Skip links

Hoe koop je volgers?

Laatst gewijzigd op 7 december 2023

In de digitale wereld van vandaag is de populariteit op sociale media, zoals Instagram, een waardevolle valuta geworden. Veel mensen en bedrijven streven naar een groot aantal volgers om hun zichtbaarheid en invloed te vergroten, of laat ons eerlijk zijn, als statussymbool.
Helaas is dit als bedrijf compleet verkeerd en raden we alles en iedereen aan om niet (meer) vast te staren aan aantal volgers en vind-ik-leukjes. 

Hoe koop je nu volgers voor Instagram?

Niet! Je doet dat niet! Noppes, nee, nein, non, pas!

Je doet dat niet!

Wil je het toch?
Ben je zeker?
Wil je dat jouw Instagram gestraft wordt en dat je niks van organisch bereik gaat krijgen?
Oké. Google ‘buy instagram followers‘ en je zult wel enkele clickfarms vinden.

Wat zijn de risico’s van het kopen van volgers?

Wanneer je overweegt volgers te kopen, is het essentieel om de potentiële risico’s te begrijpen. Hoewel het op het eerste gezicht een snelle manier lijkt om je sociale media-aanwezigheid te vergroten, zijn er eigenlijk alleen maar nadelen.

Instagram verbiedt bijvoorbeeld de praktijk voor zakelijke accounts en kan accounts verwijderen die betrapt worden op het kopen van volgers. Echter zien we dat deze accounts niet verwijderd worden, maar van zelf ‘gestraft’ worden. Deze zullen hun berichten steeds minder en minder getoond zien worden bij hun (echte) volgers waardoor het bereik helemaal in stort. Het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken.

Bovendien kan het kopen van volgers leiden tot een daling van je geloofwaardigheid en interactie, aangezien gekochte volgers vaak inactief zijn en niet betrokken bij je inhoud.

Kan je zien of iemand volgers heeft gekocht?

Dat kan zeker!
Meestal valt het op. Pagina’s en profielen met een groot aantal volgers op Instagram die weinig vind ik leukjes hebben in verhouding zijn vaak een teken aan de wand. Helaas is dit niet altijd correct. Sommige merken kunnen aan populariteit hebben ingeboet over de jaren heen.

Toch is deze manier een goede maatstaf. We noemen dit het engagement ratio. De verhouding van betrokkenheid bij een bericht in opzicht van het aantal volgers. Dit wordt steeds vaker gebruikt om de ‘waarde’ van een influencer te berekenen of influencers met elkaar te vergelijken in plaats van te kijken naar het aantal volgers. Net omdat dit weinig zegt.

Als je echt bewijs wilt om te zien of een profiel volgers heeft gekocht, moet je het aantal volgers dagelijks bijhouden. Dit gebeurt automatisch met tools zoals Socialblade.
Deze houdt tal van data bij van profielen, waardoor je een plotse en onverklaarde stijging in volgers snel ziet.

Zit je toch nog met een prangende vraag?

Stel ze ons gerust en we zullen zien wat de sterren voor ons in petto hebben!

CONTACTEER ONS