Data is goud waard. We zijn vaak erg snel om onze vinger te wijzen bij een grote hack of een datalek, maar toch passen we de data die we hebben zelf niet toe. Ook doen we vaak weinig moeite om data te verzamelen. In dit artikel leggen we korte even de voordelen uit met duidelijke stappen.

Wat is data nu juist?

De data die voor KMO’s belangrijk zijn, verschillen uiteraard bedrijf per bedrijf. We zijn voornamelijk geïnteresseerd naar data die belangrijk is voor marketing zoals klantenlijst en mailinglijsten. Daarnaast zijn statistieken ontzettend belangrijk. Denk maar aan de traffic van je website. Waar komen je bezoekers vandaan? Welke pagina’s zijn het belangrijkst? Als je een webshop hebt, is de productlijst en aankooplijst ook belangrijke data.

Om de statistieken van je website te gebruiken, maak je best gebruik van de Facebook-pixel. Deze ziet namelijk meer dan wij. Wanneer wij zien dat in de laatste 7 dagen 100 bezoekers een bepaalde pagina bezochten, ziet de Facebook-pixel wie dit was en kunnen we deze bereiken via advertenties.
Hetzelfde met je productlijst. Wanneer je deze uploadt in Facebook, kan je bepaalde informatie automatisch laten verschijnen in advertenties. Op deze manier hoef je geen aparte advertentie te maken voor elk product, maar maakt Facebook automatisch advertenties.

Hoe verzamelen we data?

Data verzamelen is heel eenvoudig, mits de meeste processen geautomatiseerd worden. Zowat elk programma kan gelinkt worden met een ander, waardoor de magie van koppelingen het werk voor je zullen doen. Toch moet je in het begin de tijd nemen om je data te verzamelen en dit proces doe je best om de x aantal maanden. 

Een simpel voorbeeld is je inbox. Alleen hier al zitten honderden potentiële klanten, ex-klanten, leveranciers, aanvragen, etc. We adviseren daarom altijd om bij de inboxen te beginnen en een excel te starten met naam, mailadres, telefoonnummer en andere potentieel belangrijke informatie. Hetzelde kan je doen met je contactenlijst in je smartphone. Telefoonnummers zijn haast altijd gelinkt met een Facebook-account terwijl zakelijke mailadressen enkel voor mail-marketing kunnen gebruikt worden. Vaak kan je een export doen van deze data uit je mailbox of je CRM-programma zodat je niet elke persoon moet kopiëren en plakken.

Uiteraard is dit een klote-proces dat we zullen automatiseren, maar in het begin overloop je best alles. De eerste koppeling die we kunnen leggen is tussen je CRM-programma en je mailprogramma. Vervolgens kunnen we ook je website-formulieren koppelen met je mailprogramma. Wanneer mensen een contact-formulier invullen komen ze automatisch in je mailinglijst, maar kunnen ze ook bepaalde mails ontvangen. Zo kan je bijvoorbeeld x aantal mails sturen naar nieuwe aanvragen of nieuwe klanten. Denk aan een welkomsmail bij een online platform.

Een andere koppeling die we reeds besproken hebben is de Facebook-pixel. Deze kan een hoop informatie in de achtergrond verzamelen zoals welke pagina bezocht werd en uiteraard door wie. Dit hebben reeds uitvoerig besproken in een ander blog-artikel. Vervolgens kunnen we alle klantenlijst importen in Facebook voor doelgroepen en hetzelfde kunnen we doen met de productenlijst voor dynamische advertenties.

Het verzamelen van data, hangt samen met het verzamelen van leads. Eens je via de Facebook-pixel re-targetting advertenties actief hebt staan, wil je zoveel mogelijk traffic verzamelen. Want elke nieuwe bezoeker, zorgt dat deze marketing zal draaien. Een goede manier om nieuwe leads te verzamelen, zijn landingspagina’s met doelgerichte marketing hiervoor.

Waar moet je rekening mee houden?

Er zijn uiteraard enkele spelregels waarmee je rekening moet houden vooraleer je bepaalde gegevens mag verzamelen. Al moet je je zeker geen druk maken. Een simpele melding dat je website cookies gebruikt is genoeg, net zoals een selectievakje tijdens het betaalproces voor de nieuwsbrief.

Voor Facebook is het verder belangrijk dat je je doelgroepen uittest. Wees zeker niet bang om 10 advertenties te maken van elk 1 euro per dag.

// KNEET is bereikbaar op 0495/75 20 80 of via hallo@kneet.be.

// KNEET is bereikbaar op 0495/75 20 80 of via hallo@kneet.be.

Log in with your credentials

Forgot your details?