Een aantal weken geleden kwam de pixel van Facebook recentelijk in het nieuws. Zowel vanuit een privacy-standpunt als vanuit de marketing van Facebook zelf. Dit alles heeft uiteraard te maken met de nieuwe privacy-wetgeving genaamd GDPR die vanuit de EU gepusht wordt.

Toch merken we bij KNEET dat ondanks al deze heisa, de pixel nog maar weinig gekend is, laat staan gebruikt. Zoiets is ontzettend jammer, gezien het de beste vorm van re-targetting is. Heb je een website en heb je een Facebook-pagina dan moet je ook een Pixel hebben en deze gebruiken.

Hoe werkt de Facebook-pixel?

De pixel van Facebook is zoals de naam het zegt een stukje code die op 1 bij 1 pixel geplakt wordt. Wanneer de website geladen wordt, is ook deze pixel en dus deze code actief. Het is wel belangrijk dat je bezoekers op de hoogte brengt van deze cookies op je website zodat ze ermee kunnen instemmen.
Het stukje code is erg slim en slaat een hele hoop data op. In eerste instantie gaat het na of de bezoeker op je website is ingelogd op zijn Facebook. Als dat zo is, wordt deze bezoekers gematcht met zijn Facebook-profiel en wordt deze bezoekers geplaatst in de doelgroep die aan je pixel gelinkt staat. Zo kan je doelgroepen maken op Facebook met al de bezoekers van de laatste 60 dagen bijvoorbeeld. Deze kan je dan linken aan je advertenties of je kan erg specifieke advertenties maken voor deze groep. Je kan ze verder ook uitsluiten of gebruiken om vergelijkbare doelgroepen te maken.

De pixel weet ook welke pagina’s bezocht worden, zo kan je per pagina of per product een specifieke advertenties maken voor de bezoekers van deze pagina of product. Denk maar aan de re-targetting van Coolblue: je bekijkt een stofzuiger en kort erna kom je een aantal stofzuigers tegen op je sociale media.

Wat kan die pixel nu voor mij doen?

In eerste instantie is het belangrijk dat je deze op je website hebt. Afhankelijk van hoe je website werkt en hoe je marketing doet, ga je een bepaald aantal bezoekers krijgen op je website en dus ook een aantal mensen in een gekoppelde doelgroep. Het beste dat we dan kunnen doen, is een advertentie maken met als doel de bezoekers te re-targetten. Mensen die je website hebben bezocht, hebben de hoogste kans om klant te worden of je te contacteren. Voor we nieuwe mensen gaan bereiken, is het dus aan te raden deze doelgroep te blijven vertellen dat we er zijn. Met een advertentie gelinkt aan je pixel, kan je daar zeker van zijn. Zo blijft je marketing een cirkel en geen losse zeef.

// KNEET is bereikbaar op 0495/75 20 80 of via hallo@kneet.be.

// KNEET is bereikbaar op 0495/75 20 80 of via hallo@kneet.be.

Log in with your credentials

Forgot your details?