E-mail marketing is een krachtige manier om potentiële klanten te bereiken en bestaande klantrelaties te onderhouden. Het is een van de meest effectieve en kostenefficiënte manieren om jouw diensten en merk te promoten.
Echter, als je handmatig elk aspect van jouw e-mailmarketingproces beheert, kan dit een tijdrovende en inefficiënte taak zijn waardoor de moed je soms in de schoenen kan vallen. E-mail automatisering biedt een oplossing om jouw marketingproces te stroomlijnen en jouw productiviteit te verbeteren. Hier zijn 5 manieren om aan de slag mee te gaan.
Geautomatiseerde welkomstreeks
Met een geautomatiseerde welkomstreeks kunt u nieuwe abonnees verwelkomen en hen direct kennis laten maken met jouw merk en producten. Een welkomstreeks kan bestaan uit een reeks e-mails die op vaste intervallen worden verzonden en die de ontvanger informatie geven over jouw bedrijf en aanbiedingen. Hierdoor blijven nieuwe abonnees betrokken en op de hoogte van jouw merk.
Eenmaal ingesteld, draait de automatisering continu en hoeft er alleen nog maar aandacht besteed te worden aan het up to date houden van de inhoud. Het toevoegen van contacten gebeurt idealiter ook automatisch. Dit kan eenvoudig door het koppelen van je kassasysteem, website of reservatiesysteem.
Verlaten winkelwagen e-mails
Verlaten winkelwagen e-mails zijn een effectieve manier om jouw klanten te herinneren aan hun achtergelaten winkelwagentjes en hen aan te moedigen om hun aankoop te voltooien. Met e-mail automatisering kan je een verlaten winkelwagen e-mail automatisch verzenden en de klant de mogelijkheid bieden om hun aankoop af te ronden, eventueel met een korting er nog bij.
Dit is een must have campagne voor iedere webshop en is vaak zelfs eenvoudig in te stellen met de meeste systemen.
Geautomatiseerde follow-up e-mails
Een geautomatiseerde follow-up e-mail is een effectieve manier om jouw klanten betrokken te houden bij jouw bedrijf en hen aan te moedigen om terug te keren naar jouw website. Dit kan bijvoorbeeld een e-mail zijn die een klant na een aankoop ontvangt met aanvullende producten of een uitnodiging om een review te schrijven. Deze e-mails kunnen automatisch worden verzonden en gepersonaliseerd op basis van het gedrag van de klant op jouw website of in jouw zaak.
Verjaardags- en jubileume-mails
Een verjaardags- of jubileummail is een geweldige manier om jouw klanten te laten zien dat je om hen geeft. Met e-mail automatisering kan je deze e-mails van tevoren plannen en automatisch verzenden op de juiste dag. Hiermee kan je jouw klanten een speciaal aanbod of kortingscode sturen om hun verjaardag te vieren en hen aanmoedigen om bij je te blijven winkelen.
Segmentatie en personalisatie
Segmentatie en personalisatie zijn essentiële elementen van e-mailmarketing en in het bijzonder elke vorm van automatisering.
Hiermee kan je jouw abonnees segmenteren op basis van verschillende criteria, zoals aankoopgeschiedenis, interesses of demografie. Vervolgens kan je geautomatiseerde e-mails verzenden die zijn afgestemd op de specifieke interesses, behoeften of gedrag van elke groep. Dit kan resulteren in een hogere open rate, click-through rate en conversieratio.
Dit kan je uiteraard ook toepassen bij standaard nieuwsbrieven.
Samenvattend
E-mail automatisering biedt een scala aan mogelijkheden om jouw marketingproces te stroomlijnen. Door het automatiseren van nieuwsbrieven zoals welkomstreeksen, verlaten winkelwagen e-mails, follow-up e-mails, verjaardagsmails, maar even goed gebruik te maken van segmentatie en personalisatie, kan je tijd en moeite besparen. Bovendien kan je met e-mail automatisering jouw klanten beter betrekken en jouw conversieratio verhogen. Het is dus de moeite waard om te overwegen om e-mail automatisering te integreren in jouw e-mailmarketingstrategie.
Mag KNEET je helpen?
Laat je gegevens na zodat we vrijblijvend kunnen praten over wat je reeds online doet.