Skip links

Hoe je meer uit jouw contactformulieren haalt

- Minimaliseer het aantal velden
- Gebruik conditionele opmaak waar mogelijk
- Automatische feedback
- Duidelijke opvolging
- Automatische mails
- Samenvattend

Bij elke website is het belangrijk om jouw bezoekers gemakkelijk contact met je te laten opnemen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat contactformulieren een belangrijk onderdeel van bijna elke website zijn. Maar het hebben van een contactformulier op jouw website is slechts het begin.

Om het meeste uit jouw contactformulieren te halen, moet je ervoor zorgen dat ze effectief zijn en jouw bezoekers aanmoedigen om contact met je op te nemen. Hieronder vind je enkele tips om jouw contactformulieren te optimaliseren.

Minimaliseer het aantal velden

Niemand houdt van lange formulieren, dus het is belangrijk om het aantal velden tot een minimum te beperken. Vraag alleen om de informatie die echt nodig is, zoals de naam, het e-mailadres en het bericht. Door minder velden te gebruiken, is de kans groter dat bezoekers het formulier invullen en versturen.

Stel jezelf hierbij altijd de vraag of er velden overbodig zijn. Indien iemand zijn bedrijf invult, is het dan nog nodig dat er een adres wordt opgegeven? Deze informatie kan je natuurlijk zelf opzoeken waardoor je de bezoeker minder moeite laat doen. Dit hangt uiteraard sterk af van het formulier in kwestie.

Het is echter wel belangrijk dat je al de nodige informatie ontvangt, zodat je geen tijd verliest met over en weer gaan, alsook tijd verliest aan leads die niets konden worden.

Hierdoor is het aan te bevelen om meerdere contactformulieren te gebruiken. Zo kan je bezoeker zelf beslissen om meer/minder in te vullen en verhoog jij je kansn.

Gebruik conditionele opmaak waar mogelijk

Als jouw formulier meerdere onderwerpen bevat waaruit bezoekers kunnen kiezen, kun je gebruikmaken van conditionele opmaak/velden om het formulier te vereenvoudigen.
Dit betekent dat bepaalde velden alleen verschijnen als een specifieke optie is geselecteerd. Door deze aanpak te gebruiken, kan het formulier korter en gemakkelijker te begrijpen zijn.

Hiermee kan je bezoekers ook ‘verleiden’ omdat er initieel minder velden stonden. Pas nadat ze al interactie toonden, komen er extra velden tevoorschijn.

Dit is ook een ideale oplossing om meerdere velden in één te steken. Hierdoor kan je verschillende redenen van contact bundelen.

Contactformulier
Contactformulier

Automatische feedback

In sommige gevallen zijn er bepaalde velden die je automatisch kunt invullen voor de gebruiker. Dit kan afhankelijk zijn van hun eerder contact met je, maar ook met hun eerder gegeven informatie.
Bv. iemand vult zij btw-nummer in, dan kan je op basis van dit btw-nummer vanzelf de naam van het bedrijf invullen, alsook het adres door een koppeling in te bouwen.

Indien je een veld niet kan invullen, kan je er wel voor zorgen dat deze zo duidelijk mogelijk zijn. Bij een meerkeuzeveld kan je al een default waarde instellen.

Duidelijke opvolging

Het is belangrijk om jouw bezoekers te laten weten of hun bericht is ontvangen en hoe snel op gereageerd zal worden. Evengoed is het belangrijk om duidelijk weer te geven als er iets misging. Wanneer je potentiële klant een verkeerde waarde ingeeft, moet je dit wel duidelijk melden.

Enkele automatische reacties kunnen hierbij helpen.

Bij een correct verstuurd contactformulier kan je aan de hand van een doorverwijzing naar een specifieke pagina of een automatische mail de nodige extra informatie meedelen. Voor veel bezoekers kan dit extra bevestiging geven.

Automatische mails

Een andere must-do is jouw contactformulier linken met jouw mailprogramma of een aparte database. Hierdoor groeit je mailbestand dagelijks en kan je de extra informatie zoals naam, locatie, interesse vanzelf laten ingeven. Dit zorgt voor extra mogelijkheden bij je e-mailmarketing.

Het is soms ook moeilijk om snel te reageren op alle ingediende formulieren. Door een automatische reactie te sturen, weet de bezoeker dat zijn/haar bericht is ontvangen en dat er binnenkort een antwoord volgt.

Je kan hierin zelf nog verder gaan en een hele reeks automatische emails op instellen.

Samenvattend

Door deze tips te gebruiken, kun je meer uit jouw contactformulieren halen.

Het is belangrijk om jezelf in de schoenen te plaatsen van je bezoeker en na te gaan of het formulier aan de nodige verwachtingen voldoet.

Mag KNEET je helpen?

Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.