jouw website of webshop het artikel lezen is het jouw taak om ze volledig binnen te halen. Dit is uiteraard niet met elke lezer mogelijk, maar met behulp van call-to-actions of een pop-up, kan je gerust rekenen op enkele extra telefoons of mailtjes.

Bij een webshop is dit vaak nog het simpelste om doorheen de artikels ook de besproken producten te linken.

Tips voor een succesvol blog

Het starten van een blog kan overweldigend zijn, want waar moet je mee beginnen?
Met deze tips kun je een succesvolle blog opstarten en onderhouden.

1) Baken je doelgroep duidelijk af

Kies een onderwerp of niche en richt je in hoofdzaak op deze specifieke doelgroep. Door je te concentreren op een specifieke doelgroep, kun je waardevolle inhoud bieden die hen interesseert en aanspreekt. Het zorgt ervoor dat je niet afwijkt en dat je content relevant blijft.

We raden zeker 10 artikels per onderwerp aan.

2) Maak een planning

Gebruik een contentkalender en plan je blogposts vooruit. Dit helpt om het overzicht te bewaren en zorgt ervoor dat je regelmatig nieuwe inhoud publiceert. Dit zal ook helpen om je blogartikels te hergebruiken in andere vormen van jouw online marketing.

Door hier op voorhand mee bezig te zijn, kom je vast ook op betere ideeën.

3) Schrijf de beste content

Schrijven doe je niet voor jezelf, maar voor jouw doelgroep!
Maak dan ook boeiende inhoud die interessant is voor je doelgroep én die antwoord geeft over hun zoekintentie. Stel je in hun plaats en ga aan de slag met een lijst van onderwerpen of mogelijke vragen die ze bij een onderwerp kunnen hebben.

Kijk hiervoor zeker ook naar je online concurrenten die scoren op de zoekwoorden waarop jij je richt.

4) Gebruik de juiste keywords

Alvorens je begint, doe je best een zoekwoorden onderzoek. Dit brengt in kaart waar er veel of minder concurrentie op is, maar ook welke zoektermen jouw doelgroep heeft.

Hierdoor verspil je geen tijd aan content te schrijven voor zoektermen die niks zullen opleveren.

5) Alle soorten links

Maak gebruik van interne links naar andere artikels en pagina’s op jouw website. Dit maakt Google duidelijk dat je nog andere content hebt die bij het topic hoort. Ook voor jouw bezoekers is het interessant en verhoogt het de gebruiksvriendelijkheid aanzienlijk.

Ook linken naar andere websites helpt voor jouw SEO. Wanneer je bv. praat over een statistiek, link dan zeker naar het onderzoek.

6) Promoot je blog

Deel je blogposts via sociale media en nieuwsbrieven om meer verkeer naar jouw site te leiden. Door jouw inhoud te delen, kun je ook je bereik vergroten en nieuwe lezers aantrekken.

7) Bekijk jouw resultaten

Ga na hoe jouw artikels scoren. Dit doen we door naar het aantal kliks/lezers te kijken, maar ook door via Google Search Console te kijken hoeveel impressies jouw artikels krijgen.

Met deze informatie kan je dan slimmer verder werken, jouw content herschrijven en nieuwe content maken.

Samenvattend

Google Ads is een krachtig platform voor bedrijven die hun online zichtbaarheid willen vergroten. De kosten variëren afhankelijk van factoren zoals zoekwoorden, kwaliteit van advertenties en targeting.
Gemiddeld zien we dat een klik tussen de 1 en 2 euro schommelt. 

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO