Skip links

Backlinks: cruciaal voor SEO en zoekmachineoptimalisatie

Gepubliceerd op 30 augustus 2023

- Wat zijn backlinks?
- Waarom zijn backlinks belangrijk voor mijn SEO?
- Hoe bekijk ik mijn backlinks en deze van concurrenten?
- Hoe krijg ik backlinks voor mijn website?
- Samenvattend

Wanneer je jezelf verdiept binnen de wereld van SEO, kom je al snel neer op backlinks en hun belang. Simpel gezegd is een backlink een link naar jouw website of webshop op een andere website.

Maar hoe werkt dit juist en hoe kom je aan backlinks? Laat ons er samen induiken!

Wat zijn backlinks?

Met een backlink bedoelen we een link naar jouw eigen site die op een andere website staat.

Een simpel voorbeeld kan zijn dat je met jouw bedrijf XYZ ramen en deuren installeert in regio Brugge en dat er een link naar jouw bedrijfswebsite staat op de website van Reynaers Aluminium onder de noemer van verdelers.

Dit is een voorbeeld van een goede en kwalitatieve backlink.

Welke soorten backlinks zijn er?

Elke backlink is niet meer dan een simpele link. Toch kunnen we ze groeperen in verschillende categorieën en volgens verschillende parameters. Google is immers ook niet dom en kan dit onderscheid ook maken. Sterker nog het houdt er zeker rekening mee!

Stel je installeert nog altijd ramen en deuren met jouw bedrijf XYZ. Welke backlink geeft dan een duidelijker signaal dat je een goed bedrijf bent met de nodige kennis van zaken?
Een link naar je website vanuit je Facebook profiel? Een link voor een openstaande vacature bij je op de VDAB? Een link vanuit de officiële website van de gemeente waarin je actief bent of een betaalde link als advertentieruimte in een vakblad van jouw sector?

We hopen dat deze vraag illustreert dat niet elke link evenveel waard is en het ontzettend moeilijk is om ze te rangschikken.

Wat zijn goede backlinks?

Goede backlinks zijn links op websites die te maken hebben met je sector, producten of diensten. Deze zijn vaak ook het moeilijkste om te bekomen.

Daarnaast heeft een backlink meer ‘waarde’ als deze komt van een autoritaire website. We kunnen elke website een fictieve score geven op basis van hoeveel backlinks ze zelf hebben, hoe actief ze zijn, hoe lang ze bestaan, etc.
Zo is een link op de website van een universiteit of nationale krant doorgaans waardevoller dan iemands blog van twee jaar oud. Net ook omdat de moeilijkheisgraad verschilt.

Zijn er ook slechte backlinks?

Op het internet circuleren er ‘diensten’ van cowboys die jou backlinks beloven voor een goedkope prijs. Hoewel deze effectief en makkelijk 100 websites kunnen spammen met jouw link, doet dit je meer pijn dan goed.

Google is helemaal niet dom en ziet ook dat deze links niet echt zijn en niet bijbrengen aan jouw bedrijf. Zo kan je zelfs negatief worden gestraft.

Websites maken puur voor backlinks is dus geen goed idee.

Wanneer je echter merkt dat je backlinks hebt op spammy websites, kan je Google dit laten weten.
Dit doe je door een .txt bestand te uploaden bij de desbetreffende tool binnen de Google Search Console integratie. Klik: https://search.google.com/search-console/disavow-links.

Zo weet Google dat het geen rekening moet houden met deze backlinks.

Moet ik betalen voor backlinks?

Google communiceert zelf altijd dat je niet moet betalen voor backlinks. Echter, is het onmogelijk om zonder te betalen bepaalde backlinks te bekomen. Denk alleen maar aan al de PR artikelen die je online en offline ziet.
Denk gerust ook verder aan de vele banklogo’s en backlinks op websites van vzw’s, wedstrijden, etc. Deze zijn immers ook betalend.

We raden het dus zeker aan om te betalen indien een backlink binnen jouw sector past en de nodige autoriteit heeft. Dit kan zeker een boost geven aan jouw website’s positie binnen de zoekresultaten.

Google’s missie in de zoekmachine is heel simpel: het wilt de zoeker de beste resultaten geven. Dit doet het door eerst wat Google Ads te tonen en daaronder organische resultaten.

Deze organische resultaten worden gerangschikt op tientallen parameters. Jouw website verbeteren op deze parameters is waar het bij SEO allemaal om draait.

De meeste van die parameters zijn simpel, maar een backlink is vaak allesbehalve simpel om te verkrijgen. Het is net daarom dat dit vaak een groot en positief verschil kan maken. Het sluit ook aan bij de recente wijzigingen m.b.t. Google’s EEAT documentatie. Waarin autoriteit een steeds belangrijkere rol speelt.

Backlinks verkrijgen op andere kwalitatieve en autoritaire websites is dus een krachtig signaal voor Google om jouw website hoger te rangschikken.

