Skip links

Adverteren in zoekmachines (Google Ads), alles wat je moet weten

- Wat zijn Google Ads?
- Hoeveel kost adverteren in Google?
- Kan ik zelf Google Ads maken?
- Kan ik adverteren in andere zoekmachines?
- Hoe bereken ik de ROI op mijn Google advertenties?
- Hoe optimaliseer ik mijn Google Advertenties?
- Hoe optimaliseer ik mijn website voor Google Ads?
- Samenvattend

Google Ads, ook bekend als Google AdWords, zijn advertenties die bovenaan de zoekresultaten op Google worden weergegeven. Ze verschijnen wanneer gebruikers zoeken naar specifieke zoektermen. 

Bedrijven betalen Google om hun advertenties te tonen aan gebruikers die op zoek zijn naar hun producten of diensten, waardoor het een krachtig middel is binnen online marketing.

Wat zijn Google Ads?

Wanneer je iets zoekt op Google krijg je een lijst van resultaten. Bij de meeste resultaten zie je bovenaan eerst enkele advertenties. Dit kunnen producten zijn, maar ook links naar websites. Deze resultaten zijn Google Advertenties.
Hierbij betaal je Google om te verschijnen op basis van bepaalde zoektermen, alsook andere parameters zoals locatie.

Het is een snelle en krachtige manier van online marketing omdat je extra bezoekers krijgt die op dat moment zoekende zijn naar jouw diensten of producten. Je bepaalt ook zelf hoeveel je per dag wilt betalen. Wanneer je jouw website voorziet van enkele stukjes code (bv. via de Google Tag Manager) kan je ook inzetten op conversies.

Hoeveel kost adverteren in Google?

Adverteren in Google kost hoeveel je zelf maar wilt. Google hanteert nl. een veilingsysteem waardoor je zelf kan bepalen hoeveel je budget per dag is, maar ook per zoekterm. Op deze manier worden de advertenties ook gerangschikt. Iemand die meer budget over heeft voor de term ‘airco installeren Brugge’ zal hoger staan dan iemand anders.

Gemiddeld moet je rekenen op 1-2 euro per website klik. Dit kan een pak meer zijn, maar ook een pak minder afhankelijk van jouw doelgroep. Hoe meer concurrentie op een zoekwoord of term, hoe meer dit zal kosten.

Op dit moment is er een actie lopende vanuit Google waarbij je 400 euro advertentiebudget terugkrijgt in maand 2 wanneer je 400 euro spendeert in de eerste maand. Wij raden onze klanten altijd aan om minstens 400 euro per maand te besteden aan Google Ads. Dit komt neer op iets meer dan 10 euro per dag, waarbij je dagelijks toch enkele nieuwe websitebezoekers kunt verwachten.

Kan ik zelf Google Ads maken?

Zelf jouw Google Advertenties aanmaken en beheren kan, maar onze audits leren ons dat dit vaak niet voor de beste resultaten zorgt.
Toch maakt Google het eenvoudig om de advertenties aan te maken en geeft het eenvoudig de resultaten weer.

Ga er gerust mee aan de slag en contacteer ons wanneer het moeilijk wordt.

Kan ik adverteren in andere zoekmachines?

Het verbaast je misschien, maar er zijn nog andere zoekmachines dan Google. Zo is de tweede meest gebruikte zoekmachine in België en Nederland Bing. 

Bing laat ook advertenties toe en het is zelfs mogelijk om je campagnes volledig te kopiëren vanuit Google Ads naar Bing Ads.

Mits adverteren in zoekmachines volgens een veilingprincipe werken, zouden de meeste advertenties in Bing goedkoper moeten uitkomen. Er zit nu eenmaal minder concurrentie op zoektermen in Bing.

Hierdoor kan het interessant zijn om te experimenteren met Bing Ads.

Hoe bereken ik de ROI op mijn Google advertenties?

Google Advertenties zorgen in de eerste plaats voor meer bezoekers. Wanneer je jouw Google Ads koppelt aan jouw Google Analytics, laat dit je toe om deze groep apart te bekijken en bijkomend ook te vergelijken met andere doelgroepen. 

Zo kan je kijken hoe lang een bezoeker uit Google Ads op jouw website zit, hoeveel pagina’s deze gemiddeld bekijken, etc. Hierdoor kun je jezelf afvragen of je wel de juiste doelgroep aantrekt met jouw Google Ads. Stel de meeste bezoekers uit Google Ads zitten slechts 10 seconden op jouw website, terwijl dit voor andere bezoekers meer dan 90 seconden is, dan heb je waarschijnlijk een probleem.

Wanneer je deze doelgroep verder bekijkt, kan je ook bekijken voor welke return ze zorgen. Bij een webshop kan je bekijken welke bestellingen kwamen door een Google Ad bezoeker, maar bij formulieren voor leads, kan je dit even goed doen. Het installeren van de Google Tag Manager kan hierbij helpen.

Let wel op dat niet alles kan worden berekend. Zo kan je ook bezoekers hebben die via Google Ads kwamen, maar pas later overgingen tot actie en zo dus niet worden meegeteld.
Hierdoor raden we altijd een nulmeting aan alvorens te starten met nieuwe vormen van online marketing.

Hoe optimaliseer ik mijn Google Advertenties?

In Google Ads krijg je vanzelf allerlei tips en werken ze zelfs met een percentage als score over hoe goed jouw advertentie opgesteld is. Wanneer je echter enkel maar voor je eigen Google Ads instaat, kun je wat zaken over het hoofd zien.

Bij zoekwoorden is het belangrijk dat je het juiste type ingeeft. We hebben nl. een breed zoekwoord, een woordgroep en een exact zoekwoord

Het is van cruciaal belang dat je niet voor de verkeerde zoektermen wordt getoond en bijgevolg betaalt. Wanneer je airco’s installeert, dan wil je niet gevonden worden voor de opleiding tot airco’s installeren. 

Zo kunnen uitsluitingszoekwoorden ook interessant zijn. Stel je verkoopt kledij op een webshop van bepaalde merken, dan wil je vast niet gevonden worden voor tweedehands kledij zoektermen. 

Andere tips voor het optimaliseren zijn het gebruik maken van extensies, beelden en het geregeld aanpassingen doorvoeren. De kans is groot dat ook jouw online concurrenten dit nauwlettend in de gaten houden. 

De laatste tip, naast het optimaliseren van je website of webshop, is het gebruiken van andere vormen van online marketing in combinatie met Google Ads en zeker retargeting. Mensen die op jouw website komen door Google Ads zijn vaak op dat moment op zoek. Mensen vergelijken en gaan zelden meteen beslissen. Als jij er dan voor kan zorgen dat je nog enkele malen tevoorschijn komt op bv. social, dan heb je een groot voordeel.

Hoe optimaliseer ik mijn website voor Google Ads?

Een groot deel van de ROI bij Google Ads hangt niet af van de advertenties zelf, maar van de website of webshop waar ze terechtkomen.
Vooraleer je dus start met Google Ads is het belangrijk je af te vragen hoe goed jouw site nu reeds converteert. Alvorens budgetten in campagnes te steken, kan het een veel beter idee zijn om de website eerst grondig aan te pakken. Weet je het antwoord niet op deze vraag, laat je dan bijstaan met een audit.

De website, webshop of pagina waar bezoekers op terecht komen vanuit een Google Ads campagne moet geoptimaliseerd zijn voor conversies. Staan je contactgegevens duidelijk in beeld? Is er een duidelijke call-to-action? Straalt het vertrouwen uit?
Dit zijn allemaal belangrijke parameters die bepalen of de bezoeker overgaat tot actie of niet.

Samenvattend

Google Ads zijn advertenties bovenaan de Google-zoekresultaten die bedrijven betalen om aan gebruikers te worden getoond op basis van specifieke zoektermen.

Het is een effectieve manier van online marketing, omdat het bedrijven in staat stelt om potentiële klanten te bereiken op het moment dat ze actief op zoek zijn naar relevante producten of diensten.

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO