Skip links

Welke hashtags moet ik gebruiken op sociale media?

Laatst gewijzigd op 7 december 2023

Hashtags lijken cruciaal voor het vergroten van je bereik op sociale media. Ze bundelen berichten onder een gemeenschappelijke noemer, waardoor gebruikers gemakkelijk content kunnen vinden die hen interesseert. Maar is dat wel zo? En welke gebruik jij het beste?

Wat doet een hashtag op sociale media?

We vragen ons best eerst af wat hashtags doen. Mensen geloven vaak dat het toevoegen van 20 hashtags hun bericht zal helpen. Als we die zelfde mensen dan vragen hoe vaak ze al op een hashtag hebben geklikt, wordt het stil.

Een hashtag meer of minder, gaat eigenlijk weinig doen. Je kan uiteraard wat vind ik leukjes meer krijgen, maar zelden zal dit komen van ‘echte’ profielen of mensen uit je doelgroep.
Het helpt eerder Instagram & Facebook om jouw bericht te begrijpen. Foto’s kunnen niet bekeken worden door algoritmes, waardoor de tekst en hashtags een clou kunnen geven.

Hoeveel hashtags gebruik ik op Facebook & Instagram?

Voor Facebook raden we aan om geen hashtags te gebruiken. Dat heeft totaal geen zin.
Voor Instagram raden we aan niet meer dan een vijftal te gebruiken, waarbij je kiest voor kwalitatieve hashtags die passen bij je bedrijf zoals bv. je USP’s. Stel je verkoopt natuurlijk make-up ga dan voor #merknaam #makeup #crueltyfree #allnatural bv.
Maar ook hier: less is more. We zien Dior ook niet met 20 hashtags onder elke foto communiceren, toch?

Zit je toch nog met een prangende vraag?

Stel ze ons gerust en we zullen zien wat de sterren voor ons in petto hebben!

CONTACTEER ONS