Voor je aan eender wat begint bij online marketing is een grondige audit van cruciaal belang. Zo is dat zeker ook bij backlinks.

Om jouw eigen backlinks te bekijken of deze van concurrenten, kan je gebruik maken van betaalde en gratis tools.

Ahrefs backlink checker

Via de gratis versie van Ahrefs kan je zowel je eigen website als deze van concurrenten nakijken op backlinks. Na het ingeven van de URL zie je een lijst met backlinks. Wanneer je op deze resultaten klikt, kom je op de pagina waar de link staat. Dit kan je leren of het gaat om advertentieruimte, een artikel, een vermelding of iets anders.

Bij de resultaten zie je ook een DR score. Dit is de rating van de domeinnaam in kwestie en is een fictieve score van Ahrefs die toont hoe autoritair en belangrijk een website is. Hetzelfde doet Google, maar deze ‘score’ of ‘beoordeling’ kunnen wij niet zien. Andere betaalde SEO tools hebben ook hun eigen versie van een score of rating.

Wanneer je backlinks nakijkt of mogelijkheden bekijkt, is het dus nuttig om te focussen op de websites met de hoogste score. Deze geven jou ook het beste resultaat.

Ahrefs backlink checker
Ahrefs backlink checker

Neil Patel backlink checker

De gratis versie van Neil Patel is eveneens interessant om jouw website of deze van concurrenten te bekijken op backlinks.

Wanneer je SEO serieus neemt is een betaalde versie van Semrush of Ahrefs aangeraden om dieper in te gaan op de data.

In een ideale wereld krijg je backlinks van zelf zonder veel te doen. Wanneer je goede content maakt en een belangrijke ‘stem’ bent met jouw website, zullen de backlinks vanzelf komen. Of dit is althans de versie die Google ons wil doen geloven.

In de echte wereld is het uiteraard anders. Voor elk belangrijk zoekwoord zijn er wel honderden websites en bedrijven die er om vechten, maar ook die er content voor schrijven.

We lijsten enkele manieren op hoe je aan backlinks kunt komen en jouw positie in de zoekmachines doet stijgen.

Sociale media en forums

Het maken van sociale media profielen zou één van de eerste zaken zijn die je doet als bedrijf. Elk sociaal profiel zal al een backlink geven. Er geregeld iets op plaatsen en hierbij linken eveneens. Deze backlinks zijn eenvoudig om te verkrijgen en geven daarom minder gewicht, maar ze durven al eens vergeten te worden.

Forums vallen ongeveer onder dezelfde noemer. Google weet immers dat een backlink van een forum komt, maar het zijn makkelijke manieren om wat backlinks te krijgen.

Stel je bent nog altijd een installateur van ramen en deuren met jouw bedrijf XYZ, dan vind je gerust tal van fora waar doe-het-zelvers vragen om raad en advies. Hierop antwoorden en linken naar jouw website geeft je dus een makkelijke backlink.

Online bedrijfsgidsen & sectorwebsites

Tal van gemeentes hebben een online pagina waar ze hun lokale bedrijven etaleren met bv. contactgegevens of openingsuren. Bij elke gemeente verschilt dit, maar het is de moeite om dit na te gaan.

Hetzelfde geldt voor je sector. Er zijn tal van sectorgebonden websites waar je je als bedrijf kunt aanmelden. Dit kan soms gratis of betalend.

Hetzelfde voor blogs, magazines en andere websites die binnen jouw sector bekend zijn. Ga daar eens kijken en horen of een backlink mogelijk is.

Let wel op dat je niet onnodig betaalt voor versies van de witte of gele gids. Deze kunnen pusherig zijn in hun sales en geven weinig gewicht als backlink.

Gastbloggen

Gastbloggen is een unieke vorm waarbij je content levert voor een andere website onder de vorm van een artikel. Bij dit artikel wordt jij dan vermeld als auteur wat zo een backlink geeft voor jou als persoon of jouw bedrijf. Voor de andere partij is het ook interessant omdat ze kwalitatieve content krijgen en eventueel ook een bedrag.

Dit is dus een interessante manier, maar vergt de nodige relaties en effectieve autoriteit binnen jouw vakgebied. 

Media, PR & sponsoring

Het gros van kwalitatieve backlinks zijn helaas betalend. Betaalde media, PR en sponsoring zijn hierbij goede manieren om jouw diensten of producten in de kijker te zetten op tal van websites.

Concurrenten analyseren

Door jouw online concurrenten hun backlinks te bekijken, vind je gegarandeerd websites waar zij vermeld staan en je zelf nog niet aandacht. 

Samenvattend

Productpagina’s zijn belangrijke pagina’s op ieders webshop waar je het verschil kunt maken tussen een bezoeker die converteert en een bezoeker die jouw site verlaat.
Gooi dan ook alles in de strijd om te tonen waarom jouw webshop de beste keuze is.

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO