Skip links

Betaalbare marketing: Maximale impact met minimale investering

- Google Mijn Bedrijf
- Sociale media (Facebook, Instagram, ...)
- Drukwerk
- Nieuwsbrieven
- Google Ads actie
- Andere tips
- Samenvattend

In een wereld waarin online marketing essentieel is voor het succes van elk bedrijf, kan het ontbreken van een gigantisch marketingbudget een uitdaging lijken.

Maar hier komt goed nieuws: effectieve marketing hoeft niet altijd duur te zijn en kan soms zelfs gratis. Met slimme strategieën en creativiteit kan je als ondernemer of marketeer nog steeds een enorme impact maken, zelfs met een beperkt budget of zonder marketingbureau. In dit artikel delen we enkele praktische tips om betaalbare marketing tactieken toe te passen en maximale impact te bereiken zonder de bank te breken.

Google Mijn Bedrijf

Een Google Mijn Bedrijf hebben is essentieel voor elk lokaal bedrijf. Deze optimaal instellen en geregeld finetunen kan een groot effect hebben op de lokale SEO & vindbaarheid van je bedrijf.

Wanneer mensen zoeken naar jouw diensten of producten komen er vaak lokale bedrijven in deze zoekresultaten. Hoe beter jouw Google Mijn Bedrijf, hoe groter de kans dat je daar tussen verschijnt.

Reviews zijn hierbij een erg belangrijke parameter. Het verzamelen van deze reviews zorgt niet alleen voor extra social proof, maar boost je in de zoekresultaten. 

Lees meer: Het belang van Google reviews en hoe je ze kunt verzamelen

Sociale media (Facebook, Instagram, …)

Gebruik maken van sociale media is gratis. Je kan al je nieuws, updates en acties de wereld insturen via Facebook, Instagram, TikTok en andere platformen.
Je merkt echter snel dat het organisch bereik (=het gratis bereik) sterk verschilt per platform. Op Facebook zal bv. maar ongeveer 20% van jouw volgers je berichten zien. Op Instagram is dit meer en op nieuwe platformen zoals TikTok zullen nieuwe, niet-volgers makkelijker jouw content zien verschijnen in hun timeline.

Lokale groepen op Facebook

Bepaalde berichten van jouw pagina delen in lokale Facebookgroepen, kan een goed idee zijn om extra visibiliteit te creëren waar nodig zonder te hoeven betalen.

Advertenties op sociale media

Het promoten van berichten op sociale media is een betaalbare manier van online marketing en kan al vanaf enkele euro’s. Afhankelijk van het bericht en de boodschap kan je enkele honderden mensen bereiken per uitgegeven euro.

Wees daarom zo duidelijk mogelijk in jouw doelpubliek en adverteer zo gericht mogelijk.

Retargeting advertenties

Indien je slechts een klein advertentiebudget hebt, is het interessant om dit in te zetten voor retargeting advertenties. Dit zijn advertenties gericht op de doelgroepen die jouw bedrijf reeds kennen zoals jouw websitebezoekers of de bezoekers van jouw sociale profielen.
Hierdoor spendeer je heel doelgericht marketing euro’s.

Drukwerk

Drukwerk om lokaal te bedelen of mee te sturen met bestellingen voor een webshop blijft een erg goedkope manier van marketing. De kanttekening hierbij is wel dat het drukwerk bedelen veel tijd in beslag neemt.

Wanneer je zelf instaat voor het design en een online drukker gebruikt, kan je voor nog geen 100 euro duizenden exemplaren ontvangen van jouw flyer of affiche. Trommel wat familie en vrienden op en voor je het weet heb je heel jouw omgeving bedeeld.

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven zijn een allesbehalve sexy vorm van online marketing, maar zijn wel erg doeltreffend en goedkoop. Wanneer je reeds een groot klantenbestand hebt, is de kost per verzonden nieuwsbrief vaak ontzettend klein.

Het is dus een uitermate goedkope manier van marketing, die ook nog eens direct bij de juiste mensen in de inbox komt.

Lees meer: Test de snelheid van jouw website: tips en tools
Lees meer: 7 tips om de snelheid van je website te verbeteren

Het adverteren in zoekmachines zoals Google wordt vaak niet als goedkoop ervaren, maar kan net zoals bij sociale media al vanaf enkele euro’s per dag. Ook hier loont het om doelgericht te werken en enkel de regio’s en zoekwoorden in te zetten die voor jouw bedrijf interessant zijn.

Momenteel loopt er een actie voor nieuwe Google Ads accounts waarbij je in de tweede maand 400 euro advertentiebudget cadeau krijgt, wanneer je dit in de eerste maand spendeert.
Dit geeft een extra duwtje in de rug om mee te starten.

Andere tips

Online marketing komt vaak neer op het brengen van de juiste boodschap op de juiste moment aan de juiste doelgroep. Dit maakt dat je nog veel betaalbare en zelfs gratis manieren kunt bedenken.

Denk zomaar aan je mailhandtekening. Wie weet stuur je tientallen mails per dag, waarom dan geen leuke PS toevoegen aan je mail met jouw laatste blogartikel, event of call-to-action.

Of wist je dat je op LinkedIn jouw connecties hun mailadressen kunt downloaden?

Tips zijn er overal. De vraag is alleen, ga je er mee aan de slag?

Samenvattend

De meeste kanalen waarop online marketing loopt, zijn in feite betaalbaar. Wanneer dit voor jouw bedrijf als duur ervaren wordt, kan het zijn dat jouw conversies haperen en er aan de basis problemen liggen. Of je hebt een te duur marketingbureau.

Elk kanaal en elke advertentiemogelijkheid heeft de optie om goedkoop te starten en dit op te schalen.

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO