Ik ga ervan uit dat je weleens wat kocht online. Je bent dan ongetwijfeld vertrouwd met de bevestigingsmail en de mail met de link om je pakje te volgen. Zoiets heten we transactionele mails, mails die automatisch verzonden worden op basis van bepaalde acties.

Ik hoor je al zeggen ‘wij hebben geen webshop, wat nu?’. Niet getreurd! Eender welke business kan inspelen op transactionele mails. Welke dienst of product je ook verkoopt, er zijn een hoop terugkerende acties.

Transactionele mails bieden tal van voordelen. Samenvattend zorgt het voor de juiste content, bij de juiste persoon op het juiste moment. Daarnaast kan je ze meermaals inzetten en besparen ze een hoop tijd. Stel je bent een boekhoudkantoor, dan kan je elk kwartaal een mailing laten uitgaan waarin je de klanten herinnert dat ze voor een bepaalde datum hun boeken moet binnenbrengen.

Het zorgt ook voor een vermindering van eenvoudige vragen. Stel je organiseert kampen, dan stel je in om de praktische informatie van het kamp op voorhand te mailen.

Je merkt al snel dat de mails sterk afhangen van welke business je hebt. Stel je zelf even de vraag welke mails je het vaakst schrijft. Vaak zijn het zulke acties die geautomatiseerd kunnen worden.

Hoe ver kan je gaan met deze mails?

Ontzettend ver! Afhankelijk van welke informatie je hebt, kan je erg ver gaan. Zo kan je de gegevens van elke persoon in de mail steken. Bijvoorbeeld de login van een nieuw lid, maar bijvoorbeeld ook producten die een persoon mogelijk interessant zou vinden op basis van wat hij of zij reeds kocht.

Ook met datums kan je veel doen. Denk aan een automatische verjaardagsmail met een speciale korting. Is een korting niet mogelijk? Stel dan toch een mail in met een leuke boodschap en een teamfoto. Je kan de datum ook gebruiken om oude klanten terug wakker te schudden. Zijn er mensen die al lang niet meer besteld hebben, stuur ze na enige tijd van inactiviteit terug een mail. Uiteraard automatisch.

Hoe ver je hiermee wilt gaan, is grotendeels afhankelijk van je workflow, website en CRM. Al moet dit absoluut geen drempel zijn om aan de slag te gaan met transactionele mails.

Een goede start kunnen automatische mails zijn. Het principe is een beetje hetzelfde. Je maakt een traject van x mails op met enkele parameters.

De personen die je ingeeft aan deze automatisatie krijgen bijvoorbeeld meteen 1 mail en na 7 dagen nog een andere, die we bouwen als reminder. Als de persoon deze reminder niet heeft geopend, dan sturen we hem enkele dagen later nog een mail. Het traject kan je zelf helemaal instellen.

Op deze manier kan je prospectie een pak professioneler laten verlopen. Stel je belt leads op en stuurt ze achteraf wat informatie door, dan kan je dit eenvoudiger doen op een dergelijke manier.

Een bijkomend voordeel zijn de resultaten die je meteen kan volgen. Zo weet je effectief wie de mails opende en wat ze verder deden op je website bijvoorbeeld.

De mogelijkheden zijn enorm, net zoals standaard mailcampagnes. Al bieden transactionele en automatische mails vaak een extra laag aan je marketing voor de personen waarbij je het meeste kans hebt om hun aandacht te trekken.

// KNEET is bereikbaar op 0495/75 20 80 of via hallo@kneet.be.

// KNEET is bereikbaar op 0495/75 20 80 of via hallo@kneet.be.

Log in with your credentials

Forgot your details?