De belangrijkste pagina’s van elke webshop zijn zonder twijfel de productpagina’s. Deze optimaal instellen en onderhouden, zorgt voor een hogere conversie en meer vertrouwen bij je klanten.
Tegenwoordig vinden we alles online terug en zijn we als online shoppers ontzettend kritisch geworden. Onderstaande tips en voorbeelden zijn dan ook een must geworden om bezoekers te overtuigen en te winnen.
De basiszaken van een productpagina
Elke productpagina heeft enkele basiszaken nodig.
- Productitel
- Prijs
- Afbeeldingen en/of video’s
- Productbeschrijving
- Categorie
- Voorraadstatus
Dergelijke informatie is essentieel en moet dan ook goed worden weergegeven.
Hierbij heb je ruimte om het design te stylen zoals je zelf wilt en met eigen vrijheid voor de branding van je merk.
Geraak je er zelf niet aan uit, haal dan gerust wat inspiratie van grotere webshops om inspiratie op te doen.
De productpagina van Nike toont meerdere afbeeldingen en focust zich vooral op de voorraad van verschillend maten. Nike is al zo gekend dat extra vertrouwen minder belangrijk is.
Ook toont het duidelijk de integratie met Klarna.
De productpagina van JBC toont de belangrijkste informatie, alsook verdere informatie onder een ‘accordion’. Wanneer je hierop klikt, klapt er meer tekst open. Dit is een handige manier om extra informatie te tonen zonder veel ruimte te verliezen.
We zien ook dat JBC de vele reviews van Trustpilot in de kijker zet.
De productpagina van Bol.com straalt op verschillend manieren vertrouwen uit en focust voornamelijk op het tonen van andere producten en de boodschap wanneer je het product bij je thuis kan verwachten.
Vertrouwen uitstralen op jouw webshop
Bij een webshop is vertrouwen uitstralen nog belangrijker dan bij eender welk website. Krijg je als bezoeker niet het nodige vertrouwen, dan ga je niet over tot bestellen. Zo simpel is dat.
Vertrouwen uitstralen, kan je op verschillende manieren. Het beste is waarschijnlijk echte reviews. Dit kan je via integraties zoals Trustpilot, maar even goed via Google reviews.
Op een webshop kan je ook via social proof extra vertrouwen uitstralen. Koppel je Instagram en voeg beelden van jezelf of klanten toe aan de productpagina’s of je gehele webshop. Ook dit helpt nieuwe bezoekers duidelijk te maken dat je een echt bedrijf bent.
Bezoekers willen ook meteen weten hoe er betaald kan worden. Dit kan je ook makkelijk tonen door kleine betaal-iconen in de footer te plaatsen of op de productpagina. Hetzelfde geldt voor de verzending. Misschien biedt je wel CO2 neutrale verzending aan. Zet dit dan in de kijker.
Hetzelfde kan gezegd worden voor jouw openingsuren, adres en mogelijkheden voor contact. Een integratie met een chat app, kan hier zeker ook bij helpen.
Belangrijke informatie tonen
Op jouw productpagina en webshop dien je ook tal van belangrijke en wettelijke informatie tonen. Bezoekers willen zo snel mogelijk weten hoe ze kunnen betalen, hoeveel de verzending kost, vanaf welk bedrag verzending gratis is, hoe het zit met retours, etc.
Het is dus van essentieel belang om deze informatie zo duidelijk mogelijk te presenteren zodat bezoekers niet onnodig moeten zoeken. Zo haken bezoekers af van jouw webshop om elders te kijken.
Upsells & cross sells
Om ervoor te zorgen dat jouw webshop gebruiksvriendelijk is, dien je bezoekers makkelijk te leiden doorheen jouw site. Vanaf de ene productpagina moet je dus snel kunnen schakelen naar gelijkaardige producten, varianten of andere producten binnen dezelfde categorie.
Dit kan je aanpakken met upsells en crossells, zowel op de productpagina als in de winkelmandpagina, maar ook door gelijkaardige producten te tonen onderaan de huidige productpagina.
Samenvattend
Productpagina’s zijn belangrijke pagina’s op ieders webshop waar je het verschil kunt maken tussen een bezoeker die converteert en een bezoeker die jouw site verlaat.
Gooi dan ook alles in de strijd om te tonen waarom jouw webshop de beste keuze is.
Dit artikel werd geschreven door KNEET.
Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.
Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?
Mag KNEET je helpen?
Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.
Nieuwe website laten maken?
Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.