Skip links

Website migratie: SEO tips voor een gladde overzet

Gepubliceerd op 30 oktober 2023

- Waar moet je opletten bij een nieuwe website voor SEO?
- Wat is een redirect?
- Hoe pak je redirects aan bij een nieuwe website?
- Wat met de website content?
- Samenvattend

Websites en webshops zijn zodanig ingeburgerd dat de meeste bedrijven en merken niet aan hun eerste proefstuk toe zijn. In die gevallen komt er een nieuwe of vernieuwde variant van de site in de plaats.

Dit proces van een nieuwe site kan zware gevolgen hebben voor jouw SEO en posities in Google. Het is helaas ook een topic waar te weinig mensen aan denken tot het te laat is. Het feit dat er veel cowboys actief zijn in onze sector helpt daar natuurlijk ook niet bij.

Waar moet je opletten bij een nieuwe website voor SEO?

Het online zetten van een nieuwe website is een belangrijk proces waarbij meer komt kijken dan je zou denken.

Op vlak van SEO is het belangrijk dat je de url structuur nakijkt en ervoor zorgt dat deze logisch en geoptimaliseerd is. Elke pagina moet idealiter een unieke en beschrijvende URL hebben die de inhoud ervan weerspiegelt.
Een goed voorbeeld is domein.be/categorie/onderwerpen. Een slecht voorbeeld is dan weer domein.be/iets/nog-iets/nog-eens-iets.
De url helpt Google en andere zoekmachines om de structuur van jouw website te begrijpen.

Daarnaast moet je ook meta-tags (zoals title en meta description) controleren en optimaliseren. Deze geven niet alleen weer waar de pagina of afbeelding over gaat voor gebruikers, maar helpen ook zoekmachines bij het begrijpen en indexeren van de content.

Het is tevens cruciaal om te zorgen voor een mobielvriendelijk ontwerp. Steeds meer mensen surfen via hun smartphone, en Google beloont mobielvriendelijke sites met hogere rankings.

Afbeeldingen moeten geoptimaliseerd zijn, zowel qua bestandsgrootte als alt-teksten. Dit helpt niet alleen bij de laadsnelheid, maar ook bij de vindbaarheid van jouw site in de beeldzoekopdrachten van Google.

Wat is een redirect?

Een redirect is een manier om bezoekers en zoekmachines van de ene URL naar een andere te sturen. Dit is vooral nuttig wanneer je een oude webpagina verwijdert of de URL ervan wijzigt.

Door een redirect in te stellen, zorg je ervoor dat bezoekers niet op een 404 “pagina niet gevonden” terechtkomen, maar in plaats daarvan naar de relevante nieuwe pagina worden geleid. Voor SEO is dit van cruciaal belang, omdat het de linkwaarde van de oude pagina doorgeeft aan de nieuwe.

Wanneer jouw nieuwe website andere URL’s heeft voor dezelfde content is dit van groot belang om toe te passen.

Hoe pak je redirects aan bij een nieuwe website?

Laten we beginnen met een praktisch voorbeeld. 

Voorbeeld:
Jan heeft een webshop in handgemaakte sieraden. Zijn oude website had 300 verschillende URL’s, waaronder productpagina’s van specifieke sieraden, blogberichten over het onderhoud van sieraden en informatieve pagina’s over zijn bedrijf en het productieproces.

Met de lancering van zijn nieuwe website wil Jan ervoor zorgen dat al deze URL’s correct doorverwijzen naar de relevante pagina’s op de nieuwe site, om zo zijn klanten een naadloze ervaring te bieden en zijn SEO-posities te behouden.

Aanpak:

  1. Inventariseer de oude URL’s: Begin met het maken van een uitgebreide lijst van alle 300 URL’s van de oude webshop. Dit kun je handmatig doen, of door tools zoals Screaming Frog of een XML sitemap te gebruiken.
  2. Identificeer de nieuwe URL’s: Naast je lijst met oude URL’s, maak je ook een lijst van alle URL’s van de nieuwe website. Deze kunnen anders zijn qua structuur, naamgeving of indeling.
  3. Match de oude met de nieuwe: Naast elke oude URL, noteer je de corresponderende nieuwe URL waarnaar deze moet doorverwijzen. In sommige gevallen kan een oude URL nu verwijzen naar een algemenere pagina als de specifieke pagina niet meer bestaat.
  4. Stel de redirects in: Gebruik je websitebeheersysteem of .htaccess (voor Apache servers) om de redirects daadwerkelijk in te stellen. In bepaalde systemen zoals bij WordPress bestaan hier ook simpele plugins voor.
    Dit betekent dat als iemand of een zoekmachine probeert de oude URL te bezoeken, ze automatisch worden doorgestuurd naar de nieuwe URL.
  5. Test de redirects: Nadat je alle redirects hebt ingesteld, is het essentieel om ze te testen. Klik door een selectie van de oude URL’s om te zorgen dat ze correct doorverwijzen naar de nieuwe URL’s.
  6. Monitor na livegang: Na het live gaan van de nieuwe website, blijf je het verkeer en eventuele 404-fouten monitoren. Dit zorgt ervoor dat je eventuele problemen vroegtijdig opmerkt en aanpakt.
  7. Het zorgvuldig aanpakken van redirects bij een websitevernieuwing is cruciaal om de SEO-waarde van je oude pagina’s te behouden en je bezoekers een soepele overgang te bieden. Door gestructureerd te werken en alles goed te documenteren, kun je veelvoorkomende problemen en frustraties voorkomen.

Wat met de website content?

Content is de ruggengraat van elke website en speelt een cruciale rol in SEO. Bij het migreren of vernieuwen van een site is het van essentieel belang dat kwalitatieve content behouden blijft en niet verloren gaat.

Controleer de oude site op waardevolle content en zorg ervoor dat deze naar de nieuwe site wordt overgebracht. Dit gaat verder dan alleen tekst; denk ook aan afbeeldingen, video’s en andere media en zoals hierboven besproken ook de url-structuur.

Zorg er ook voor dat de content geoptimaliseerd is voor relevante zoekwoorden en dat deze op een natuurlijke wijze in de tekst zijn geïntegreerd. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig nieuwe, waardevolle content toe te voegen om bezoekers terug te laten keren en de site up-to-date en relevant te houden voor zoekmachines. Dit wordt nl. beloond!

Een vernieuwde website kan een goede start zijn om ook meer inspanningen te leveren op vlak van zoekmachine optimalisatie!

Samenvattend

Bij het overzetten of vernieuwen van een website is het cruciaal om aandacht te besteden aan SEO. Het behouden en optimaliseren van URL-structuren, redirects en content kan het verschil maken tussen behoud van je huidige posities in zoekmachines of het verliezen ervan.

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO