Skip links

Waarom je website geen verkeer krijgt (en wat je eraan kunt doen)

Gepubliceerd op 21 oktober 2025

- Nulmeting
- Je website is niet zichtbaar in Google
- Je publiceert te weinig (of geen) waardevolle content
- Je website krijgt geen verwijzingen (backlinks)
- Je promoot je website niet actief
- Nog tips
- Samenvattend

Je website of webshop ziet er goed uit, alles werkt… maar de bezoekers blijven uit. Frustrerend, want je investeerde tijd en geld, en toch lijkt niemand je te vinden.
Het probleem? Een website op zich is geen garantie voor verkeer. Zonder een strategische aanpak op vlak van SEO, content en promotie, blijf je onzichtbaar in Google.

In dit artikel ontdek je de belangrijkste redenen waarom websites weinig bezoekers krijgen én vooral hoe jij dat kunt omdraaien.

0) Nulmeting

Voor we beginnen, is het van belang dat je weet hoe de resultaten zijn. Dit noemen we een nulmeting en is dan ook stap 0.

Via gratis tools zoals Google Analytics en Google Search Console, krijg je een uitstekend beeld over het verkeer van je website of webshop. Alsook hoe je pagina’s scoren in de resultaten van zoekmachines.

Belangrijke vragen zijn:
– Hoeveel bezoekers heb ik per dag/week/maand?
– Vanwaar komen deze bezoekers? Via Google, via advertenties, … ?
– Hoe verschilt dit verkeer naargelang periodes?
– …

Met deze informatie in je achterzak, kunnen we kijken naar de oorzaken en oplossingen.

1. Je website is niet zichtbaar in Google (SEO-problemen)

Het zou je verbazen, maar het kan zijn dat je website of webshop gewoon niet zichtbaar zijn in Google. Of nog waarschijnlijker: dat deze niet goed genoeg scoort in Google.

Hier kunnen 1001 redenen verantwoordelijk zijn zoals:
– Geen indexering (robots.txt of no-index tags)
– Trage laadtijd
– Gebroken links
– Onduidelijke URL-structuur

Dat je site niet zichtbaar is in zoekmachines is eerder onwaarschijnlijk. De kans is groter dat je wel vindbaar bent, maar geen verkeer krijgt uit zoekopdrachten.

Veel websites missen focus: ze gebruiken te algemene termen waar heel de sector al op concurreert. In dergelijke gevallen is het belangrijk om te focussen op specifiekere zoektermen die aansluiten bij je doelgroep.
In plaats van te richten op ‘zwembad laten bouwen’, probeer eerst te scoren op ‘hoe lang duurt de bouw van een zwembad’.

2. Je publiceert te weinig (of geen) waardevolle content

Google beloont sites die regelmatig waardevolle content publiceren.
Zonder blog, nieuwssectie of landingspagina’s blijft je site statisch, wat dodelijk is voor je resultaten.

Zowat elke website maakt deze fout. Iets online op sociale media plaatsen is nu eenmaal eenvoudiger dan een artikel op je site, maar is ook ‘hipper’ en ‘trendier’. Echter kan je dezelfde content makkelijk verpakken zodat je zowel je site update, als je nieuwsbrieven en marketing.

Focus dus op maandelijkse blogartikels, (klant)cases, handleidingen, FAQ-pagina’s en andere vormen van content op je site.

Om te scoren op vlak van SEO heb je twee zaken nodig: content & backlinks.

Google ziet deze backlinks als ‘stemmen van vertrouwen’. Hoe meer jouw site vermeld wordt op andere sites, idealiter binnen je sector, hoe beter dit vertrouwen zal zijn. En bijgevolg: hoe hoger jouw content zal scoren.
Als niemand naar je website linkt, is dat een signaal dat je (nog) geen autoriteit hebt.

Oplossingen:
– Werk samen met partners die naar je site kunnen linken.
– Publiceer persberichten of gastblogs.
– Vermeld je bedrijf en site op alle lokale directories die je vindt.
– Koop zeker geen valse backlinks!

4. Je promoot je website niet actief

Tot nu toe, lag de focus op SEO. Maar zoals je weet, is dit slecht een klein onderdeel. Verkeer naar je website kan ook komen van buiten Google. Denk hierbij aan sociale media (LinkedIn, Instagram, Facebook), e-mailmarketing, advertenties (SEA, Meta Ads, etc), samenwerkingen of ouderwetse sales.

Een combinatie van organisch en betaald verkeer werkt het best. In Google Analytics kan je perfect nagaan via welke kanalen je verkeer komt.

5. Nog tips

Er zijn nog 1001 redenen waarom je site geen traffic krijgt. Dus als stap 5, krijg je tal van tips. 🙂

– Link je genoeg naar je website vanuit andere kanalen?
– Is de content die je toevoegt op je site wel effectief waar mensen op zoeken?
– Je website is niet mobielvriendelijk. Veruit de meeste bezoekers komen via smartphones. Is deze ervaring niet gebruiksvriendelijk, zal je afgestraft worden.
– …

Samenvattend

Een website zonder bezoekers is geen ramp, zolang je weet waarom.
De sleutel ligt in zichtbaarheid, waardevolle content en promotie.

Bij KNEET analyseren we je site met alle plezier gratis, leggen de oorzaken bloot en helpen we je groeien. Laat dus van je horen!

Dit artikel werd geschreven door KNEET.

Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.

Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.





    Nieuwe website laten maken?

    Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.

    MEER INFO