Wat is een gezond conversiepercentage voor mijn webshop?
Laatst gewijzigd op 19 december 2023
Elke webshop is altijd op zoek naar manieren om deze te verbeteren. Een cruciale factor in het succes van je webshop is het conversiepercentage. Maar wat is een gezond conversiepercentage? En hoe kun je het verbeteren?
Lees meer: Verhoog conversies & vertrouwen uit je webshop’s productpagina’s
Lees meer: Conversieratio: Alle info voor jouw website, webshop en online marketing
Lees meer: 8 tips om webshop conversies te verhogen
Wat is de conversiepercentage van mijn webshop?
Een conversiepercentage is een maatstaf voor de effectiviteit van je webshop. Het is het percentage van je bezoekers dat een gewenste actie uitvoert, zoals het kopen van een product. Het berekenen van je conversiepercentage is eenvoudig: het is het aantal conversies gedeeld door het totale aantal bezoekers, vermenigvuldigd met 100.
Veel CMS systemen of analytische tools zoals Google Analytics geven dit ook vanzelf weer, wat het nog makkelijker maakt.
Wat is een goed conversiepercentage?
Het ‘gezonde’ conversiepercentage varieert per branche, maar ook per manier van online marketing die je voert. Gemiddeld ligt een goed conversiepercentage tussen 2% en 5%, maar dit kan variëren afhankelijk van de aard van je producten en je doelmarkt. Ook varieert dit cijfer sterk doorheen de maanden. Tijdens Black Friday zal je bv. sneller bezoekers converteren dan gewoonlijk.
Zit je toch nog met een prangende vraag?
Stel ze ons gerust en we zullen zien wat de sterren voor ons in petto hebben!