Hoe je een mailinglijst opbouwt en je eerste nieuwsbrief verzendt
Een mailinglijst opbouwen en een nieuwsbrief versturen is een geweldige manier om in contact te blijven met je klanten, abonnees en volgers. Dit is vaak ook het eerste dat nieuwe bedrijven ondernemen naast online marketing via sociale media.
E-mailmarketing stelt je in staat om waardevolle informatie te delen, updates te geven over jouw bedrijf en om potentiële klanten te informeren over nieuwe producten, diensten en aanbiedingen. Maar hoe bouw je een mailinglijst op en verzend je de eerste nieuwsbrief? Hieronder vind je een stap-voor-stap handleiding.
Stap 1: Verzamel je contacten
Om ervoor te zorgen dat jouw nieuwsbrief aankomt, is het essentieel dat je mailadressen hebt. Daarom is het belangrijk om bij te houden naar wie je de nieuwsbrief wilt sturen. Je kan dit manueel bijhouden in het begin, maar het is aangeraden om dit automatisch te laten plaatsvinden. Zo kan je jouw mailsysteem integreren met jouw website, webshop, CRM tool, klantenklaart, boekingssysteem, … .
Naarmate jouw bedrijf groeit, zal deze lijst groter worden en zal de return on investment ook toenemen. Het is echter aan te raden om vanaf het begin een goed systeem te onderhouden om deze contacten bij te houden. Werk bijvoorbeeld met segmentatie om onderscheid te maken tussen B2B- en B2C-contacten, of op basis van andere parameters zoals taal of klanttype. Dit kan veel tijd besparen in de toekomst en verzekeren dat je al die data al vanaf het begin bijhoudt.
Stap 2: Kies een e-mailmarketing platform
Als tweede stap kies je een e-mailmarketing platform om deze adreslijsten in te steken. Er zijn verschillende opties beschikbaar, zoals Mailchimp, Brevo of MailerLite. Elk platform heeft zijn eigen functies en prijzen, dus kies degene die het beste past bij jouw behoeften en budget.
Kijken naar integraties is altijd interessant als je bv. gebruikmaakt van een bepaald systeem of je zeker wilt zijn dat jouw website of webshop gelinkt kan worden.
Stap 3: Maak jouw eerste nieuwsbrief
Nu je één of meerdere mailinglijsten hebt opgebouwd, is het tijd om jouw eerste nieuwsbrief te maken. Kies een sjabloon en begin met het toevoegen van jouw inhoud. Zorg ervoor dat de nieuwsbrief informatief en aantrekkelijk is, maar dat deze ook zeker jouw merk vertegenwoordigt.
Het is ook belangrijk om een duidelijke call-to-action op te nemen, zoals een knop om een product te kopen of om een blogpost verder te lezen.
Probeer op voorhand al na te denken over het doel van jouw nieuwsbrief. Wil je een korting in de kijker zetten of nieuws delen? Wees ook niet bang om verschillende boodschappen te brengen in één nieuwsbrief. In tegenstelling tot online marketing op Facebook en Instagram bv., mag je gerust meerdere topics behandelen in eenzelfde niuwsbrief.
Pas dan weer wel op dat je niet elke maand een nieuwsbrief verstuurt met kortingen of dezelfde ‘zever’. Zorg voor een gezonde mix van topics zodat jouw abonnees geïnteresseerd blijven.
Stap 4: Verzend jouw nieuwsbrief
Nadat je jouw nieuwsbrief hebt gemaakt, is het tijd om deze te verzenden. Plan de verzending van de nieuwsbrief in zodat deze op een geschikt moment aankomt bij jouw abonnees. Voor B2B raden we aan tijdens de kantooruren, voor B2C is er meer vrijheid om te kiezen.
Verstuur niet te veel nieuwsbrieven, maar ook niet te weinig. Het vinden van het juiste interval is afhankelijk van jouw bedrijf en jouw publiek. We raden aan om te starten met één nieuwsbrief per maand op voorwaarde dat de inhoud waardevol blijft. Naast de maandelijkse nieuwsbrief kan je dan ook gebruik maken van mailautomatisatie.
Stap 5: Analyseer de resultaten
Na het verzenden van jouw nieuwsbrief is het belangrijk om de resultaten te analyseren. Bekijk de open- en klikpercentages om te zien hoe jouw abonnees reageren op de inhoud van jouw nieuwsbrief. Gebruik deze informatie om jouw volgende nieuwsbrief te verbeteren.
Een open rate van 25% is gemiddeld. Dit is echter wel sterk afhankelijk van de grootte van je lijst en ook de kwaliteit van je eigen data. Gebruik dus zeker je gezond verstand om deze cijfers te interpreteren en schrik niet als mensen zich afmelden.
Samenvattend
Het opbouwen van een mailinglijst en het verzenden van een nieuwsbrief is een krachtige manier om jouw bedrijf of merk te promoten en in contact te blijven met jouw klanten.
Het is belangrijk om hierbij een e-mailmarketingplatform te kiezen dat past bij jouw behoeften en budget, jouw contactenlijsten up to date houden en een aantrekkelijke nieuwsbrief te maken. Door de resultaten van jouw nieuwsbrief te analyseren, kun je inzicht krijgen in wat werkt en wat niet, en de kwaliteit van jouw nieuwsbrief verbeteren. Blijf consistent en biedt waardevolle informatie aan waar jouw lezers baat aan hebben.
Dit artikel werd geschreven door KNEET.
Wij zijn een Belgisch marketingbureau met een sterke focus op online marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en Google Ads. Daarnaast bouwen en optimaliseren we converterende websites en webshops.
Sinds 2016 kenden we al 100+ tevreden klanten in tal van sectoren.
Maken we binnenkort eens vrijblijvend kennis?
Mag KNEET je helpen?
Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.
Nieuwe website laten maken?
Wij maken sinds 2016 winstgevende websites & webshops voor tal van KMO’s, merken en ondernemers.