Wat is een WordPress thema?
Laatst gewijzigd op 26 november 2023
Een WordPress thema is een verzameling bestanden die het uiterlijk en de functionaliteit van een WordPress website of webshop bepalen.
Het zorgt voor de visuele stijl en lay-out van de site. Er zijn duizenden gratis en betaalde thema’s beschikbaar, ontworpen voor verschillende soorten sites en niches.
Hoe kies je een thema in WordPress?
Bij het kiezen van een WordPress thema is het belangrijk om zowel de niche als de specifieke behoeften van je website in overweging te nemen. Een blog vraagt om een andere benadering dan een e-commerce site. Het thema moet niet alleen de functionaliteit bieden die je nodig hebt, maar ook flexibel genoeg zijn om mee te groeien met je site.
Het afwegen van gratis tegen betaalde thema’s is een andere belangrijke stap. Terwijl gratis thema’s, die beschikbaar zijn in de WordPress themadirectory, een goede keuze kunnen zijn voor zij met een beperkt budget, bieden betaalde thema’s van platforms zoals ThemeForest vaak geavanceerdere functies en betere ondersteuning. Daarnaast is het belangrijk om een thema te kiezen dat regelmatig wordt bijgewerkt en ondersteund voor zowel beveiliging als compatibiliteit met de nieuwste WordPress-versies.
Hoe maak je een WordPress thema?
Als het gaat om het maken van een eigen WordPress thema, beginnen velen met het ontwikkelen van een child thema. Dit is een subthema dat de functionaliteit van een ander thema, het parent thema, overneemt. Dit is een veilige manier om aanpassingen te maken zonder het originele thema te wijzigen. Het is vooral handig voor kleine wijzigingen via eigen code.
Voor zij die volledige controle en maatwerk willen, is het ontwikkelen van een eigen thema vanaf nul of het sterk aanpassen van een bestaand thema een optie, hoewel dit diepgaande kennis van PHP, HTML, CSS en WordPress vereist. Gelukkig bieden veel thema’s, vooral premium, uitgebreide aanpassingsopties via een gebruiksvriendelijke interface, waardoor maatwerk vaak mogelijk is zonder enige code te hoeven schrijven.
Wijzelf, net als vele andere marketingbureau’s gebruiken premium thema’s of child thema’s waar we reeds jaren ervaring mee hebben.
Zie je het bos niet meer door de digitale bomen?
Stuur ons vrijblijvend en wie weet tillen we jouw bedrijf naar een hoger online niveau!