Marketingbureau’s gebruiken graag buzzwords en retargeting hoort daar zeker bij. Toch is retargeting geen hete lucht verzonnen door cowboys, maar een krachtig middel om jouw conversies te verhogen. Het is het richten van advertenties op mensen die al eerder op jouw website of profiel zaten. We targeten niet op nieuwe doelgroepen, maar REtargeten op doelgroepen die reeds actie ondernomen.
Wat is retargeting marketing?
Retargeting is het tonen van advertenties aan een doelgroep die jouw bedrijf reeds kent. Vaak bedoelen we hiermee websitebezoekers, al kunnen het ook bezoekers van jouw sociaal profiel (bv. Instagram) zijn of zelfs mensen die in x dagen niet meer op jouw website of profiel keken.
Stel je bekijkt een broek van een leuk hip merk online, dan bestaat de kans dat je achteraf één of meerdere advertenties van datzelfde merk ziet. Dit is een typisch voorbeeld van retargeting.
Soms kan dit als spam ervaren worden, maar wanneer je het niet overdreven inzet, heeft het alleen maar voordelen.
Wat zijn de voordelen van retargeting op sociale media?
Omwille van deze doelgerichtheid, zijn deze advertenties relatief goedkoop naar advertentiebudget toe en een essentieel onderdeel binnen ieders online marketing.
Slechts 1-3% van je websitebezoekers converteert. We moeten er dus alles aan doen om de andere 97% te overtuigen.
Gebruik maken van retargeting kan op zowel Facebook, Instagram, Twitter en Google Ads, maar veelal wordt dit voornamelijk gebruikt op Facebook & Instagram.
Naast het retargeten van websitebezoekers, kan je ook advertenties inzetten op bezoekers van bv. jouw Instagram profiel. Of je kan je advertenties richten op mensen die al lang niet meer op je website zaten. Of enkel de vrouwen die op je website zaten uit de laatste x dagen. … De mogelijkheden zijn vrij eindeloos en dat maakt het net zo interessant voor marketeers om mee aan de slag te gaan.
Hoe maak ik retargeting advertenties?
Vooraleer je gebruik maakt van retargeting advertenties, heb je een zekere basis nodig. Zo heb je de nodige integraties nodig op jouw website of webshop, maar heb je ook een zekere hoeveelheid traffic nodig. Wanneer je slechts 10 bezoekers per dag hebt, is retargeting niet zo interessant. Wanneer je echter honderden bezoekers hebt, wordt het al een pak interessanter.
Om van start te gaan, dien je eerst een stukje code op jouw website te plaatsen. Voor Meta’s platformen zoals Facebook en Instagram is dit de Meta Pixel of de Meta Conversion API. Voor Twitter (nu X) is dit dan weer de Twitter Pixel. Elk platform heeft zo zijn eigen stukjes code, maar ze komen allemaal op hetzelfde neer. Het zijn stukjes cookies op jouw site die ervoor zorgen dat jouw bezoekers gematcht kunnen worden aan hun sociaal profiel. Wanneer je daarna een advertentie richt op deze doelgroep, krijgen jouw websitebezoekers deze te zien.
De meest gebruikte integraties zijn hiervoor deze voor Meta’s platformen. Sinds iOs15 werkt de Meta pixel echter een pak minder omdat Apple dit soort tracking tegenhoudt. Vandaar raden we de Meta Conversion API aan. Deze trackt niet meer door de browser, maar werkt op server niveau waardoor het een pak meer bezoekers kan herkennen.
Vanaf jouw website of webshop deze integraties actief hebben, verzamelen deze allerlei informatie over jouw bezoekers. Nadat deze enige tijd actief zijn, kan je verschillende doelgroepen aanmaken. Bv. de websitebezoekers van de laatste 90 dagen of de websitebezoekers die iets in hun winkelmandje staken of een specifiek pagina hebben bekeken.
Zodra je die doelgroepen hebt, kan je zoals gewoonlijk advertenties maken. Het voordeel hierbij is dat deze mensen reeds informatie hebben over jouw bedrijf. Je weet nl. dat ze al eens op je website keken. Hierdoor kan je andere advertenties tonen dan aan globale, nieuwe doelgroepen die jouw bedrijf nog niet kennen.
Hoe past retargeting binnen mijn online marketing strategie?
Het gebruikmaken van retargeting advertenties past binnen elk bedrijfs online marketing strategie. Echter merken we door onze audits dat slechts weinig bedrijven hier actief gebruik van maken. Dit komt doordat dit extra complexiteit met zich meebrengt, maar ook omdat je meerdere advertenties en campagnes moet opstellen. Toch wegen de voordelen door.
Wij adviseren daarom minstens één (of liefst meerdere) campagnes actief te hebben voor jouw warmste doelgroep zijnde de websitebezoekers uit de laatste x dagen.
Hierdoor ben je zeker dat mensen die interesse hebben jouw boodschappen nog enkele malen zien passeren.
Dit verhoogt jouw conversies maar ook het rendement van jouw andere marketinginspanningen. Qua budget is 10% in retargeting advertenties steken een goede start. Stel je besteedt 10 euro per dag, kan je 9 euro richten op nieuwe doelgroepen en 1 euro op retargeting.
Afhankelijk van jouw situatie en de periode van het jaar kan het renderen om hier meer in te steken. Zo loont het om tijdens acties zoals solden, black friday, feestdagen, … extra in te zetten op retargeting.
Ideetjes voor retargeting
De doelen van retargeting zijn vrij duidelijk. Je wilt in eerste instantie top of mind blijven bij de doelgroep die reeds interesse toonde. Ten tweede wil je deze mensen overtuigen om te converteren.
Verder weten we ook dat deze doelgroep wel al iets of wat weet van jouw diensten of producten omdat ze al een kijkje namen op jouw website of profiel.
Met dit allemaal in ons achterhoofd kunnen we leuke campagnes bedenken. Een standaard idee voor webshops is om een kortingscode te steken in de retargeting campagnes. Zo kan je iedereen bereiken die iets stak in zijn winkelmand of die x tijd op jouw webshop zat, maar niet overging tot bestellen.
Voor gewone websites is het interessant om specifieke campagnes op te stellen op basis van wat ze bekeken op jouw website. Zo kan je een campagne rond jouw vacatures opstellen en deze richten aan alle websitebezoekers die op de /vacature URL keken. Hetzelfde kan je doen voor jouw diensten, productgroepen of andere pagina’s.
De mogelijkheden zijn eindeloos en na wat brainstormen, kom je vast op leuke ideetjes waarmee je aan de slag kunt.
Samenvattend
Ieder bedrijf dat zijn online marketing serieus wilt nemen, zet best een deel van zijn budget in op retargeting advertenties. Hiermee kan je jouw websitebezoekers of een gedeelte ervan terug bereiken op verschillende sociale media kanalen zoals Facebook en Instagram.
Dit is een krachtige manier om twijfelaars alsnog te overhalen en top of mind te blijven, wat jouw conversies ten goede komt.
Dit artikel werd geschreven door KNEET.
Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.
Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?
Mag KNEET je helpen?
Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.
Nieuwe website laten maken?
Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.