Skip links

Hoe aanvaard ik betalingen op mijn webshop?

Laatst gewijzigd op 28 november 2023

Als marketingbureau zien we dagelijks hoe belangrijk het is om het betalingsproces in je webshop zo soepel mogelijk te laten verlopen. Het is niet alleen een kwestie van technologie; het gaat om het opbouwen van vertrouwen en het bieden van gemak aan je klanten.

Welke betalingsmethoden moet ik allemaal aanvaarden?

De betalingsmethoden die je moet accepteren hangen af van je doelmarkt en klantenbasis. Over het algemeen raden we aan om zoveel mogelijk opties aan te bieden en het jouw klanten zo eenvoudig mogelijk te maken.

Zorg dus dat je creditcards aanvaardt, maar evengoed PayPal, Apple Pay, Google Pay, Bancontact, ING, Belfius, KBC, etc.
Bankoverschrijvingen lijken ouderwets, maar dit aanbieden is ook een goed idee en kost je geen transactiekosten.

Wanneer je echter de kosten wilt drukken, kan het weliswaar interessant zijn om je af te vragen of bepaalde betalingsmethoden wel essentieel zijn. Zo kosten transacties via credit cards vaak veel meer dan via bancontact.

Achteraf betalen met Klarna is nog zo een overweging. Het kan je meer bestellingen opleveren, maar het kan ook zorgen voor extra retours.

Wat kost een payment service provider?

De kosten kunnen variëren, maar liggen tegenwoordig erg in lijn voor kleinere webshops. Het gaat dan vaak om de transactiekosten per betalingsmethoden. Vaak is dit een percentage of een vastbedrag plus percentage.

Soms kunnen er ook abonnementskosten of extra kosten zoals chargebacks of valuta-omreking plaatsvinden.

Welke payment service provider raden jullie aan?

Wij raden Mollie en MultiSafepay als betaalpartners aan. Vooral Mollie is erg gebruiksvriendelijk en laat ook toe het betaalscherm aan te passen met je logo en beelden, wat voor extra vertrouwen zorgt.

Zit je toch nog met een prangende vraag?

Stel ze ons gerust en we zullen zien wat de sterren voor ons in petto hebben!

CONTACTEER ONS