Als eigenaar van een webshop wil je natuurlijk dat je bezoekers niet alleen rondkijken in je winkel, maar ook daadwerkelijk iets kopen. Maar hoe zorg je ervoor dat je websitebezoekers daadwerkelijk overgaan tot aankoop? In dit artikel delen we 8 slimme manieren om de conversie van je webshop te verbeteren.
Vereenvoudig het winkel- en bestelproces
Een van de belangrijkste factoren die de conversie van je webshop kunnen beïnvloeden is het bestelproces. Zorg ervoor dat het bestelproces zo eenvoudig mogelijk is en dat bezoekers geen overbodige informatie hoeven in te vullen. Voorkom bijvoorbeeld dat je bezoekers zich moeten registreren voordat ze een bestelling kunnen plaatsen.
Ook het winkelen moet eenvoudig en vlot gaan. Zet producten meteen in de kijker op de voorpagina, maar zorgen ook dat je makkelijk van het ene product naar het andere product kan navigeren, alsook dezelfde categorie of een andere categorie. Je moet het bezoekers zo simpel mogelijk maken.
Maak gebruik van goede productfoto’s
Bezoekers willen graag zien wat ze kopen. Zorg daarom voor sterke productfoto’s die de producten op een duidelijke manier laten zien. Zorg ervoor dat de foto’s van hoge kwaliteit zijn, inzoombaar zijn en vanuit meerdere hoeken worden getoond. Dit met een witte achtergrond of een effen andere kleur als je geen wit wilt.
Hiernaast kan je productfoto’s toevoegen of foto’s vanuit de echte wereld van het product in gebruik voor extra afwisseling en vertrouwen.
Geef vertrouwen aan je bezoekers
Bezoekers willen graag zekerheid dat ze veilig kunnen bestellen en dat het product ook daadwerkelijk wordt geleverd. Zorg daarom dat je website er betrouwbaar uitziet en plaats vertrouwde keurmerken op je website. Daarnaast kun je reviews en testimonials van klanten plaatsen om het vertrouwen van bezoekers te winnen. Een goede tool hiervoor is Trustpilot, maar Google Reviews kan ook dienen.
Jouw bedrijfsgegevens duidelijk zichtbaar maken, alsook contactmogelijkheden, een chatoptie, instagram integratie, … dragen allemaal bij aan het gevoel van vertrouwen dat je bezoekers nodig hebben.
Biedt verschillende betaalmethoden aan
Niet iedereen wil op dezelfde manier betalen. Door verschillende betaalmethoden aan te bieden, vergroot je de kans dat bezoekers een bestelling plaatsen. Biedt daarom zoveel mogelijk betaalmethoden aan zoals bijvoorbeeld Bancontact, iDEAL, creditcard, PayPal en alle andere methoden aan. Dit kan makkelijk via een betaalpartner zoals Mollie of MultiSafepay.
Klarna is daarbij een recente betaalmethode die webshops toepassen. Als eigenaar krijg jij meteen het geld, maar de klant kan dit later betalen.
Het is ook aan te raden om de beschikbare betaalmethoden weer te geven door middel van icoontjes doorheen de webshop.
Maak gebruik van upselling en cross-selling
Maak gebruik van upselling en cross-selling om de waarde van een bestelling te verhogen. Door bijvoorbeeld aan te geven welke producten goed bij elkaar passen of door een duurder alternatief aan te bieden, kun je de klant verleiden om meer te kopen.
De winkelmandpagina is altijd een goede plek om dergelijke producten te etaleren.
Maak gebruik van social proof
Mensen zijn geneigd om te doen wat anderen doen. Door social proof toe te passen, kun je de conversie van je webshop verhogen. Dit kan bijvoorbeeld door het aantal verkochte producten of het aantal klanten dat je hebt geholpen te vermelden op je website.
Denk hierbij aan Google reviews, Trustpilot of webshop keurlabels.
Je kan ook foto’s delen van klanten of influencers met jouw producten. Ook dit zorgt voor extra vertrouwen. Dit kan bv. door een Instagram integratie.
Maak je website mobielvriendelijk
Steeds meer mensen maken gebruik van hun mobiel om online te shoppen. Zorg voor een responsief design, waarbij je website zich aanpast aan het schermformaat van de bezoeker.
Een goede tip kan zijn om bepaalde elementen op mobiel anders weer te geven dan op pc.
Verlaag verzendkosten
Verzendkosten betalen doet niemand graag. Overweeg daarom om een stuk van deze kost op jou te dragen. Een hulp daarbij kunnen verzendtools en partners zoals Sendcloud zijn die ervoor zorgen dat je goedkoper verzendlabels kunt maken en minder tijd spendeert aan het verzendproces.
Het is eveneens een goede strategie om het verzenden gratis te maken vanaf een bepaald bedrag of tijdens bepaalde acties en periodes van het jaar. Zo zijn bezoekers geneigd meer te bestellen om geen verzending te hoeven betalen.
Het is dan wel zo slim om dit te melden doorheen de website door bv. een banner te plaatsen met ‘Gratis verzending vanaf 50 euro’, of dit weer te geven op de winkelmandpagina.
Naast duidelijke regels en communicatie over het verzenden, is een goed retourbeleid ook essentieel voor iedere webshop. Zo vermijd je gedoe met klanten.
Samenvattend
Er zijn talloze manieren om de conversie van je webshop te verbeteren. Door het vereenvoudigen van het bestelproces, het gebruik van goede productfoto’s, social proof en het aanbieden van verschillende betaalmethoden, kun je de kans vergroten dat bezoekers daadwerkelijk een bestelling plaatsen. Door deze tips toe te passen, kun je ervoor zorgen dat de conversies stijgen.
Mag KNEET je helpen?
Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.