Skip links

E-mail marketing prijzen: wat kost het je?

Gepubliceerd op 6 maart 2023

- E-mail platform
- Aantal e-mails
- E-maillijst grootte
- Aanvullende functies
- Samenvattend

Nieuwsbrieven zijn een van de meest effectieve manieren om met jouw klanten te communiceren. Maar wat zijn de kosten van e-mail marketing? En hoe kan je ervoor zorgen dat je jouw budget op de juiste manier inzet?

In deze gids zullen we uitleggen wat je kan verwachten als het gaat om de kosten van e-mail marketing. We zullen ook de belangrijkste factoren bespreken die van invloed zijn op jouw budget.

E-mail platform

Quasi elk bedrijf maakt gebruik van een ESP (E-mail service provider) om hun e-mailcampagnes te beheren en te verzenden. De kosten voor een ESP variëren sterk, afhankelijk van de grootte van jouw e-maillijst en de functies die je nodig hebt.

We lijsten graag enkele voorbeelden op: Mailchimp, MailerLite en Sendinblue.

Mailchimp prijzen
Mailerlite prijzen
Sendinblue prijzen

Er zijn nog andere opties beschikbaar, maar tegenwoordig liggen de prijzen min of meer gelijk. Daarom raden we aan om te kijken naar de benodigde functies en het gebruiksgemak bij het beslissen.

Aantal e-mails

Het aantal e-mails dat je verstuurt, is soms van invloed op de kosten. Sommige ESP’s rekenen op basis van het aantal e-mails dat je verzendt, terwijl andere ESP’s werken met een abonnementsmodel waarbij je een vast bedrag per maand betaalt voor een bepaald aantal e-mails.

Bepaalde ESP’s hebben ook de optie om te switchen tussen het abonnementsmodel en pay-as-you-go. Dit kan interessant zijn voor drukke en minder drukke periodes.

E-maillijst grootte

Hoe groter jouw e-maillijst, hoe hoger de kosten altijd zullen zijn. De meeste ESP’s rekenen nl. op basis van het aantal abonnees dat je hebt, terwijl andere rekenen op basis van het aantal e-mails dat je verzendt.

Laat dit zeker geen reden tot afschrikking zijn, integendeel zelfs. Hoe meer mensen je nieuwsbrief ontvangen, des te hoger de ROI zal zijn.

Aanvullende functies

Er zijn ESP’s die aanvullende functies aanbieden, zoals A/B-testen, geavanceerde rapportage en integraties met andere tools, die jouw kosten kunnen verhogen. Toch stellen we vast dat basisfuncties quasi overal zijn ingebouwd. Je moet weten dat e-mailmarketing al een hele tijd bestaat waardoor dit sterk ingeburgerd is.

Samenvattend

Het bepalen van de kosten van e-mail marketing kan lastig zijn, omdat deze afhangen van verschillende factoren, zoals jouw e-maillijst grootte, het aantal e-mails dat je verstuurt en de aanvullende functies die je al dan niet gebruikt.

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO